Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 5952 ggr
Valkyrie
0

Fånga in häst i hage?

Kanske egentligen ingen idé att skriva här för att jag vet att många kommer skriva "ha tålamod och vänta" men jag får hoppas på bra tips.
Det är så att jag hyr häst nu och allting går jättebra, hämtade henne i fredags.
I går eftermiddag var hon dock svårfångad och likaså imorse och i eftermiddagen.
När jag får tag i henne rycker hon sig bort och då blir jag ju rädd.
Min kompis kom testade jaga henne och liksom låtsas vara häst (som hon sett en hästmänniska göra, som kan sin sak dvs/hästtalare) med problemhästar.
Så vi jagade henne eftersom om de ska springa iväg när man kommer ska de verkligen iväg då och inte trava iväg.
Det slutade ju med att nästan alla jagade bort henne ur flocken utom hennes närmaste kompisar och hon blev ju trött av allt springande så vi fick in henne när vi ringade in henne långsamt och smidigt.
Problemet är ju att jag inte klarar av det ensam, har ju hitills haft hjälp när hon varit svår.
Har försökt göra roliga saker så hon tycker det är kul att komma in, hon får mat också.
Så detta är ju verligen ett problem.
Hon kommer inte in på någonting verkligen, dissar mat och godis och allt men hon brukar ta emot och springa iväg.
Tar ca en halvtimme att ta in henne har det gjort och det har jag inte så mycket tid för heller.
Någon som har tips?
I värsta fall får man väl fixa egen hage och flytta på henne…
Skitjobbigt är det alltså.

Mvh Johanna

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Ida94
0

Vi har också haft en sådan häst/ponny som inte ville bli tagen, det vi gjorde det var då att ta in dom andra och låta hästen/ponnyn vara ute själv så gick det att fånga hästen/ponnyn för då ville ju den också in till dom andra. Prova det om det går. ^^ (hoppas att du fattar vad jag menar:) )

emeliekarlssoonn
0

Lämna hästen ute själv.
Se till att hästen har vatten. Antar att den går på bete så mat lär inte vara ngt problem.
 Drastiskt, ja det kan tyckas. Med oftast behövs det också bara göras en gång.

CelsiusT
0

Gå mot hästen, går hästen iväg - fortsätt gå. Tittar hästen på dig - stanna. När hästen stannar - så stannar du. Står den still - backa. Tittar den mot dig eller går mot dig - backa. Alla beteenden du inte vill ha så fortsätter du mot hästen, när hästen börjar tänka i "rätt" banor (beteenden vi vill ha som att kika på dig/gå mot dig/sluta gå ifrån dig osv) så belönar du genom att sluta gå efter eller till och med backa. Gäller att vara enträgen. Oftast räcker det med en eller ett par gånger så fattar hästen. Det handar inte om att driva den ifrån dåg i galopp utan bara att lägga pressen på hästen.

Om hästen är van att det bara är den som blir hämtad av dig så ta en annan häst en dag, nästa dag så kommer hästen troligtvis vara mer intreserad och frammåt när du kommer.

Om hästen är rädd för själva fångandet så fånga inte hästen när den kommer, så viktigt är det inte att rida varje dag (antar att hästen går på fritt bete, eller tar ni in varje kväll?), mys med hästen och ge den godis när den kommer till dig. Ha inte grimma och försök inte att komma hela vägen fram osv umgås med häten i hagen, bygg relation.

Om du måste fånga in hästen, börja med att lägga ett grimskaft över manken och flytta fram om halsen och håll det som en halsring medan du tar på grimman. Då har du större möjlighet att hålla fast hästen medan du trixar med grimman.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[japptravare]
0

Kanske älskar att bli jagad?

I så fall ska man inte jaga dom, för det betyder lek ;)

Lorita
0

Hästar är följare, gå nästan fram till hästarna och gå sen så att dom börjar följa dig, stanna och klappa.

Om vi går emot dom så är det lätt att dom känner sig jagade låter vi dom följa oss av nyfikenhet så blir vi mer en av dom.

Märk väl att jag skriver hästarna för om du jagar en så blir vi verkligen ett rovdjur som sett ut vårt byte man måste jobba med hela flocken.

Gå sen också ofta ut i hagen och ha som ända mål att klappa inte fånga. När du ska få fast hästen så ta det lugnt klappa och kela sen lägg rimskaftet runt halsen och så småningom sätt på grimman, vi få absolut inte bete oss som rovdjur när vi är med hästar.

Låta bli att testa själva vad ni ser "hästpratare" göra det kräver väldigt mycket av kroppsspråk och känsla och det är något som man bygger upp med åren inget man kan härma sig fram till

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

hannibal-roll
0

Jag hade en sådan ponny en gång. Vissa dagar fick han vara själv ute i hagen över natten för att vi inte kunde få tag i honom. Tillsist fick jag nog och bestämde mig för att göra nåt åt saken.

