Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4214 ggr
NatthaBlom
0

Hingstar inom ridsporten

Jag har en ponnyhingst som jag gärna skulle vilja hamnar hos någon som vill tävla honom i hoppning/dressyr.

Men jag får känslan av att det nästan inte är någon som vill ha en hingst till sina barn?!

så undrar hur vanligt är det med hingstar inom ponny ridsporten? ska det verkligen behöva vara så svårt att hitta ett lämpligt hem åt min ögonsten?

liljegren
0

vad är det för storlek? A,B,C,D?

WinterPrince
0

I SM i dressyr tävlade Welsh Ponny av Cobtyp hingsten Henfynys Tywysog (B-ponny). Kom på en mycket fin 2a plats.

Vet också en ridponny som tävlas än sålänge i lite lägre klasser.

Tror det är nån welsh sek B hingst ute och rör på sig ibland också.

Elshira
0

Nej det är hopplöst att hitta någon som "Vågar" rida hingst. De enda som vågar är de som är uppväxta med eller har egna hingstar (och antagligen egna hästar).

Jag har haft turen att hitta två tjejer som fyller 10 till båda mina b-ponnyhingstar som bara ridit lite på ridskola innan. Det är snarare alltså jag som lär upp dem från grund och botten. Men då har jag i.af föräldrar som aldrig hunnit höra hur hemska hingstar kan vara.

Ska förhoppningsvis börja tävla i höst med dem och tjejerna.

Men hur man hittar ryttare till hingstar annars vet jag inte… Det är nästan bara "tur" som behövs =/ Men hingstar är ju oftast lydigare än ston när de väl kommer under sadel, så jag hoppas fler kan få visa sina framfötter i framtiden,

Hakuna matata!

Zaphix
0

Är ju rätt opraktiskt med hingst, många stall tar inte emot hingstar och det inte lika smidigt som med en valack att hitta lämpligt hagsällskap. Nästan ett måste att ha eget stall om man har hingst.

Är en avelshingst antar jag du har?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

#4 Ja båda två, den ena har dock tävlats i flera dicipliner med mycket bra resultat… Ändå backar alla =/ Den yngre hingsten (5 år) klarar tom. nybörjare på 6 år av, verkligen en klippa att rida! Men sådant lyssnar inte andra på…

Hakuna matata!

WinterPrince
0

Det finns så mycket fördomar mot hingstar.

Jag blev för ett tag sedan tillsagd att jag var tvungen att hitta ny stallplats innan oktober för de ville inte ha hingstar över 3 år. Med argumentet: Det finns ju ston på gården.

På hur många stuterier går inte hingstar och ston på t ex olika sidor om vägen utan problem. Jag tycker det är ett löjligt argument.

Förlåt, blev lite OT, men welsh-hingsten jag tänkte på tidigare var ju Moelgarnedd Montana.

NatthaBlom
0

Det är en Kat B ponny och nej han är inte avelsgodkänd (ännu) har haft en 7åring som ridit på han 2ggr här utan problem, men hon ville bara jogga runt lite.

Han kan gå med valacker så länge det inte är några ston inom synhåll. Och i ridhus så är det inga problem som helst med andra hästar runt omkring.

Peppe
0

det är många hingstar på tävlingsbanorna tycker jag, fast det är vanligare i kat c-d. där är ju ryttarna äldre.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

halludu
0

Man måste vara 16 år för att leda en hingst på ett tävlingsområde..

Alex
0

#9 Enligt vilka regler då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

halludu
0

TR tror jag?!

