Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 810 ggr
LinneaG
0

transport

Är det viktigt att hålla igång med transportträning?

Jag har aldrig åkt iväg för att träna eller så,
men ska man ändå försöka träna med att lasta
hästen?

Linda
0

Sandy är ju världens lättaste att lasta och då är det bara dumt att "träna" för då kanske hon skulle tröttna.

mvh Linda

LinneaG
0

Jo, jag tänkte mer på tex harpan och sen fjordingen som ja provred. Såna som verkligen hatar att åka transport.

Kiara
0

Jag transport tränar regelbundet och det är skönt att veta att hästarna går in utan bråk om man ber dom. Det kan ju hända något så att man måste åka i väg i panik. Sen är det ju roligt att ha hästar som går direkt på, på tävlingar och utställningar Flört

Kiara
0

#1 Ametist går in själv i transporten det är bara att säga till honom att nu får du gå på. Jag tränar en då lastning, på sommaren när det är fint väder så står transporten uppallad och med lämmen nere och sen leder/släpper jag in hästen där efter vanliga träningen och längst in så hittar dom något litet gott. Hästarna formligen älskar att gå in i transporten och det är en rolig grej för dom, inte riskerar jag att dom ska bli svårare att lasta med att tränaFundersam

gejsa
0

En inackordering tränar nästan varje kväll nu. Precis nu i skrivandes stund hör jag dunkningar. Hon håller på just nu. Det är en hopptävlingshäst som helt plötsligt vägrar att gå in i transporten. Jag säger ju bara det. Inte så konstigt hon trivs här och vill inte åka härifrån. Skrattande

Faxlin
0

hahaha, vad du är rolig. Tror dock att det är viktigt med transport träning av dem. Har dock ingen egen transport än så jag har den möjligheten. Men ska försöka fixa under 2006 så att jag kan börja i tid med fölet sedan.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, visst är jag. Men faktum är att det är några hästar som helt plötsligt krånglar här hemma som har gått på förut. Så vad ska man tro. *asg*

Vet att man ska öva, öva och öva. Men min Sorro har bara varit inne en gång. Jag är jättedålig på att öva. Min islänning fick ju åka hit när han var 6 månader. Sedan gjorde jag inget. Förra året när vi fick åka akut till Strömsholm så fick han ju stå där. Vi hann inte långt förrens vi hörde en duns. Så vi gick ut. Tror ni inte att han hade försökt att hoppa över bommen. Så ena benet hängde över på andra sidan. Jag hade ju också bundit honom för långt. Han är ju så lugn så jag tänkte att det var bättre med lite längre rep så att han inte får panik av att det är för kort. Det var normal nu alltså. Inte hängande rep. Men var tvungen att korta så mycket att han bara kunde stå där.

eleonor
0

Har tyvärr inte en egen transport, suck. När jag fick hem min häst fick jag veta att hon var svårlastad, så det var lite nervöst hur hon skulle reagera när jag skulle flytta henne 11 år senare. Under de åren hade hon bara sett transporter på håll. Hon krånglade lite först men så lockade jag med havre och då knallade hon bara in efter mig.