Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 7165 ggr
elli-kleo
0

Tömkörning

Jag tänkte skaffa en tömkörningsgjord och börja tömköra. Men har inte så stora erfarenheter av det :P

så vill ha lite hjälp

Vad behövs?

Tömkörningsgjord såklart men sen då?

Tömmar - hur långa?

något att lägga under gjorden?

Måste man ha inspännings tyglar? - Om man måste vad är "mildast"

Kan man tömköra över bommar?

osv

vill ha massa tips

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Lorita
0

jag brukar använda en vanlig sele, vanliga tömmar kan man undvika att ha något under jorden är det bra.

jag använder ingen inspännig utan jobbar mina i form, klart du kan tömköra över bommar Skrattande

Jag skulle rekommendera att du tar hjälp av någon(helst kunnig som kan hjälpa dig också) som visar hästen vägen första gången då dom kan bli lite förvirrade eftersom du jobbar från en plats dom inte är vana vid.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

elli-kleo
1

Men jag har longerat så min häst kommer nog att fatta ;) men tycker inte att man kan jobba hästen i longering och det sliter mer att longera än tömköra som inte sliter då man kan jobba hästen :D

Zaphix
0

Jag använder också en vanlig sele, en travsele. Man kan ha tömmarna i ringarna längst upp och man kan spänna fast skakelöglorna och ha tömmarna genom dom. Dom kan man ju höja och sänka så de blir på den höjd man vill ha dom.

Under gjorden har jag ett schabrak eller selunderlägg.

Använder ingen inspänning, iofs jobbar jag inte honom i form än heller då jag är nybörjare och har fullt upp med att ha koll på allt själv. :)

Jag tömkör över bommar och det fungerar bra. Tömkör även mellan konor och över läskiga saker på marken som träning.

Men skriver som Lorita, ta hjälp av någon duktig som kan hjälpa dig. Jag trixade på själv ett par gånger först, men sedan när jag fick hjälp av en duktig stallkompis så gick allt mycket bättre.
Så nu är det en massa övning för mig som gäller så jag får in vanan. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lorita
0

#2 det är lite bökigare än att longera

Zaphix
0

Mycket bökigare än att longera tycker jag, longerar man behöver man ju bara stå där och driva på typ, men tömkörning kan man ju göra en massa saker. Tömkörning behöver man inte göra bara på volt, utan variera mycket mer.

Min och Dackes blogg

elli-kleo
0

Man brukar väll börja på volt.

Ja, det kan hända att det är lite bökigare. Men man har mer kontakt med hästen när man tömkör

Zaphix
0

Jag börjar på rakt spår för att värma upp hästen, skrittar och travar lite cavaletti och slalom. Övar på halter, igångsättningar och sidvärtsövningar. Gör såklart volter och tränar på böjda spår också, men jobbar inte på volten förrän hästen är uppvärmd.
Skulle inte värma upp på volt när jag rider, så gör det inte när jag tömkör heller.

Min och Dackes blogg

Lorita
0

#6 har du inte en medhjälpare har du snart en häst som snurrat in sig i tömmarna om du är nybörjare, det är långtifrån att longera.

elli-kleo
0

Tänkte köpa denna

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=420117&deptid=12&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

någon som har en sådan som vill berätta vad ni tycker om den?

Gronstedt
0

Tänk på att inte använda körtömmar, de är för korta. Minst 8 + 8 meter bör tömkörningstömmar för en stor häst vara, så att hästen kan komma ut på en rimligt stor volt utan att du måste hålla längst ut i änden på tömmen. Man kan tömköra över cavaletti och över hinder, men på hinder måste man ge stor eftergift i god tid, eftersom tömmarna löper lite trögt i ringarna på däckeln och hästen måste oftast måste dra ut dem. Man ska INTE hoppa på töm med gramankoppling.

Det är mycket värdefullt att arbeta lösgörande i töm. Man kan öva halter och övergångar på rakt och böjt spår, man kan göra skänkelvikning, öppna, sluta och "bakdelsvändning", där du står stilla och hästen går i en cirkel runt dig med bakdelen rakt mot dig. Men det kräver övning att ta sig dit, börja med att jobba på volt och starta och stanna och lära hästen kommandona.