Alex
0

#11 Vad jag kan hitta är det bara en rekommendation (dvs står "bör") och inte ett måste.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

halludu
0

TR I mom 111 : • person som leder hingst på tävlingsplatsen är minst 16 år.

halludu
0

#12 var hittar du bör? där jag läser står det att ryttaren är skyldig…

Alex
0

#13 Då stämmer det säkert! Glad Jag har inte TR, hittade annan info om det på nätet där folk skrev att det står bör och alltså bara är en rekommendation. Så jag ger mig. Flört Var mest nyfiken, då jag aldrig hört om det förut.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

halludu
0

#15 tror det stod bör innan men det blev ändring.. :P

Elshira
0

Man måste vara 16 år för att få leda hingst på tävlingsplats då försäkringen inte gäller annars. Men det är väll alltid en förälder med i.af?

Vi har två hingstar och fyra ston hemma, de går med en meters mellanrum mellan hagarna och vissa staket är så låga att de kan ta huvudet över. Inget som helst problem. De står även i boxarna bredvid/mitt emot varandra.

Hakuna matata!

poppysmarsvin
0

Ursäkta att jag lägger mig i, men känner att jag reagerar lite…

Jag tycker nog att det är milsvidd skillnad på en UPPFÖDARE som håller både hingst och sto - samma ägare/leasare till både ock, och hästägare som "bara" rider/tävlar. Skulle hingsten bryta sig in till stona hos uppfödaren, så kanske inte katastrofen är fullständigt total då det förmodligen handlar mestadels om avelsston. Men jag som "privatperson" till sto och hyr stallplats vill sannerligen vara helt övertygad om att hingsten hålls på ett betryggande avstånd från mina ston… Jag har personligen inget emot hingst alls och har bara blivit impad av de jag träffat och deras härliga temperament. Men den som påstår att det är som att ha en "vanlig" häst talar nog inte om hela sanningen….

Det krävs visst lite extra för att man ska tävla med en hingst, och det är inte självklart att man hittar "andras barn" där det fungerar. Kunskapen och erfarenheten av häst behöver vara stor hos familjen den i så fall skulle hamna hos - och dessutom "kunna hingst". Att hingsten är fogliga som lamm handlar förmodligen om att de är bland folki som vet hur man hanterar dem på lämpligt sätt. Någon som inte kan så kan man trigga i stället… Och som sagt, i många fall blir det betydligt mer "pyssel" och arrangemang som man i så fall måste tycka vägs upp av stora fördelar. Att en hingstägare älskar sin häst och tycker att den är finast i världen betyder ju inte med automatik att andra också tycker det, eller att den är särskilt talangfull. När det gäller mindre ponnyer så är det ju ett allmänt problem - hitta tillräckligt duktiga SMÅ ryttare som kan utbilda.

[Juniette]
0

#18 Håller helt med dig.

Alex
0

#18 Nja, där håller jag inte riktigt med. Nästan alla med hingstar jag känner sysslar inte bara med avel, utan har flera tävlingshästar, träningshästar (med andra ägare då) samt inackorderingar. Så det kan väl bli lika stor skada där om hingstarna kommer lösa. Man får helt enkelt se till att de aldrig får chansen - rejäla staket och kunskap och vett när det gäller hanteringen. Sen behöver man ju inte hålla ston och hingstar i hagarna intill varandra, men hingststaketet ska vara tillräckligt bra för att det skulle kunna gå också. Jag menar, det kan ju komma folk från någon annan gård och gå förbi med brunstiga ston, och då måste ju hingsten stanna i hagen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

poppysmarsvin
0

#20 Precis! Det blir sannerligen extra pyssel om man ska ha hingst i sitt stall - inget tal om annat! Det är väl förmodligen därför som hingstar ibland inte är välkomna i hyrstall… Att det krävs kunskap om hur man håller hingst för att göra det håller jag helt och hållet med dig om ;-)!! Vilket förmodligen försvårar ytterligare för personer som har en ponny och som dessutom är hingst, att hitta lämplig ryttare…

CelsiusT
0

Jag tror det även är väldig skillnad på om stallägaren har hingst själv och har inackorderade ston, än om man kommer och ska hyra in sin hingst i ett stall. Har man en egen hingst så älkar man den och tar mer än gärna tag i allt extra pyssel runt omkring, men håller man stall för inackorderingar så förstår jag at tman kan vara lat och tacka nej till en hingst.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
0

#22 Nu hänger jag inte riktigt med på hur du menar? Att de med egna hingstar inte tar emot inackorderingar som är hingstar, eller att de gör det? På gården jag jobbade för två år sen hade de då fyra egna hingstar, men tog ändå emot hingstar på både träning och inackordering (dock kostar det något mer att inackordera hingst än sto och valack).

