Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4218 ggr
AmandaU
0

Dålig fantasi!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker det är väldigt svårt att komma på saker jag ska träna när jag rider på banan! Det här är första gången jag är medryttare och har annars ridit lektioner och om inte det, ridit ut!

Någon som har bra tips vad man kan ägna sin "lektion" åt? nu blir det mest att ställa åt båda hållen i volter och på spåret och liknande saker.

Kan ju säga att det är en unghäst (6 år) och jag tider pass på ca 40 min.

Svårt att veta vad jag ska göra när jag inte helt vet vad han kan än! haha. Så ska väl snacka med ägaren också. Men är väldigt tackaam för tips! :)

(ser ut som en liten ärta på han, haha. 10 cm högre än mig!)

AmandaU
0

Snälla! :) eller om någon vet någon bra sida att kolla på! tänkte försöka planera nått inför torsdag. Skrattande

Gronstedt
0

En bra sak att göra är att välja ut två punkter på långsidan och räkna stegen mellan dem. Sedan försöker man länga och korta hästens steg så att det blir fler eller färre steg. Kan göras i alla gångarter. I ridhuset där jag står räknar vi antal steg mellan bjälkarna, men man räkna mellan bokstäver eller staketstolpar eller vad man vill. Ett bra sätt att få lära sig reglera hästens steglängd.

AmandaU
0

Oooh! det var ett bra tips.  Då ska jag prova det på torsdag. Tack!Glad

Har nästan totalt glömt vad man gjorde på en lektion, det var iaf 4 år sen. Men allt borde väl komma tillbaka lite smått snart! :)

MissisM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tempoväxlingar i alla gångarter. Tex minska tempot på kortsidan och öka på långsidan.

Skitta jätte sakta. Hästen ska inte hästen gå och sovs utan att den ska vara vaken & lyhörd. Skritten ska vara så sakta så den hästen nästan står still. Tänk på att det är jobbigt för hästen och gör det inte för ofta.

Övergånger i alla gångarter då stärker du hästens bakdel.

Sidflyttande övningar, skänkelvikningar in och ut från spåret, snett igenom, öppna, slutna.

Det är även bra med mycket markarbete,  bommar och studs

Du kan öva på galopp ombyte på volt, galoppera på en volt och byt sedan volt i galopp och när du är på medel linjen o ska precis byta volt så ska hästen byta galopp. Blir lättare om man har en bom.

Du kan även öva på förvänd galopp.  Om du kollar på bilden , så rider du  i trav på spåret och när du kommer på långsidan svänger du in som en båge. Vi säger att du kommer i vänster varv då ska du ha höger galopp på bågen. Du kan köra med en båge på ena långsidan i taget om det blir för krånligt. Men gör det i båda varen bara :)

hoppas någon övning passr dig :D

AmandaU
0

Tack så mycket! ska testa övningarna :)

Eldsdotter
0

Jag köpte koner, som gör det mycket lättare och roligare att rida många av övningarna. Kostar inte så mycket att köpa på tex Hööks, men om man inte har pengar kan man ju ta vad man har att använda istället för koner. Det handlar ju bara om att markera punkter.

Sedan egentligen samma övningar som tipsats om ovan, men med koner att hänga upp vägen på. Tex fyra koner att göra volt runt och då göra halvhalt vid konerna, tänka extra på böjningen vid konerna. Tempoväxlingar på volten med byte vid varje kon.

Använda konerna för att markera för serpentinbågar i olika storlekar.

Om man har sällskap eller har lätt att hoppa på och av hästen kan man variera konerna under ett ridpass. Jag är lat och har en häst som är 171, så jag orkar oftast inte flytta konerna under passet, men kan ändå variera hur jag rider runt dem. Och med sällskap på marken är det lättare.

TovaHult
0

Många bra tips :)

Jag brukar kolla på hippson.se, jag tror att tidningenridsport också har ridövningar på hemsidan :)

AmandaU
0

Jaa, ska ta och kolla de! Idag hade ägaren iaf lämnat några papper med övningar + Classical Dressage av Philippe Karl! så har suttit och kollat på den. :) Tack för alla tips, nu borde jag då inte klaga på dålig fantasi mer inte. ;P

Rafflan
0

en idee kan vara att ta passande dressyr program, träna på dem olika momenten och sen rida igenom hela programet ;)