Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1705 ggr
Wanilj
0

Vildhäst????

Hej på er!

Har en svår nöt här hemma att knäcka… Vår lilla tre-åring är helt omöjlig att hantera… När vi köpte henne lät det "lite hanterad" för mig innebär det att hon varit ledd till och från hagen samt hovslagarbesök…Nu har hon bott här i två månader för att vara exakt, tiden springer!. Hon var mkt stressad då hon och hennes mor kom så vi lät henne vara ifred var bara inne och kikade till dem varje dag.. Hon har hela tiden kommit fram, dock på 1,5 armslängds avstånd, gnäggar och är nyfilken.. Men aldrig så att man kan röra henne… Så började jag att närma mig henne, hon är mkt mkt reserverad, har man tur så kan man stryka henne över halsen och bogen, hästen står dock som på nålar och rycer varje gång man lägger handen på henne.. När jag bryter och går följer hon efter. tre av tio gånger kan du klappa henne… Jag har tillämpat de metoder jag känner till… har tänkt mkt på kroppspråk… har även checkat av på hennes mor och min hingst för att se så att det blir rätt och de svarar villigt..

Det absolut svåraste är att hennes huvud får man inte komma i närheten av!!! Om man sakta sakta utökar område att smeka så känner hon minsta beröring av grimman så får hon fullständig panik!! Detta börjar kännas oerhört tröstlöst då vi inte gör ngr som helst framsteg! Hon har absolut inget som helst förtroende för människan, vår lille pojk är den enda som kunnat röra henne utan att hon står som "upptryckt" då kan hon slappna av lite lite….

Just det!!! De sa att hon varit Nh- tränad sista veckorna.. men då ska hon väl gå att hantera???? De stod lösa i lastbilen och hon hade fått ta det lugnt upp på bilen, det tog dem 1,5 h att få in henne. De hade även använt ett täcke som de lagt bakom rumpen på henne, som linor fast mjukare, sen hade hon fått gå in själv… Frågan är om de gjorde detta för att det inte gick att leda henne? Så nu har jag testat "första leken", mutor, join up-hon ger alla tecken men vågar inte komma hela vägen upp! Leta kottar och fikat i hagen.. Ja…allt! Så om ni har ngr förslag eller teorier kring vad som hänt/händer med henne så är jag tacksam för svar!

…och som jag skrev…man kan inte få tag på henne!

CBA
0

Har du kollat på NNHA´s hemsida och ställt din fråga till dom ?

Dom har även en tränarlista där du säkert känner igen flera namn, kanske värt att ringa någon av dom som kan komma och titta, hjälpa och ge tips efter att dom sett hästen ??!

http://www.nnha.nu

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Kiara
0

Tid, jag skulle ge hästen tid. Låt det ta den tid det tar, detta är inget dom du kan forcera fram med metoder. Var nöjd med dom små framsteg som kommer och utnyttja att din son får klappa henne. Var mycket med henne men träng dig inte på henne möt henne på hennes villkor, för känner hon sig trängd så förstärks bara obehagskänslan och det kommer bara att ta längre tid. Vaccinera dig med tålamod så ska du se att du kommer att få kontakt med henne. 2 månader är en jätte kort tid och på så kort tid får man inte en ohanterad hästs förtroende, gå inte på dom som rider in hästar på en vecka vill man få ett bra slutresultat då tar det mycket längre tid.

Skippa metoder och var med henne och läs henne, hitta ett sätt som du mjukt kan nå henne. Lär dig av henne hur hon vill bli behandlad.

Wanilj
0

Tackar tackar! Man blir ju så ledsen…

Kiara
0

Det är ju slutresultatet som räknas och då är ofta de hästar som varit jobbigast dom som blir bäst, ge det bara tid.

gejsa
0

Det är inte mamma sto som säger att mäniskor är farliga då?? Hur gör stoet när du vill klappa 3 åringen?

