Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3296 ggr
Ricko
0

Hur känner du dig, hästägare var dag?

Ja hur känner du dig hästägare varje morgon du stiger upp?

Stiger du upp vid 6 med glädje, eller suckar var dag. Finns det dagar då du känner hur jobbigt det är med att ha häst, eller har det aldrig förekommit?

Somsagt är jag lite nyfiken på hur du med en eller flera hästar tycker det är varje dag/365 dagar om året med att ha häst.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

viktoria91
0

Ibland är det jobbigt men när man hör sin ponny gnägga lyckligt efetr en så vet att det är värt varenda sekund. =)

Lorita
0

Jag kliver upp kl 5 och med glädje över att äga mina hästar och katter.

Nu behöver jag inte göra något med dom på morgonen utan kollar bara till dom att dom mår bra innan jag åker till jobbet.

Jag har dom på lösdrift och dom fodras med fritt med hö, det är väll bara när det är kalt och vattnet fryser på vintern det är jobbigt på morgonen, det tänkte vi lösa med uppvärmt vatten i vinter.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

liljegren
0

Ska jag vara ärlig är det en del muttrande på kalla vintermornar tills dess att jag kommer ut i stallet. När man väl är där spelar det ingen roll om klockan så vore mitt i natten..

monsterblom
0

om jag fick välja så skulle jag vara hela dagarna i stallet med hästen och hundarna. de bästa dagarna i veckan är när jag ska upp halv sex för att åka till stallet. jag njuter av varje sekund av att ha häst och det är ALDRIG jobbigt.

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom vi också har lösdrift med fri tillgång på hö till våra hästar behöver jag aldrig fodra tidigt på morgonen. Om vattnet fryser på vintern så kan jag bara fylla på med vatten från slangen strax innan jag åker till skolan. Annars vattnar jag då det behövs.

Men visst finns det dagar då jag inte har lust att fodra alls (inte ens mitt på dagen) men när jag väl är hos dem så känns det bra igen. Vem kan vara trött och sur bland sånna godingar.Skrattande

viktoria91
0

#5 Vilken supersöting!Kyss

Zaphix
0

Nu har jag iofs bara haft min häst i drygt två veckor, men haft delfoderhäst jag varit hos nästan varje dag i ett par år innan jag skaffade nuvarande.

Har nuvarande häst helinackorderad, delfoderhästen skötte ägaren fodringarna till. Jag skulle aldrig palla att ha fodringar och in- och utsläpp faktiskt.
Mår kasst psykiskt många dagar och då vill jag ha möjligheten att bara åka till stallet och mocka och kolla över min häst. Skulle inte gå för mig att ha fodringar.
I nuvarande stall har man helgjour en dag var 6'e vecka, det räcker gott och väl till för mig då det är runt 15 hästar i stallet.

Stiger väldigt sällan upp på morgonen med glädje, men utan häst hade jag nog inte stigit upp alls. Men oftast när jag kommer till hästen blir jag glad, det är därför jag har häst. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Klasselover
0

Har turen att ha min installad i ett jättetrevlig privatstall. Endast familjen som har det, jag och en inackordering till. Så jag har i princip fullservice när det gäller in/utsläpp och fodringar och diverse täckesbyten :)

Nu sommartid åker familjen på semester rätt ofta så då flyttar jag in i deras hus och sköter allt. Visst tar det emot vissa mornar att gå upp (ett par hästar stödfodras), men man får alltid lite morgonmys från någon häst och då drar inte sängen lika mycket :) Värre på vintern!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

ehefo
0

Jag tycker att det är SÅ ROLIGT att vara i stallet när man verkligen känner sin häst väl! När den ger kärlek tillbaka och när den är "arbetsvillig" (arbetsvillig menar jag med att den vill förstå människan och få nya utmaningar). Då kan jag längta efter hästen från sekunden jag far från stallet till nästa dag jag kommer dit.

Men jag har också känt "vad är det för mening med det här?". Den känslan har jag haft när jag köpte min häst och jag inte kände den. När den testade mig och när man kämpar och kämpar tills man är helt slut men det ändå känns som om inget går frammåt. Då far man enbart till stallet för att sköta om hästen dvs mocka, ge den mat, motionera för att den inte ska bli uttråkad och så och vad är det som är roligt med det?

För mig sa det bara "klick" och så hade jag hittat knapparna till min häst! Jag kom på hur jag skulle rida för att han inte skulle försöka komma undan bettet pga smärta. Då ville han verkligen förstå mig. Den ridturen förändrade allt! När jag trodde att inget hade gått framåt under vintern hade jag bara omedvetet testat massor av olika metoder tills jag kom på hur han skulle ridas.

Så ta mitt råd att fortsätta som du gör, tills du "hittar knapparna" på hästen!

