Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 14921 ggr
Emma87
0

Ny ridhjälm efter avramling?

Hej alla ryttare! Mitt första inlägg här på ridsport.ifokus…

Igår ramlade jag av under hoppträningen och landade på huvudet med en ganska rejäl smäll. Hjälmen skyddade bra så jag klarade mig hyfsat lindrigt undan. Flera som såg avramlingen sa att jag kanske borde köpa en ny hjälm för att de har hört att man ska göra det när man fått en smäll mot huvudet. Är det någon av er som vet hur det är med den saken? Ska man göra det eller är det bara en myt?

Glad påsk :)

Cilla89a
1

Dem säger att man ska kasta hjälmen om man trillar av och landar på huvudet, då frigoliten i hjälmen kan spricka, och nästa gång du trillar av och landar på huvudet så skyddar hjälmen dåligt.
Men jag tror dock långt ifrån alla kastar sin hjälm, t.ex, jag gör det inte, jag har inte råd att punga upp 3000 kr varje gång jag trillar av och landar på huvudet.
Sen beror det väl lite på hur bra hjälm man har.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
1

Jag slänger hjälmen direkt, att rida med en hjälm man landat på är att rida utan hjälm.

Dyr eller billig spelar ingen roll släng hjälmen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tarragona
0

Man ska alltid kasta den oavsett hur dyr den varit.

sahara86
1

Den hjälmen hoppas jag inte du sitter upp med igen, den ska kasseras.

#1 Antingen är man medveten om att man måste byta ut hjälmen även om den kostar 3000:- eller också får man köpa en billigare, tycker jag.

Zaphix
1

Jag köper aldrig dyrare hjälmar än att jag inte tvekar att kasta den och köpa en ny så fort jag slagit i huvudet.

Vill absolut inte riskera att den går sönder och jag skadar huvudet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ThunderClap
0

Absolut byta alla hjälmar efter minsta slag! Jag överväger att kassera min dyra fina hjälm då jag tappat den i golvet, så petig är jag.

Inga hjälmtillverkare jag sett rekommenderar att man rider med hjälm som fått något slag, de sämre hjälmarna tål igentligen inte ens att man tappar dem i hårt golv utan att man bör byta ut de.

Jag har själv åkt av med hjälm på (jag har inte alltid hjäm på huvudet när jag rider ;)) och blivit medvetslös, fått hjärnskakning och hjärnblödning som jag fortfarande har problem med mer än 5 år senare. Gör att man blivit petigare med hur mkt hjälmarna faktiskt skyddar, annars kan jag lika gärna vara utan besväret Oskyldig

sahara86
0

#6 Jag håller med om första stycket, man får se till att inte tappa hjälmen, annars är det bara att byta. Mitt huvud är jag i alla fall nogrannare med än en tusenlapp eller så.

lisette
2

#6 jag måste fråga… om du nu har åkt i backen o fått en hjärnblödning - varför i hela friden rider du inte med hjälm alltid då?

Cilla89a
0

#4 Jag skulle aldrig i hela mitt liv ha en billig hjälm på mitt huvud, av den anledning att dem är sämre än de dyrare, där man lagt ner mer tid och pengar på säkerhet, finesser och utformning.
Många tror att det bara är att sätta på en hjälm och sitter den bekvämt så är den bra, men så lätt är det inte att hitta en hjälm.

Hittade en fakta film på internet för något årsedan, där dem testade olika ridhjälmar för slag och det var stor skillnad på de olika hjälmarna. Ska se om jag hittar den, det vart riktigt intressant.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

sahara86
1

#9 Då får man också vara medveten om att det kostar att byta hjälm. Det är ju betydligt sämre att ha en tappad/islagen dyr hjälm än en lite billigare som är hel. Sedan förstår jag inte vad du tänker med billig? Det finns massor av BRA hjälmar för 1000:- Det viktiga är ju att man kontrollerar märkningar/godkända hjälmar osv.