Wanilj
0

Hon står och tittar på…. Jag fick kontakt med en annan tjej igår som har ett sto från samma säljare. Hon har samma problem med sitt sto.. Hon har kommit lite längre men istället ha hennes sto varit farlig i vissa situationer. Denna tjej är väl bevandrad i Nh världen och har arbetat för *Kelly i england samt har stor erfarenhet av hingstar etc. Hon upplever dock samma känlsa som mig… Just det… Den gamla väver så fort det händer ngt i stallet… hon var lugn ett par dagar men nu när jag var ute för att "jobba" lite med dottern så började hon igen.. Tejen som jag pratade med hade sett henne väva inne i stallet, så säljaren informerade även inte om detta… Känner mig BLÅST!!! Jag kommer ringa Säljaren idag och idka på återköp då vävningen är ett dolt fel… jag vill inte ha en vävare i samma stall som min unghäst.. kommer även att informera återigen om Wanilj och förklara att vi även vill lämna tillbaka henne.. Har undersökt det juridiskt sett och vi har rätt till att kräva återköp då hon inte har informerat om hästarnas tillstånd… Ja, ja… vi får skaffa en vallack som sällskap till vår hingst för att i luuuugn och rooooo kika efter ston… Men det känns mkt trist.. Jag kommer att berätta för er som vill veta hur det går… Även tjejen jag varit i kontakt med ville lämna tillbaka sin häst…

Wanilj

Wanilj

Kiara
0

Mycket klokt beslut och jag hoppas att hon tar tillbaka dom utan problem, en vävare bör man ju verkligen upplysa om. Varför inte skaffa en ponny till grabben, varför inte ett russ som han kan köra trav med när han vuxit ur den.

CBA
0

Det låter lurt måste jag säga…..när det är ännu en som har köpt häst från samma människa och den hästen beter sig oxå underligt!

Stå på dig och håll oss gärna underrättade hur det går !

Mvh CBA

gejsa
0

Hallå alla!

En sak som jag vill dementera är att vävare gör inte så att alla andra börjar väva.

Jag fick en häst min Gobban som nu är 20 år gammal, när han var 14 år nästan 15 år. Han vävde massor var som en hingst orolig som fasiken. Han var oinriden ohanterad m m m m. Hade stått själv utan andra hästar i många år. Bara haft sällskap av getter och gäss.

Efter ca 1 år slutade han väva. Eftersom han får vara ute ca 12 timmar per dag och jag började att rida honom. Vi började få rutiner vilket är viktigt för en vävare och stimulans.

En häst som är orolig och har tråkigt börjar väva. Har man tur och börjar aktivera djuret i fråga så kan det alltså gå över. Men det smittar alltså inte till andra djur. Jag har haft både unghästar och gamla bredvid min gobban och ingen har apat efter honom alls.

mvh Carola

Wanilj
0

Hej igen!

Glömde säga det att jag pratade igår med en mkt erkänd arabuppfödare som kände till vårt sto… både hennes mor och mormor väver… så om det inte smittar så må det vara genetiskt betingad svaghet… det har jag mkt svårt att tro! Wieta går ut kl 05:20 tas in tidigast 20:00.. hon står på halm samt får hö flera gånger per dag… men det stämmer att de väver vid oro samt då de står inne mkt mkt… Men ej att förglömma är att det belastar framben oerhört mkt..

Wanilj
0

samt att det kan oroa övriga hästar… vi har ett mkt lugnt stall… det är bara jag och min familj som vistas i det och övriga familjemedlemmar är mkt väl införstådda i att gap och stim ej hör hemma i stall… men det ligger djupt präglat i Wieta för hon väver så fort ngt bryter mot det hon är van vid….Samt Wanilj blir orolig när mamma kastar sig fram och tillbaka med spegelblank blick…  Det går inte heller att bryta… hon fortsätter på en mkt liten yta om du begränsar utrymmet genom att ställa dig framför henne och prata… jag har vistats till räckligt mycket i hästars närvaro för att kunnas se att hon blockerar sig… hon kan även väva när hon har både kraftfoder och hö.. hon tar en tugga och ställer sig och väver…tar en tugga-väver osv… Jag  måste kunna vistas i stallet utan att hon börjar… Tidigare ägaren hade ägt henne i ca fem år och när den andra tjejen varit där så stod vår gamla och skrek och vävde samtidigt! Brist på stimuli är det inte heller då hon borstas samt promeneras.. nh -tränas lite nästan dagligen… Hon är en mkt ledsen häst som inte klarar av ny stimuli eller lugn utan att börja… Hon skulle må bäst ute i lösdrift med hantering…men det kan jag inte erbjuda här.. samt jag tror eller jag vet att det direkt eller indirekt kan påverka våra andra hästar…

Mvh Wanilj

gejsa
0

Ok! Verkar lustigt att hennes mamma också vävde. Men vad jag har hört och läst så ska det inte bli så att andra hästar gör som den som väver.