Jag började med att gå ut i hagen flera gånger per dag, gav ponnyn en godisbit, klappade och gick sedan. Efter ett tag när han frivilligt kom fram till mig varje gång tog jag av honom grimman (som han fick han på sig i hagen för att vi skulle ha någon vettig chans att fånga honom) gav godis, tog på den igen och gick en liten sväng i hagen. I vecka 3 kunde jag fånga honom, ta honom ensam in i stallet, ge en godisbit och sen släppa ut honom igen och han slapp ha grimma i hagen.

Sedan dess kommer han och min andra ponny när jag kallar på dom, ingen behöver grimma i hagen och allt som behövdes var lite godis och 3 veckors arbete.

Valkyrie
0

Tyvärr är det bete så vissa hästar är alltid ute…
Självklart blir det vila för henne också och det är inte hela tiden ridning.
Ska börja hålla på lite med följa efter och lös i volten med henne och träna lite sånt kul.
Jag löshoppade igår och galopperade på ängen vilket hon verkade gilla speciellt när hon får belöning.
I hagen är hon dock inte sugen på mat.

Men det som fungerade igår var ju att man tröttade ut henne genom att jaga bort henne och leka häst och då jagade flera hästar bort henne också och då blev hon ensam och stannade när hon blev trött och vi lyckades ringa in henne.
Jag försöker nog med era tips idag annars om det inte fungerar får jag faktiskt jaga bort henne igen…

Rest in peace Valkyrie!

CelsiusT
0

#7 Det var inte för vilans skull som jag skrev att det inte var viktigt att rida varje dag, utan för att du då flera dagar ska få möjlighet att gå till henne och mysa i hagen, träna på att få komma nära och då göra det mysigt för henne och inte fånga henne.

Jag spendarar minst lika mkt tid i hagen med mina hästar som jag har dom ute och tränar (på en månad). Jag myser, kelar, leker, umgås m.m. med hästarna i hagen. Vi kan gå på upptäcktsfärd runt hagen tillsammans (och då kan man passa på att kolla staketen när man endå är där), hitta saker att leka med eller mysiga ställen att stå och kela på. När jag kommer med bilen till stallet så kommer mina hästar rejsande till grinden och gneggar. Ibland hör dom dock inte bilen men då när jag går ner till hagen och ropar på dom så kommer dom rejsande. Dom får aldrig godis eller liknande i hagen, utan det är umgänget dom är ute efter. Att umgås med sin häst och inte bara träna och rida gör att man får en helt annan kontakt med hästen och träningen och ridningen hamnar på en hel annan nivå.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Killen
0

Min häst är också svårfångad.

Jag fick ett tipps som är ganska likt som nr #3 skrev.

När jag går mot min häst ropar jag på honom, när han väljer att titta upp på mig slutar jag att ropa, stannar och backar något steg.

Antagligen så väljer han att komma till mig, eller så länge han kollar på mig får man gå till honom.

Min häst går inte iväg utan vill han inte bli tagen springer han iväg, börjar han springa, ja då driver jag på honom en bit och sen gör om allt.

Sen ett tipps är att också att inte alltid fånga hästen, utan bara gå fram till den, klappa den och ge den en godis pch sen gå  så den inte alltid förknippar dig ii hagen att den ska bli infångad.

När min häst är som värst, i början av sommaren med det nya gräset, då använder jag mig av havrehink.

kissmekate.blogg.se

[japptravare]
0

När jag fick min foderhäst så sa ägaren att han kunda vara svårfångad i speciellt större hagar.

Har haft honom i 9 månade och har ALDRIG upplevt honom som svårfångad (även i stora hagar). Inte ens på bete.

Men jag går ofta ut i hagen och bara pratar, och umgås, och kelar och jag godsaker ibland osv..

Valkyrie
0

Okej jag förstår :)

Allting gick bra idag, en häst hjälpte mig fånga in henne ^^

Rest in peace Valkyrie!

WhoCares-01
0

varje gång jag har varit med om det den senaste tiden har jag satt mig rätt ner på marken och väntat ut hästen. till slut blir den nyfiken och kommer fram. då ser jag till att belöna den rikligt med gotta =)  har för mig fungerat varje gång =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

jackiejohn
0

Gör honom nyfiken på dig, spela svårfångad och ointresserad funkade utmärkt på mina 2 hästar som jag fick samtidigt typ och båda va svårfånagde Tungan ute Nu är det inga problem att fånga dom, jag gick in i hagen och strosa runt óch ignorara dom totalt dom blev ju nyfikna på mig tillslut och kunde inte hålla sig bort men ibörjan kunde jag få vänta upp till 1h innnan nån av dom kom sen blev det enklare och enklare med tiden och nu kommer dom oftast när jag ropar annars går jag inte och hämtar en av dom så följer dom andra hästarna med Skrattande