Jag skulle absolut aldrig rida omkring i en trasig dyr hjälm med argumentet att jag inte har råd att byta ut den.

ThunderClap
0

#8 Det är väll en övervägning av risk att trilla av och potentiella skador och hur ogärna jag vill ha hjälm på huvudet. Jag vet inte om det bara har med ung och dum (och jag har blivit klart dumare utav hjärnblödnignen dessutom) att göra, som deprimerad och självmordsbenägen, jag har ingen direkt dödsönskan längre, men ser det heller inte precis som något dåligt. Jag har problem med att jag nu när jag rider unghästen måste välja mellan bästa solglasögonen (har blivit ljuskänslig utav hjärnblödningen och får så gott som migrän) (och sämre solglasögon kan man lika gärna vara utan om man ändå ska tänka säkerhet och välja hjälmen med tanke på skaderisken utav att ha glasögon på om man slår i ansiktet i marken) och hjälmen, för mig är inte det ett uppenbart val alls även om det hittills blivit hjälmen.

Inridning utav unghäst har blivit nästan hela tiden med hjälm på, ridning utav fullblodsgaloppör+hingst blev med hjälm på Alltid (och ibland vid hantering), ridning med nervig trakhenare som var riktig morsgris=sällan.

ThunderClap
0

#10 ALLA hjälmar som säljs i sverige MÅSTE enligt EU standard ha ett visst mått utav kvalité, kommer ej ihåg var märkningen heter dock. Sedan så är det ljusårs säkerhetskvalité mellan de kraven som finns på märkningarna som existerar och de BRA hjälmarna som ligger i top på tester.

Sorgligt nog har det bara varit hjälmar utformade för hopprytatre som legat på top i alla tester jag sett. OCh det är i stort bara olika GPA hjälmar som brukar ligga på alla högre placeringar i tester….

Jag skulle nog gärna lägga ut pengarna på en GPA, om det inte vore för att jag inte kan ta hur de ser ut för mig som dressyrnörd.

Tusen
1

#11 För att slippa välja kan jag rekomendera dig att köpa galoppglasögon. De finns färgade i olika färger och är gjorda för att sitta på tillsammans med hjälmen. Du behöver alltså inte välja.Glad

Emma87
1

Tack så mycket för era svar! Efter att ha läst det ni har skrivit kommer jag kasta min gamla hjälm och köpa en ny. Kanske inte den allra dyraste Back on track, men inte heller en av dom billigaste. Jag läser mycket om hjärnskador i min utbildning och hur otroligt skört systemet i hjärnan är, så jag har blivit extra rädd om min egen hjärna. Dock hade jag inte hört det här med att man ska byta hjälm efter avramling på huvudet förrän dom som satt på läktaren i fredags påpekade det, men nu när jag vet det så tvekar jag inte på att köpa en ny. Min hjärna är värd mer än vad en hjälm kostar.

sahara86
0

#12 Jag vet, jag kommer inte heller ihåg vad märkningen heter just nu, men det är viktigt att kontrollera sådant även om alla hjälmar måste vara märkta "mer eller mindre".

#14 Bra beslut. :)

lisette
0

#12 CE..

Alma-G
0

Jag har en CE märkt hjälm, billig som jag dessutom tappat ett antal ggr, köpte den efter julen detta året.
Kände att jag behövde en ny hjälm eftersom den andra var vattenskadad och taskigt behandlat. Men jag vet att det är viktigt med hjälmens kvalité och att ta hand om den, jag är helt enkelt bara lat. Har faktist lovat mig djälv att skärpa mig och ska köpa in ny väst + hjälm med högre kvalité i sommar :)

sahara86
1

#17 Ja, en hjälm som är tappad ett antal ggr skulle jag inte vänta med att byta ut.

Alma-G
0

Ridhjälmar likt den jag länkat till under som är reglerbara i nacken, är det bra eller dåligt? Vill gärna ha era åsikter.
Läste om att hjälmen ska sitta helt korrekt på huvudet utan inställningar..

http=so://www.hooks.se/product.aspx?productid=230059&deptid=76&sortTypertPopularitet&sortOrder=DESC

ThunderClap
0

#19 Den där typen utav nackinställning har man på cykelhjälmar sedan rätt många år, och ska enligt vad jag hört i tester gjort bra ifrån sig. Allt där man kan anpassa hjälmen att sitta stadigare är överlag bättre.

teamedward
0

Är ni gjorda av pengar? Anta att en hjälm kostar minst 1000, men ofta upp mot 2000-3000. Köper ni seriöst ny hjälm efter varje avtrillning? Inte så att man kanske trillar av väldigt ofta, men ändå.

ThunderClap
0

#21 Jag tycker jag åker av rätt mkt då jag rider oskolade unghästar, har sedan min rejäla avåkning 5årsedan då jag slog i huvudet åkt av 4-5 gånger efter det, dvs ca 1 gång om året, varav jag inte slagit i huvudet alla gånger så inte hjälmbyten vid varje avramling.

Så mindre än en hjälm om året räknar jag med. Jag gillar Charles Owen JW hjälmen så cirka 2000kr om året kan jag nog kosta på mig för att ha hjälm som är säker och som jag trivs med (förutom på sommaren då ventliationen inte är så bra, jag har en sommarhjälm med bättre ventilation även, billigare variant för omkring 1000kr nu, men nästa gång den byts ut blir det nog en gpa speed air som sommarhjälm=beroende på model och om priser ändras 2-5000kr).

poppysmarsvin
1

#21 Vid en ev. olycka kan jag lova dig att du anser det vara en billig försäkring! Din hjärna är absolut värd det :-).

För övrigt så skyddar en dålig hjälm bättre än ingen… Fortfarande är det väldigt många i vårt avlånga land som väljer att rida helt och hållet utan - obegripligt!

Lorita
0

#21 jag har faktiskt köpt hjälm utan att trillat av också, senast jag var i backen vid ridning var 1998 det blir så där 12 år sen och några unghästar sen också för den delen Skrattande men hjälmen ska sitta på huvudet och vara säker för inte hinner man köpa en ny under tiden man faller av Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
1

Jag köper inte dyra hjälmar och jag byter om jag dråsar av och slår i huvudet, vilket har hänt mig två gånger sedan jag återföll i ridning för några år sedan. Jag tycker helt enkelt inte att en hjälp för flera tusen är så mycket bättre att det är värt att betala för chansen att jag skulle behöva det bättre skydd de eventuellt kan ge. Jag tror också att en stor del av det högre priset är för färger, fartränder och namn på märket och inte för bättre säkerhet.

Alma-G
1

#25 Jag håller delvis med dig men därimot handlar det inte bara om färg, märke och dylikt. Har man prövat en John Withaker hjälm förstår man priset.
Den sitter som gjuten på huvudet, och det är såklart att en hjälm som sitter korrekt och tight med huvudet skyddar bättre!
Men Absolut, dyrast är inte alltid bäst, men i detta fallet är det ofta det. Fast jag har just nu själv en hjälm för 400:- från Hööks som sitter bra på mig, även om andra sitter bättre.

Linnea
0

Tänkvärt vad man än ska köpa:

Billigast är aldrig bäst men dyrast är inte alltid bäst.

Ju dyrare, ju bättre gäller inte riktigt.

Alltså, köp den näst dyraste. I teorin.

Skynda långsamt så går det fortare.

sahara86
0

#21 Nej, men ett visst säkerhetstänk har jag åtminstonde. Jag ramlar inte av speciellt ofta och det är än mer sällan jag landar på huvudet, men då köper jag självklart ny hjälm, har förnyat hjälmen utan att ha slagit i den också.

#27 Håller med.

Gronstedt
0

#26: Om man har ett huvud som är format som en JW-hjälm, förstås, vilket väl inte alla har.