Sen ang. beteende och extra jobb vid hantering, gårdens hingstar ledde jag in och ut från stallet utan att knäppa grimmorna för det mesta. Oskyldig Dock fanns stona en bit bort, så de syntes inte (vilka jag för övrigt alltid knäppte grimmorna på, för de kunde vara så fruktansvärt mycket jävligare! Kändes som större risk att ett förrymt sto skulle bryta sig in hos en hingst än tvärtom).

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Denna kommentar har tagits bort.
CelsiusT
0

#23 Nej, läs igen. Den stallägare som har hingst själv har ju ett eget intresse i att fixa staket och boxar som är säkra och har därför inte lika svårt för att ta emot både ston, hingstar och valacker. Den stallägare som själv INTE har hingst måste ju aktivt lägga ner mer arbete som inte gynnar honom själv för att kunna ta emot hingstar och därför är det inte lika troligt att den stallägaren gör det eftersom det blir extra arbete.

Sedan handlar det inte om hur snälla hingstarna är utan om hur säkra stoägarna känner sig. Det är djur med drifter, även den snällaste hingst vill betäcka om det kommer ett sto utanför som brunstar och ställer upp sig, det är inte olydnad eller elakhet utan ren natur. Och då krävs det säkrare staket för att hålla isär stoet och hingsten. Ston som brunstar och vet att det finns hingst i närheten kan vara rätt bra på att hitta på sätt att rymma för att få bli betäckt och kan då komma och tälla upp sig utanför hingsthagen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
0

#25 Då är jag med! Lyckades bara inte få ihop vad du menade, men med den förklaringen blev det tydligare. Glad Jag tolkade biten "Har man egen hingst…" som att det syftades på stallägaren, så var där det blev fel. Men nu förstår jag helt vad du menar och håller med, det är ju fullt förståeligt att det är så, många har ju inte möjligheten att hålla hingst.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

Ett problem till med en inte godkänd hingst är att när man är ute och tävlar så har den inte rätt till hingstsäker box som godkända hingstar har.

Övernatting kan alltså bli i spilta om det vill sig illa, att tävla någon annans ej godkända hingst tycker jag känns jobbigt och bökigt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

NatthaBlom
0

Jag tkr vissa har lite fel syn på hingstar här, några verkar tycka att dom är odjur…. Jag tkr alla borde få hantera en hingst någon gång tidigt i livet för det är av dom man lär sig som mest om respekt o behandling av djuren (anser jag)

Jag släpper hellre ut en 7åring på min hingst än på mitt sto

Alex
0

#28 Det har väl ingen påstått? Det är väl snarare det att om det händer något och hästen kommer lös så kan ju en hingst göra lite större skada än ett sto eller en valack. Och en vuxen har väl lite mer att sätta emot än ett barn, för att undvika något sånt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

NatthaBlom
0

#29 drar inte alla över ett sträck tkr du har kommit med många kloka kommentarer! o du har även rätt i att dom kan göra "större skada" om dom kommer lös, men har du ett lämpligt staket så ska ju inte det behöva ske att hästen kommer lös?

Alex
0

#30 Jo, men nu tänkte jag mest på hantering/ridning av mindre barn. Glad Ett bra staket ska självklart hålla en hingst inne, men alla stall har inte möjlighet att hålla en hingst. De kan ju ha begränsat antal hagar (och plats för hagar) där de flesta hästar måste gå tillsammans, kanske till och med blandade kön. Om du är med på vad jag menar? Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport