Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 1674 ggr
bubbelbubbel
0

hur pass viktbärande ?

nu har jag funderat lite igen..

hur pass viktbärande är tex en nordsvensk, en fjording? man vet ju att dom klarar en del, men egentligen hur mycket ?

..och om man sen går över till araberna, varmbloden, hur pass viktbärande är dom ?

och vad är det egentligen som avgör ?

eleonor
0

Hästar med korta ryggar är starkare än de som har en längre rygg om jag fattat det rätt. Och fjordingar har ju rätt korta ryggar. Araben, som har kort rygg, är därför starkare än vad man tror vid första anblicken, de är ju så finlemmade. Men måste också säga att new forest är en stark ras också, iallafall är min tjej är ett litet kraftpaket.

Från Kiara har jag lärt mig att en ryttare kan väga 20 % av en hästs totala normalvikt (inte övervikt). (Rätta mig om jag har fel!). Men inte bara kilona spelar in, längden har stor betydelse också.

Sen, om jag spekulerar lite, så är det nog viktigt att se hästen i en helhet. En häst med dålig benställning är kanske inte något att satsa på om man vill ha en viktbärande. Sen handlar det nog också om vad för slags ridning/körning man ska ha hästen till. Lunk i skogen eller stenhård fälttävlan…

Intressant ämne, särskilt med tanke på islänningar.

emsems
1

jag har åxå hört 20% av vikten

reddie
0

Då jag köpte min vbl kille så vägde jag runt 58 kg. Sedan under graviditeten fick han stå ut med att jag ökade 20 kg. Men jag märkte inte att han skulle tycka att det var jobbigt på något vis.

Jag tror att många tror att vbl klarar av mer vikt än vad de egentligen gör. Självklart beror det på hur mycket riden de är och hur mycket man jobbat upp deras ryggmuskler mm

Faxlin
0

Vad lätta alla verkar vara här då. Jag väger runt 70-80 kg och jag har ridit mitt varmblod utan problem. hmm, hon har inte klagat i alla fallFlört Fast det är klart hur ska hon säga det då? Är jag alltså för tung för min tjej då?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Stämmer det där med 20%?

Isf om min fjording väger 500 kg så blir det ju 100 kg som hon skulle orka ha på ryggen. Det vete sjutton om jag skulle låta någon så kraftig rida henne varje dag.

Vad väger en shettis ung? 200 kg? Eller 250 kg kanske. Om den väger 200 kg så orkar den ju bara 40 kg. Om 250 kg 50 kg.

Faxlin
0

Har aldrig vägt min tös, men det kändes som om hon var jätte tung när hon satte sig i knät på mig i alla fall. Mina barn väger under 30 kg, visst borde de då kunna rida på henne. Ja, när hon blir helt frisk alltså.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Vem menar du nu Åsa?

Faxlin
0

Jag menade min shettis och sedan syftade jag på mina barn Sanna, Malin, Andreas och Mattias.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

#8 för att tävla ponnygalopp är max vikte 40 kg på A-ponnyFlört

gejsa
0

Jasså har shettisen satt sig i ditt knä!!! Visst sjutton kan dina barn rida henne när dom bara väger 30kg. Absolut. Flört

Faxlin
0

Japp, knäppisen njöt så mycket när jag satt bredvid henne och borstade henne på magen att det slutade med att hon satt i knät. Tuuuungt, trots liten häst.

Ingen av barnen som jag nämnde har passerat trettiokilo, så då är det lungt alltså. Känns skönt. Trodde ett tag att bara minstingen (Sanna) skulle kunna rida henne.

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

hur mycket kan ett russ ta då ?

för jag kommer förmodligen ha ett gammalt russ som sällskap, som inte är riden på sistonde alls, men jag tänkte försöka sätta igång honom till sommaren, men jag vet inte vem jag ska sätta därpå, för med mig själv går absolut inte, och med min lillasyster på 30 kilo tror jag kan bli lite för lätt om han är på tok för pigg, speciellt sen hon inte har någon som helst ridvana..

reddie
0

Jag red och hopptränade ett russ på L:A nivå då jag var 13 år. Hon var ca 124 cm i mkh. Vet ej hur lång eller hur mycket jag vägde.

bubbelbubbel
0

för jag har en kompis som jag tror kan passa rätt bra, hon är rätt kort så hon kommer ju bli rätt lagom, om möjligen lite lång, men vad hon väger vet jag ju inte direkt, men när det gäller skogspromenader kan väl inte det vara ett problem..

förresten, är det nån som är haj på hosta ?
för det lilla russet jag pratar om ska tydligen ha en väldig hosta, och går ute året om (?)…jag har hört att det kan hjälpa om man lägger om fodret och så ?

gejsa
0

#14# Ett russ kan nog ta upp till 60 kg iaf. Det är ju en b-ponny. Men inte varje dag. Om den inte är väldigt klen. Har ju ägt ett russ som vi använde till ponnytrav. Nuvarande ägaren är en flicka som också kör ponnyrav men mamman är liten ung 1.55 och väger väl upp till 55-60 kg. Hon t o m tävlade i dressyr med vår förra ponny. Så det går nog bra.

Ang hosta så är det värre. Mitt halvlbod är dammallergisk. Man måste ge absolut dammfri mat såsom hösilage, all mat måste blötas. Ger du tex korn måste det vara blött. För det dammar jättemycket. En häst som har hosta kan aldrig bli bra av det. Troligtvis aldrig gå in och bo i stallet om det redan har utedrift. Ett utestall går bra. Som jag har några boxar i en stor loge med högt till tak. Där kunde han stå. Hur gammal är russet? Hur länge har det hostat? Hostar den nu fast den står ute på vintern?

jen
0

ang vikter så håller jag med andra här om att ju kortare och kompaktare häst desto starkare rygg, och som också redan nämnts att det beror på hästen tex om den har dåliga ben mm.

men när jag frågade här ang min shettis fick jag svar om att det inte var nån fara med min dotter på ca 40kg att rida skogsturer på sin shettis, snarare mer problem att hon är för lång, då gäller det att hon har ra balans.

ang fjording så vägde jag 80kg på min gamla fjording utan problem, tror att hon hade orkat minst 10kg till, hon var 149 i mkh.   Nordsvensk red min granne, han vägde ca 90-95kg, det tog den iallafall utan problem.  Jag rider min arab nu, jag väger nu 70kg och det går bra.

Jag tror oftare man förstör hästar genom tex dålig balans, sits i ridningen än att hästen burit för tung ryttare.

bubbelbubbel
0

dom orkar verkligen mer än man tror.
och det kan nog stämma väldigt bra att man likaväl kan förstöra en häst genom balans och dålig sits.

gejsa- jag har ju inte en aning om hur pass klen hästen är, jag har ju aldrig ens träffat honom. haha, det är en kompis till min mamma som har han, och hans sällskap fick nyligen fara till himlen, så då tänkte jag att han kunde bli sällskap till mig istället.
han ska vara runt 26-27, så jag hoppas ju att han håller nått år till.
men det kanske är bättre å slänga upp min syster som inte väger något alls tills han har fått lite muskler då..

jag tror inte han hostar när han står ute nu, och jag vet inte om hur länge han har hostat heller, men jag vet att han har stått ute dom sista åren. man måste ge hösilage då ? det går alltså inte ge ensilage ? för bonden där ute kommer göra separat hö till mig så att jag kan ha dt till hästarna, för han ger endast ensilage till sina kor..

gejsa
0

Ensilage är för blött för hästar. DÅ kan dom verkligen bli dåliga i magen.

bubbelbubbel
0

oook, då är det nog inte så bra det inte, men går det att blöta upp vanligt hö då? fast det kanske blir konstigt…

fast jag undrar, fick idag reda på att dom som äger honom inte bryr sig alls, och inte är hos honom nånting, han står hos deras pappa/svärfar och han har väl avsagt sig allt ansvar eftersom hästen är deras och han tog bort sin…han ger honom endast mat.
så nu är han som en vildhäst igen,  du kan klappa honom en stund, sen kickar han om han tröttnar.
så jag undrar jag, det lär ju bli väldans mycket jobb med honom, om han ska bli "häst igen"…å andra sidan kanske han bara behöver massa kärlek…åååh. så jobbigt..

Faxlin
0

Kärlek är nog medicinen där låter det som. Kan du inte få ta honom på prov då? Låter som att han behöver komma till någon som bryr sig.

Audiatur et altera pars

jen
0

#19 jo det går ju alldeles utmärkt att blöta höet….   oj det låter som ett hårt arbete med den där hästen. har du nån som kan hjälpa dig? alltid lättare att vara två i början iallafall.

gejsa
0

Nej det går inte att blöta höet ifall den har bronkit eller är väldigt dammallergisk. Men pröva att ge hästen vanligt först om det är jättefint. Det kan ju vara annat som gjort hästen hostig. Möglig halm tex. Dåligt foder överhuvudtaget.

Stackars lilla russ. Ta hem den och sköt om den väl. Tänk att folk bara dumpar äldre hästar. Att man kan vara så elak.

bubbelbubbel
0

jag fick rådet att åka och läsa av honom själv innan jag bestämde mig om jag ville ha honom som sällskap eller ej, men det vet inte ägaren om än…*tsss* för hon vet inte ens att jag vet allt detta..

jag har en kompis som är toppen på problemhästar, hon borde kunna vara till hjälp. om inte annat får jag väl tillbringa massa tid hos honom där han står nu, så att han får ett förtroende för mig och vet att jag inte är elak. men det är ju det, jag vill ju inte direkt att han ska sparka mig, för då vet ju inte jag hur jag reagerar, jag kanske blir livrädd för hästar. men jag tror ändå att det är värt att ge honom massa kärlek och omvård så han får ett par fina sista år..