Alma-G
0

#26 Såklart inte! Men det finns väl ofta en "sådan" hjälm för alla, vare sig den är billig för 400 eller en för 3000.

monsterblom
0

jag tycker man ska byta hjälm även om man inte ramlat av eller tappat den i stallgolvet. jag byter varje år bara av ren säkerhet. det är inte alltid det behövs en stor smäll. det kan räcka med att de drämde in den i väggen lite för hårt när man hänger upp den eller när man lägger ifrån den.

så även om jag inte ramlar av eller tappar den byts den. en billig försäkring helt enkelt.

Ninne-2010
0

Jag ska köpa en ny hjälm efter fler års uppehåll i ridningen, jag letar efter sidor med tester för hjälmar, någon som vet var jag kan hitta det?

Birke
0

Jag borde ha slängt min för.. Ett år sen. Då ramladwe jag av första gången och slog i grusväg, andra gången var lindrigare på en äng, men dom fick huvudet en smäll. Jag får börja rida i min travhjälm..

teamedward
0

#6 Du är så petig att du överväger att kasta hjälmen efter att ha tappat den i golvet, du har fått hjärnblödning - men du rider inte alltid med hjälm?
Eh, ursäkta? Var är logiken liksom?

may-britt
1

jep har du  ramla av och  hjelpen fikk et slag moste du  byta den.

jag vill inte ride med billige hjelmer sen de beskytter inte på  samme måte som de som kostar litt.

en ting er en regel man setter seg inte opp  på  noen häst uten hjelmen på  hode.

jag av prinipper sitter aldri opp på noen häst uten hjem eller min vest det tar meg 2 min og sette det på så  har jag bettre beskyttelse om jag skulle ramla av eller gå  om kull  med hästen

ride sport er dyrt så  ja du  moste kjöpe deg en ny  hjelm

jag har 2 hjelmer en til ridning her hemme og en ved tevling jag går nu och  undrar viss jag skal kjöpe meg en back one track hjelm har hört mycke bra om dem

WhoCares-01
0

du bör definitivt byta   att man skulle låta bli att göra det bara för att hjälmen man haft på sig när man ramlat är dyr, är rent ut sagt korkat och nonshalant(!) livet är värt mer än så enligt mig

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

teamedward
0

Ska kanske svara på frågan myself. Eh, nej, jag byter inte ut den efter varje gång jag trillat av eller tappat den i golvet. För mig har det alltid varit något som "alltid står i alla hästböcker", som att man alltid ska börja borsta på vänster sida (eller om det nu var höger) - helt enkelt något man aldrig fäster sig vid, något man aldrig gör. Äh, det där var luddigt men ja, nej, jag byter inte ut hjälmen. Det håller liksom inte i längden - jag är inte gjord av pengar.

Anna452
0

Var o köpte hjälm för ett tag sen. I butiken fanns hjälmar i alla prisklasser från 300 till nästan 3000. Jag valde en nånstans mellan där. Men försäljaren sa att man kan inte ens tappa en hjälm från hyllan utan att man ska byta ut den. Jag visste ju att man ska byta ut en hjälm efter att ha trillat av med den, men att det handlade om en sån liten sak som att tappa den från exempelvis handen eller hyllan den är på visste jag inte.

Det fanns också en hjälm där som var konstruerad efter inspiration från människans skallben. Den kan man tydligen trilla av med flera ggr för skivorna kan röra på sig och fördela smällen. Pris 2.850 kr. Ska spara till den sen när jag börjar rida in Cajjan. Det är 2 år kvar nu… :)

Alma-G
0

#38 Vad var det för hjälm?

may-britt
0
Liiniz
0

Oj detta har jag aldrig hört talas om innan =O Tur att man landade på gumpen nu när man senast ramlade av, hade inte velat slänga min nya hjälm Skäms

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Alma-G
0

#40 Tack för svar!

Alma