Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 5063 ggr
CelsiusT
0

Vad gäller?

Vad är det för regler för vindskydd/ligghall osv för hästar som går ute dygnet runt på vintertid?? Tänker på material på väggar/tak/golv, hur gödseln måste hanteras osv…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

varje häst ska ha 80% av den yta som dom skulle haft i box (om man inte fodrar i vindskyddet då gäller 100%)

Underlaget ska var torrt och rent som box.

Hästarna ska inte kunna skad sig på vindskyddets material

3 sidor ska vara räckta och öppningen ska var så att en häst inte kan stänga in/ut någon av dom andra, det finns ju domenanta hästar som kan hindra andra hästar.

Takhöjd gäller som stall, höjd på väggarnas täckning är minst 10cm  högre än högsta hästens mankhöjd.

Gödsel hanteras som vanligt om man inte har dispens

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

Får man ha presennings-skul till hästar på vintern?

Jag undrar även över detta med hantering av gödsel. När man har hästarna ute så är det ju oftast väldigt mkt mer av gödseln som hamnar ute (speciellt om man inte fodrar i ligghallen) ska man mocka lika mkt ute som man gjort om hästen står på box? Eller är det okej att stora delar av gödseln hamnar ute, spritt i hagen?

Lorita
0

Om presseningen ger vindskydd och hästarna inte kan fastna ska det går bra. Vi har ett båttält som stomme som vi klätt med påt och har trä på insidan, jag skulle sätta trä på insidan om jag hade ett skydd av presenning för att hästarna inte ska skada sig, som tak är det inga problem men inte så hållbart som plåt.

Man mockar bara i vindskyddet hagarna mockar man om man vill, vi får så mycket gödsel att vi gör slut på allt själva i trägården Skrattande men då mockar jag faktiskt en hel del i vinter hagen också

CelsiusT
0

Ja grejjen är att jag funderar på att ha hästarna kvar hos dom jag haft dom hos i sommras för jag har inte trivts så bra på något ställe förut.. Men grejjen är att det förhoppningsvis bara blir en vinter (sen hoppas jag få komma in i gården jag ska hyra och då ha dom där nästa vinter) så jag vill inte sätta upp något som är för permanent..

Tidigare har våra hästar knappt skitit inne i ligghallen alls, blivit någon enstaka hög i veckan (trots att dom står och ligger där en del), så det ä ju inte så svårt att ta om hand. Men därremot har dom skitit mängder runt höbalen, så frågan är om man måste ta om hand den skiten på något särskilt sätt. Sommartid går dom ju också ute hela tiden och då är det ju ingen som säger att man måste ta hand om gödseln…

Lorita
0

Det är bara det du mockar du måste ta hand om och jag hade satsat på ett tält

CelsiusT
0

Vad tycker du man skulle gjort med "golvet" i ligghallen??

Finn det ingen lag om hur mkt man får lämna i hagen? Vad händer om man slänger ut det man "mockar" ur ligghallen ut i hagen? Det finns ju ingen som ser om jag lägger det i hagen eller om hästarna lägger det i hagen?

Lorita
0

Du måste ha en förvaring gör gödsel, sen är det ditt samvete som får råda.

Jag hade ställt den så torrt som möjligt och fyllt med halm ev annat strö, jag har ingen botten utan det är fyllt upp så att det är torrt i vidskyddet, välj en hög och torr plats.

CelsiusT
0

#7 Vad räknas som godkänd förvaring? Tex en kontainer? Hur stor? Så stor så gödseln jag lägger där får plats eller finns det mått för antalet hästar?

Vi har ju lite berg och olika nivåer i hagen, så tänkte ställa den isf så att det helst är berg under.

Frågan är hur smart det är att placera ligghallen mitt i hagen, tänker på vintern som varit så blir det ju ett helvete att ta sig dit och mocka..

Lorita
0

#8 du mockar på våren på vintern behöver du bara fylla på nytt om det blir som denna vinter.

5 kubikmeter/häst/år men det beror ju på hur ofta du tömmer, container är helt ok

CelsiusT
0

Jo men även att få ut nytt strö kan ju bli ett helsike…

Lorita
0

#10 pulka Flört