Men du hade väl inte haft stoet och fölet så länge så hon kanske är extra orolig nu också. Ja, jag vet inte men för mig tog det iaf ung 1 år innan Gobban slutade att väva. Men ibland när han står i gången och tycker att det tar för lång tid innan vi tex ska rida ut så kan det hända att han står och väver lite. Liksom gungar fram och tillbaka lite grand. Men det är inte mycket längre.

Konstigt att hon väver medans hon äter. Då låter det nog mer som något ärftligt iaf. Hon skulle nog må bäst på utedrift som du säger. Hoppas verkligen att fölet får samma sjukdom nu då om det är något ärftligt som liknar väva eller så.

mvh Carola

Wanilj
0

Ja, absolut! Det som oroar mest är att det är i tre led nu… så risken för att hennes dotter ska börja är mkt stor… Jag talade med säljaren igår och hon tyckte även hon att det inte fungerar om hon väver…

CBA
0

# 13 Så köpet återgår då eller ?

Mvh CBA

Wanilj
0

Japp… hoppas det ja:o)  

Mvh Wanilj

gejsa
0

Ok! Så hon väver inte hemma hos förra ägaren då?

Wanilj
0

Enligt säljaren så gjorde hon inte det …. dessvärre har jag fått kontakt med en annan person som varit spekulant på vårt sto och orsaken till att de inte köpte henne var just att hon stod och vävde i boxen! När jag var där gick de på bete och jag såg henne inte i stallmiljön… Jag har inte sagt till säljaren att jag vet att hon väver även hos henne då vi redan kommit fram till att hon ska köpa tillbaka hästen… Finns ingen anledning att bråka då vi redan kommit fram till en lösning..

Mvh Jasmine

gejsa
0

Oh vad synd då, jag menar att hon vävde och att du tänker lämna tillbaka hästen.

Det var ju bra att hon tog tillbaka hästen då. För allas bästa. Det är inget roligt när man måste bråka.

Carola

Rebecca
0

Hej Wanilj

Try reading up about two guys Monty Roberts and Pat Parelli  they work with imprinting and natural horsemanship, Monty Roberts and Pat Parelli have taught the public that the old fashioned way of breaking a horse’s spirit isn’t necessary in order to get a horse to try for you. Those guys are psychologists who have spent all their lives reading every little bit of body language that a horse can possibly show, and they understand body language better than anyone else.

Rebecca
0

In a way it is like interval training for eventing, it is just a little bit extra each time, rather than huge chunks in one session. The horse’s mind works very well with little slices of new information and lots of repetition, and you can add in new bits each and every day. Take a little step forward and just keep repeating that as often as you can possibly afford to, and it is a very kind system.

Wanilj
0

Hej igen! Jo jag har varit i kontakt med en kvinna som håller i clinics för just Monty.. jag har använt mig av de tips jag fick ifrån henne om join up etc.. även påbörjat "de sju lekarna" men hon vill inte vara med.. jag har använt mig av de sju lekarna på hingsten, det var det första jag gjorde med honom.. både han och Wieta svarar på join up..men inte lillan.. Det är just därför det känns så tröstlöst… om inte de heller hade svarat så hade jag självklart kopplat ihop det med mitt kroppsspråk…tycker dock det är knepigt att det enbart är Waniljs språk som jag inte talar! Men uppfödaren har gått med på att låta köpet gå tillbaka… hon medgav att hon skulle ha arbetat mer med henne samt att det hänt en och annan "olycka" under den lilla tid hon hanterat henne…

Mvh Wanilj

bebbe
0

vad är join up och 7 lekar?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

Du kan titta på min hemsida som är:

http://hem.passagen.se/gejsa

Titta på länken dom 7 lekarna.

gejsa
0

Aha Kiara! Har du hittat dom hos mig på min sida? Skrattande

Wanilj
0

Hon har numer beslutat sig för att vara min vän så varje dag överraskar hon.. Jag vet inte riktigt själv vad som hände men numer går hon med på allt vi kan tänkas hitta på… hon bara följer!!

Tack för tipsen!

Mvh Wanilj

jen
0

#22 sju lekarna är detta