Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2697 ggr
NinaToy
3

Mögligt Hösilage.

Hösilaget på vårat stall är typ vitprickigt nu och vi slänger det som är det, balarna är mögliga när vi öppnar de…. Men hur farligt är det om hästarna får i sig det vitprickiga? För min har nog lyckats få i sig en del…

NinaToy
0

Hjälper boutolism sprutan nått mot detta?

gejsa
0

Det vitprickiga kan vara jäst. Det är inte farlligt. Om det är mögligt så är det varmt och luktar illa.

Sara
0

Boutolismvaccinet hjälper väl bara mot om det finns döda djur/delar i höet?

Sara

Alex
0

Som Gejsa säger, så länge det inte är varmt och luktar illa så är det ingen fara. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Snuttan2
0

Är det värkligen mögel?

Hösilage som är förvarat som de ska möglar inte så lätt, absolut inte vintertid…

Jag skulle tro att det är som Gejsa skriver, jäst. Om jag har förstått saker rätt (ngn kan behöva rätta mig här..) så ger det mer mjölsyra i kroppen, vilket kan göra att hästen blir lös i magen och lättare får träningsvärk och blir stel i musklerna… Men jag kan ha blandat ihop något nu, känns inte helt rätt… Foderexperter, någon som kan kommentera? :p

MiaMaria
0

Vit mögel (som de kallas) är ingen fara, är oftast jäst, som flera andra skrivit. Men är det däremot svart eller grön då ska hela balen kasseras.

NinaToy
0

Tack så jättemkt! Har vatt så orolig.. :P Men några balar har vatt varma innuti och de har vi kastat direkt… Men dessa balarna har varit dåliga redan när vi öppnat de.

Lisa_
0

du bör vara försiktig med ensilaget!

LinaN
0

Är det vitprickigt och luktar syrligt är det ignet fel på hösilaget, det är som sagt när det blir varmt eller om möglet är svart/grönt det är farligt.

Det vitprickiga är mjölksyra (är ganska så säker på det) som löser ut pga syrnignsprocessen som sker inom de 3 första vekcorna efter at tbalen plastats.

hösilage som är dåligt, är oftast det redan när det plastats elelr att det gått hål på plasten .och ofta o mdet rä hål på plasten så ser man att det är där mögelangreppet börjat.

Har ni mycekt mjölksyra i höet o oroar er för att det ska bli dåligt kan ni rulla upp balen och lufta upp det för at tudnvika att en ny process sätts igång eftersom det är först när syret tillkommer som möglet kan börja växa om det finns mögelsvampar i hösilaget.

men när det är såhär kallt ute så bör det itne vara några bekymmer med att det möglar…… då var det redan i från början så att säga….

mögelsporer+tätt plast= inget mögel

mögelsporer+trasig plast= mögel

Mögelsporer+öppnad bal som luftas= bör itne bli en ny process.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.