Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 8707 ggr
elli-kleo
0

Sötmalm med koppar bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är betten med sötmalm med koppar bra?

Finns det något negativt med dom som det inte gör med "vanliga" bett?

Vad tycker ni som använder/använt detta bett om det?

Vill höra allas erfarenheter! :)

bilden är från hööks

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Elshira
0

Jag har mässing/kopparbett och har aldrig haft något problem med det (använder för utseendets skull). Både koppar och sötmalm ska ju öka salivproduktionen och vara "godare" att ha i munnen.

Men vad jag vet så finns det ingen neggativ effekt mer än om det skulle vara så att hästen inte gillar smaken eller så.

Hakuna matata!

Lorita
0

Kiara har ett sådant och älskar det men hennes dotter Karisma tycker inte alls om det utan har ett tredelat månbett som hon gillar.

Det är hästen som får visa vad en gillar, det kan bli dyrt innan man hittar rätt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

elli-kleo
0

okej, så kan inte sötmalm eller koppar påverka hästen negativt?

Lorita
0

jag vet inte men Karisma gillar det inte, sen får dom faktiskt i sig järn och det är ju inte fel, jag har för mig att man inte kan överdosera järn.

Lorita
0

dubblett

elli-kleo
0

okej. men jag har ett annat bett som min häst gillar men vill ha olika bett att variera mellan. så jag kommer ändå inte använda det varje dag.

Elshira
0

#6 Alltså sötmalmsbett och kopparbett kan inte vara direkt skadligt (så visa inte själva bettmodellen är det då). Så det är bara att pröva.

Märker du att hästen gapar mer än vanligt eller får svårare att arbeta så är det nog ganska självklart att den inte gillar det.

Men tanken med betten är att de ska "suga" tag i betten lite mer samt främja salivproduktionen.

Tycker hästen inte om bettet så lär det märkas i.af ^^

Hakuna matata!

elli-kleo
0

Så här stod det om detta bett i en gamal tråd på ett hästforum jag "googlade" fram.

"[…]Jag har efter det hört att kombinationen mellan sötmalm och koppar avger svag elektricitet. Därav den rikliga salivavsöndringen hos många hästar. Det behöver alltså inte betyda att hästen gillar bettet.[…]"

Undar om det alltså inte är bra?

Lorita
1

#8 kiara rids utan nosgrimma som alla mina och hon kan lätt visa om hon tycker bettet är obehagligt, det gör hon inte men hon gillar inte det bett jag har till Karisma och Karisma gillar inte Kiaras bett man får lyssna på hästen helt enkelt.

elli-kleo
0

#9 okej, ska prova

JoyBysen
0

Jag har hört att man inte ska ha bett med koppar på till ston då det kan göra dem sterila.

Och det är logiskt att det stämmer då en P-stav som människor använder som preventinmedel är lindad med koppar för att koppar utsöndrara något slags ämne som gör att äggen inte blir befruktade, eller något.

Men sen vet jag inte om det ämnet stannar kvar i hästens kropp hela livet, för det gör det ju inte på människor som använder p-stav.

Btw, min valack har ett sånt som på bilden, det känns ingen skillnad jämte mot ett vanligt i stål, och han skummar inte mer eller mindre, men jag föredrar ändå det med sötmalm och koppar för det känns mjukare.

Lorita
0

#11 koppar gör dom inte sterila, det är när kopparna placeras vi livmorden så hittar inte spermierna rätt utan simmar helt fel väg. Så fort man tar bort kopparn som finns på platsen så kan du bli dräktig Skämsförlåt Oskyldig med barn Skrattande igen

Beduinerna använder tydligen koppar (stoppar in ett mynt) på kameler när dom ska vandra långt, genom öknen.

man kan alltså inte suga på ett kopparmynt för att förhindra att det blir barn, kopparn måste finnas på plats, i form av en spiral.

Elshira
0

Det är precis som #12 säger, det måste sitta på "rätt plats" för att det ska förhindra graviditet.

Nu är det för visso för människor jag hittat, men det borde ju inte vara allt för stor skillnad (mer än att hästar antagligen behöver mer):

Om koppar (som är livsnödvändigt)

Om järn (som är väldigt svårt att överdossera)

Hakuna matata!

JoyBysen
0

Hahaha, jaha omg Skäms

Men men, man lär sig alltid något nytt ;)

elli-kleo
0

Jag har provat detta bett på min häst nu.

Märkte ingen större skillnad än på mitt förra bett sov var ett vanligt tredelat. Men det är inget negativt! Jag kommer fortsätta att använda det ibland. Men undrar nu om man får tävla med det i hoppning och dressyr.

Alma-G
0

Mitt sånt bett rostade jättefort..

Elshira
0

#16 Det är det som är meningen (efter som rosten har en sötaktig smak)

Hakuna matata!

Alma-G
0

#17 Aha, det var nog ändå inte något bett han älskade :)