Jag säger som de andra, om inte hästen och/eller du är vana så ta hjälp av någon som kan, annars har du snart en pålle som snurrat in sig i tömmarna och står på bakbenen, och det är inte så kul.

Hööks tömkörningsgjord säger min tömkörningslärare är OK för folk som vill longera, men vill man jobba med tömkörning ska man satsa på riktiga grejor, till exempel Globus tömkörningsdäckel eller en "riktig" sele.

Lorita
0

#10 jag använder två longerlinor så får jag längden jag vill ha

hoppa ska man inte göra varken när man tömkör eller longerar

Gronstedt
0

#11: Det håller jag inte med om, upp till 40 cm för en stor häst anser jag är helt ok att hoppa i töm. Fast det är kanske knappt att hoppa, egentligen. Naturligtvis med hinderstöd som inte kan komma ivägen för tömmarna då. Jag skulle däremot inte longera över hinder, man kan ju inte ge något stöd då.

Lorita
0

#12 aldrig i livet att jag hoppar några av mina på töm eller lina, för stor risk att rycka dom i munnen och det finns löshopping och uppsutten hoppning och det räcker gott, du viner inget på att hoppa på töm/lina

elli-kleo
0

#10 jag kommer inte att tömköra så mycket. max en dag i veckan. Så vill inte lägga jätte mkt pengar på en tömkörningsgjord.

Lorita
0

#14 köp en vanlig sele eller denna gjorden det räcker gott, det är din känsla och dina händer fortfarande som avgör hur det blir för hästen. Men ta hjälp att få hästen på rätt spår Flört

Gronstedt
0

#13: Jag har gjort det ganska mycket och jag har vunnit mycket på det också, nämligen en helt ny bomkänsla i hästen. Genom att hon fått kliva över 40 cm bommen en fot i taget i skritt och sedan i trav, sedan fatta galopp från trav över bommen och till sist hoppa över den i galopp, har hon lärt sig att hålla bättre reda på sina fötter, att bommar är något trevligt att arbeta med och inte något hemskt som man måste kasta sig över, och att man kan anpassa steglängden och se sig för innan man kommer. så slipper man fippla och trixa för att komma över. Det lärde hon sig inte på löshoppning eller hoppning under sadel. Men naturligtvis tog det många pass innan vi kom så långt, i början var det omöjligt nog att stilla och lugnt trava över en bom som låg på marken. Man måste göra det med stor försiktighet, det får inte finnas någon risk att tömmarna hakar i eller att hästen inte får sin eftergift, och man måste känna sin häst väl och veta hur den reagerar.

Birke
0

Såg att det diskuterades om att hoppa i tömm/lina. Jag skulle inte göra det, åtminstonde inte med kontakt i munnen, av räddsla för att rycka hästen i munnen.

selfrejection
0

Men att gå över bommar i skritt i tömm/lina, då drar man väl ändå inte hästen i munnen? Det skulle jag göra iallafall så att hästen lyfter lite på benen.

Birke
0

#18 Inte att gå över nej, men det är ens tor skillnad att hoppa över.

selfrejection
0

#19 Och hon som skrev första inlägget frågade inte om att hoppa, utan att köra över bommar.

Lorita
0

#20 det jag reagerade över var ett senare inlägg om att man kunde hoppa vilket man inte ska göra om man vill vara räddoch snäll om hästens mun

elli-kleo
0

Jag tycker inte heller att man ska hoppa.

Men skritta och kanske trava över bommar går väll bra.

Lorita
0

#22 över bommar på marken går jättebra men som sagt inte hoppa

Peppe
0

jag brukar tömköra över upphöjda bommar i alla gångarter, brukar oftast ha dom sneda. tycker det är bra så hästen får gymnastiseras lite också. som #12 säger upp till 40-50 cm är ingen fara på en stor ponny/häst. det är kanske inte nåt man ska ge sig på när man är nybörjare dock eftersom risken finns att det blir ryck i munnen annars. beror även mycket på hästen tycker jag.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

elli-kleo
0

#24 en van "tömkörare" kan nog låta hästen "hoppa" 40 cm