För/nackdelar?
Vilka är för och nackdelarna för att köpa häst av en hästhandlare?
Finns det några fördelar…?
Man kan inte dra alla över en kam. Det känns som man nuförtiden inte vill ha med hästhandlare att göra för man bara hört historier från dem dååliga ställena, det finns bra hästhandlare också, det kan jag lova :D Det finns ju dem som är riktigt duktiga och hjälper en att skaffa fram en bra häst genom kontakter o.s.v. Och oftast är dem väldigt duktiga och kan sin sak, jag köper hellre häst från en duktig hästhandlare än en privatperson. Faktiskt.
Jag vet en hästhandlare jag tycker är bra. Bebbe här på forumet är ett exempel på en bra hästhandlare.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Fördelar är väll att man kan provrida många hästar på ett och samma ställe, att man oftare kan få öppet köp eller byta häst.
Nackdelar är att de oftare tar högre priser, har sämre hästar och inte går att lita på.
Jag har bara träffat på oseriösa hästhandlare och har svårt att räkna ut hur någon skulle vara helt seriös och bra emot sina kunder & hästar och vara hästhandlare. Har lite samma inställning/reaktion som Slo…
Jag har nog oxå samma reaktion som snuttan o slo om synen på hästhandlare.
Vi blev ganska gravt lurade av en hästhandlare när vi köpte min welsh… När min mamma köpte vårt vbl sto (innan jag föddes) av en hästhandlare blev hon inte lika lurad, men han var ändå oseriös…
Man får höra sig om gällande hästhandlare, vilka är bra och seriösa….
Liv och knack i blekinge sägs vara en mycket seriös hästhandlare, men jag ahr aldrig handlat hästar av honom personligen. däremot kom mina två shettisar därifrån med en ägare emellan.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Där jag köpte min häst hade jag både kunnat lämna honom igen och köpa en ny för dom var så hjälpsamma och seriösa. Tjejen tnker på hästarna i första hand.
Men där jag lämna min ponny där ska jag varken köpa eller lämna häst igen! Hästhandlaren bröt mot kontraktet och jag har hört att hon har brutit mot fler kontrakt och lurats
Hon tänkte sälja min T-märkta ponny till en tjej som skulle lära sig hoppa?!?! men min ponny hoppar inte och får absolut inte hoppa med sina förslitningar!!
åååh! jag blir galen när jag tänker på det. Tyvärr så är detta en ganska känd hästhandlare i sverige..
Men hon är nu i ett jättebra hem. Hennes nya ägare skrev till mig att hon inte tänker sälja henne för några pengar i världen och det är så sjukt kul att läsa:D

Jag tycker att det finns seriösa och oseriösa hästhandlare. Så att svara dig om du ska köpa från en hästhandlare är ju fel. Eftersom jag inte känner till vem du menar heller. Det är ju bara du som vet.
Ibland känner jag att det är rätt att köpa från hästhandlare ifall om hästen lider eller ska slaktas. Om den inte är obotligt sjuk förstås. Men jag är ju en sådan som inte ska tävla eller så. Ska man ha en fin häst och tävla med så får man kolla riktigt ordentligt när man ska köpa häst. Det är väl sällan som en hästhandlare har en veterinärundersökt häst vad jag förstår.

Men många av de dyrare hästarna går väl också via en sorts hästhandlare? De som importeras från ex. Holland eller Tyskland.

#9# Ja, visst är det så.
#9 Oftast så dem duktigare hästhandlarna importerar hästar från Tyskland, Holland, Irland som är dem populäraste ställena att importera ifrån. Det är ju dyrt för oss att köpa en häst i Tyskland och sen transportera hit den. Det är det som gör hästhandlare så bra, det är oftast dem som tar hit hästar från utlandet. De flesta hästhandlarna låter även privatpersoner följa med utomlands och provarida ett antal hästar, är man då intresserad så tar gärna hästhandlaren hem hästarna som man är intresserad av och så får man ha dem en tid på prov.
Jag tycker det bara är fördelar med hästhandlare, dock inte från de dåliga ställena, men är man en duktig hästhandlare som vill lyckas, då ljuger dem inte, skiter inte i att beskitiga osv ,för annars får dem dåligt rykte och då är det ju ingen som vill köpa häst av dem, självklart inte.
Man kan ju vända sig till dem som är meterierade, man hört talas om och är framgångsrika. Tyvärr så är det alla dåliga hästhandlare som förstört för dem bra hästhandlarna, för nu för tiden så låter ordet "hästhandlare" inget vidare i någons öron..
jag tror verkligen att det finns ställen som är bra.
sen finns det ställen som är sämre.
men man får väl känna efter lite, och se hur det känns med personkemin.
en kompis kompis, sålde sin ponny nu med, till nån familj som verkade vara hur himla mysiga som helst, ponnyn gick inte heller att hoppa med, och dom hade lovat att dom inte skulle göra det. och vad gör dom ?
tror tillochmed dom fick ta bort ponnystackaren efter det…
förra ägaren mådde inte speciellt bra…
så även privatpersoner…ja, kan bli riktiga skurkar.

fick berättat om mig av loa_bg's mamma att de var o provade en d-ponny för 50' som var importerad från irland (eller om det var england). hästen kunde knappt gå rakt och han visste inte ett jota om hästen.
det finns helt enkel bra och dåliga hästhandlare. tror man får gå på sin känsla.