För mig är lyckan med hästen när man utvecklas tilsammans, för utvecklas tilsammans gör man när man verkligen känner det själv, utan att någon talar om det för en!

Aribigga
0

Klockan sex på morgonen brukar jag oftast tycka att det varit mysigare att åka till stallet än till jobbet, men det finns ingen anledning för mig att åka dit på morgonen.

Däremot när man kommer hem från jobbet och är helt slut då kan det vara lite jobbigt att komma iväg igen men inte mer än att det är skönt när man väl är påväg och har jag jobbat över så låter jag helt enkelt bli att åka dit. Han går på lösdrift och blir tillkollad varje dag ändå.

lurvponnyn.vimeddjur.se

dundeer
0

De är väl olika varje dag, Jag har min häst på lösdrift och fri tillgång till hö (gräs under sommaren) Så jag har inget tvång att fara dit en visst tid villket kan vara väldigt skönt :) Vissa dagar är man så sjukt seg och tycker det är jobbit att sätta sig upp på Cyckel och cykla 8 km men när man nu kommer till stallet och får mysa på med hästen så är de värt ! :) ångrar absolut inte att jag skaffa häst :)

Ricko
0

Nä det är ju såklart lättare med lösdrift eller ha den helinackorderadTungan ute

Nej men jag kommer nog ha min häst när jag skaffar den först och främst om jag hittar nån plats i byn (gärna på lösdrift då), men om det inte skulle gå skulle jag måsta ha den på stallet 2 mil härifrån. Där är kraven såhär:

Box 1050kr/månad

Spilta 800kr/månad

I priset ingår, 1 höbås, utsläpp och utfodring vardagar, morgon, lunch, middag.

Plats i rasthage, ett täcke av, ett täcke på.

----

För vissa kanske det är svårt att sätta sig in i den situationen, men för ni som kan eller "har det såhär". Tror ni att ni skulle tycka det var värt med att ha häst varje dag då?

Zaphix
0

#12: 2 mil är en bit att åka, har du bil och körkort eller åker du buss? Bra bussförbindelser isf?

Turas alla i stallet om att ha ut- och insläpp och fodringar på helgen, eller ansvarar man för sin egen häst?
Ansvarar man för det själv blir det jobbigt 2 mil bort.. Att ha insläppet för sin egen häst varje dag fungerar väl om man alltid är där på kvällstid, för mig skulle det inte fungera eftersom jag helst rider på dagtid. Isf skulle jag behöva åka dit två ggr per dag och det är rätt mycket när det är 2 mil dit..

Jag har turen att ha stallet typ 2 km bort och kan gå dit då jag inte har körkort, det är en förutsättning för att jag ska kunna ha häst då jag inte har körkort.
Blir dessutom mycket i bensinpengar eller pengar för att åka buss när man åker 4 mil varje dag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ricko
0

Ja nu har jag ju ej körkort, men kommer troligen ha när jag skaffar häst. Just nu är busstiderna klockan kvart över 8/morgon och 4/eftermiddagen. På helgerna ansvarar man själv för hästen helst och hållet.

Jo det är ju klart, det är väl om man ändå jobbar/går skola och är kvar på samhället (stallet som är 2 mil från där jag bor är i samhället, jag bor i en by) tills sista fodringen. ObestämdTungan ute Fast kommer somsagt i första hand ringa runt lite bönder och andra som äger mark och fråga om jag får hyra en plats/marken där.

Men men, det är ett par år tills jag skaffar häst så…

ebengtssson
0

Jag är ganska morgon på så oftast är det lugnt för mig att gå upp halv 6 och släppa ut hästarna och mocka men visst ibland är det hemskt att gå upp speciellt om det ösregnar och  är mörkt ute. Men sånt är livet :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

lisette
0

jag suckar varje morgon på vintern. jag börjar jobba 4.30 så jag går upp ca 3.15 när det är snö och halt ute… så då är det väl inte så konstigt att man suckar? =)

hästarna åker ut i hagen då med frukosten sen så tar jag allt när jag kommer hem. tycker det är skönt att få fixa i stallet och ha lite egentid på kvällen.

ehefo
0

#16: Håller med! Oj vad tidigt! Jag tar vara på varje sekund inne i den varma bussen efter skolan innan jag går ut i 30 graders kylan i 3 timmar ;) Men när man väl kommit igång är det inga problem!

Ricko
0

#16 Oj det var tidigt, då blir det tidig läggdags! Flört Nä då är det inte så kontigt kanske Flört

Ja hade jag måsta gå upp så tidigt hade jag nog också mockat och fixat när jag kommit hem.

Birke
0

Måste nog säga att jag suck ofta. Har för många hästar + att jag nu börjar gymnasiet och hinner därför inte med.

JennyR
0

Det är klart man suckar ibland ;) Även om jag har stallet hemma på gården så kan man ju inte flyga kvittrande ur sängen varje morgon, speciellt inte om man är dödens morgontrött, det kanske har kommit typ en meter snö under natten och det är cold as hell ute ;) Men det går ju såklart bra ändå, annars skulle man ju samla frimärken istället :)

Ricko
0

Jo hur det är att kliva upp tidigt på morgonen, i 30 minus flera meter snö och himmelen är svart vet jag hur det är då jag går ut med hunden.

Så i och försig vet jag hur den delen är Tungan ute

Men det blir ju att man suckar även då ibland också.

jackiejohn
0

Mina går ute ca 4-6 månader om året och då är det inte så mycket att göra mer än att kolla dom och ge vatten för mat har dom i mängder ;)

på vinterna är det väl oftast man suckar… inte kul att gå upp 05.00-05.30 klä sig och pusta ute i snö och elände men när man kommer in i stallet är de ite jobbigt alls :)

den vintern som gick VAR jobbig då de va över 1m snö vissa dagarn tog vi oss inte ut till hagen ens innan pappa kommit med plogen framåt 2-3 på dagen "/

Sen att täckena blev sura och blöta och skulle torka innan användning igen och det sved lite i bröstet när man fick hänga på ett halv torkat täcke… Men annars går det bra :)

Nej, jag är glad över de 3 "små" liv som ger mig glädje och kärlek!

Ricko
0

Ja det tänkte jag inte på. Om jag kommer ha min framtida häst på lösdrift måste jag ju ha någon som kan ploga också Tungan ute Håller på fundera om det är lättare med att ha den i byn jag bor i på lösdrift eller stalla in på stallet 2 mil ifrån mig. Lättare och billigare blir ju med lösdrift men då tillkommer ju saker som nu t.ex att man måste ploga väldigt ofta. Där jag bor är det ju ofta 2 metersnö, och snöar och är iskallt (Inte ovanligt med 30 minus) nästan varje dag på vintern. Om man stallar in slipper man ju tänka på sånt haha SkämsFlört Det är mycket man måste tänka på fast man planerat in hästköpet nu flera år innan man skaffar detalj för detalj, det tar aldrig slut haha….

joooossan
0

Vintertid när jag ska ut och sätta mig i en iskall vil kl 05.00 är inte alltid det roligaste. Men när bilen väl blivit varm så är det bara bra Flört Blöta täcken är skit annars älskar jag vintern med täckesbyte och allt!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Ricko
0

#24 Har du din häst uppstallad på ridskole stall?

Jag vet inte varför men jag tycker inte att det skulle bli "likadant" att ha sin häst uppstallad på ett ridskolestall. Vet inte varför utan bara känns så Tungan ute Men samtidigt känns det som det blir jätte mycket jobb med skottning, lagning, byggning osv för att ha på lösdrift där jag bor(bor somsagt i en by), visst skulle man kunna fråga någon bonde om han hade nån plats i lagården och ev hage/plats för hage också det skulle nog varit det bästa. Men mja, vet inte.. Jag tror att det är att jag tänker och oroar mig för mycket, redan nu FLERA år innan jag skaffar häst planerar jag in detalj för detalj vad som ska göras etc, t.o.m vad jag ska säga när jag ringer om annonsen för hästen jag troligtvis vill då köpa eller provrida Förvånad Men så har jag alltid varit vare sig det är en hund eller vad det är, jag MÅSTE ha allt förplanerat än hur många år fram det är. Även om jag vet att vi inte ens kanske bor kvar här eller om jag fortfarande vill skaffa häst då.

Men känns som sagt som om det inte blir lika roligt, varför vet jag ärligt talat inte. Och när jag är och ska rida, eller bara är i något ridskolestall. Blir jag alltid jätte nervös att jag ska göra något fel x)

ehefo
0

jag delar hästen med min mamma. Hon är där 1-2 dagar i veckan och jag har en medryttare som är där en dag

Taktur
0

Har tre mil till min Pålla , men hon går på lösdrift så jag åker när det passar mig  för mat, vatten o tillsyn har hon ändå. Jag behöver bara göra det roliga, sköta om och rida.

moa
0

Visst suckar och stånkar jag en del mornar. Speciellt då det kommit massa snö och är snorhalt ute och plogbilen inte ens kört sin första vända. Då suckar jag ganska rejält och ibland har jag övervägt att låta dom vänta 2 timmar till, vilket hittills inte hänt.
Det är tillåtet att sucka ibland det är jobbigt att alltid ha fodringarna och att hela hösten och vintern fodra morgon. Ingen sovmorgon med hästar inte…