Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 10785 ggr
Hannsi
0

Hur mycket rids 4-åring?

Hur mycket rider ni era 4-åringar?

Fick hem min nya prins i måndags och har börjat rida honom så smått i paddocken. Han är ganska väl utbildad för sin ålder, går stadigt i form i alla gångarter och hoppar 90-1m. Behöver givetvis bli starkare. Jag vill inte pressa honom för mycket för jag tror att han är inne i en växtperiod just nu (ser lite ut som en älg ;) ) men hur många dagar och hur pass mycket i veckan tycker ni en 4-åring som ska satsa på att gå championaten ska gå?

may-britt
0

jag ville ridet honom 30 min 3 dager i veckan.

så  jag red mandag och lot han vile tirsdag och  onsdag så  ridet honom torsdag latt han vile fredag och ridet lördag i  alle fall latt han vilt  en dag eller to i  mellan

och inte mere enn 30 min av gangen sen disse unge hästene klarer inte och konsentrere seg mere enn 30  min av ganger mange ganger inte mere enn 20 min

Klasselover
0

En "regel" som jag hört;

3 år, 30min, 3 ggr i veckan,
4 år, 40min, 4 ggr i veckan,
5 år, 50min, 5 ggr i veckan osv :)

Sen beror det ju helt på hur hästen är, beror på hur mogen den är i kroppen och huvudet.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Aribigga
0

Jag rider visserligen inte min fyråring alls men jag kör.

Eftersom jag har fått order av veterinär att han inte får bli tjockare och att jag ska köra så mycket som möjligt så försöker jag köra minst en timme två gånger i veckan så han bli svettig (inte slutkörd såklart men lite trött) sen tömkör jag en gång men det är knappast han blir trött av det (högst en halvtimme). Sen kör jag honom minst en kortare runda också.

Det kan tilläggas att James har bra kondition. Man känner ju ganska väl vad de klarar av, bygg sakta med säkert!

lurvponnyn.vimeddjur.se

CoralReefs
0

Jag rider min max 5 dagar i veckan. 3-4 dagar ren skogsridning mest skritt på långa tyglar i varierande terräng och 2-1 dag dressyrpass i paddock på ca 40 min alternativt markarbete.

Rita-S
0

jag kan träna min uppmot 3-5 dagar i veckan beroende på vilken träning. Det kan vara en kort  promenad i grannskapet, löslongering med lek och bus, löshoppning en kvart upp mot en halvtime (inkl uppvärmning då), ledarskapsövningar en liten stund, rida en inte för lång stund, miljöträning, tömkörning, skakel/vagnarbete uppmot en halvtimme och så vidare.

Jag brukar lägga någon lätt träning i form av att spacera i grimskaft i maka tempo och tugga lite gräs på särs frodiga ställen till dagen efter mer krävande träning som vagnträningen (under innkörning) eller dressyr/uteritter/miljöträning, eller han får ledig för att smälta ner om det har varit utmanande för honom. Jag ser efter och känner på  hur han mår och gör saker när han säger det vore kul att göra saker, och värkar han lite trött så får han ledig.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

LillaLinn
0

#2 Oj, undrar vad en 15-årig häst tycker om denna regeln xD Haha

Klasselover
0

#6 - Den är för unghästar alltså, en häst räknas ju bara som unghäst tills den är 7 år.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

may-britt
0

hästen skal tycke det er kult det er ner man rider dem for hart och  de inte tycker det er kult man kan få  problemer med dem sen

och  kom i håg at hästen kan föle musker ont som vi  mennesker du  vet ner vi  har rid i en time och  inte er van da har vi  ont i  hele kroppen så  der kan en ung häst oxå få

LillaLinn
0

#7 Fattar det Flört

may-britt
0

jag tycker det er fel ner man sier at en 4 åring skal ride 4 ganger i veckan og en 5 åring 5 ganger sen  mange 4 åringer och  5 åringer trenger flere dager vile for inte och  bli  over arbeidet eller trött på  det hele

jag tror det er så  at man får se ann hästen och  se hva hästen klarar jag vet i alle fall at  vill man ha en häst som holder i  mange år burde man ta det jätte lungt med unge hästar det er bettre och  jobbe muskler och  lärdom over en lang tid enn och  ta det snappt så  hästen inte holder

Elshira
0

Jag tränar dem 3-6 dagar i veckan (lite beroende på väder, tid och vad jag ridit dagen innan). Dock ganska så korta och inte särskilt jobbiga pass.

Dock är det oftast bara ett eller två "krävande" pass/vecka på paddocken. Mest hjärnaktivitet med att träna skänklarna och lite ridvägar samt att gå i form när de kommit igång lite. I princip bara skritt och trav, någon enstaka galoppfattning.

Annars är det bara skogsridning för att få framåtbjudning, de ska tycka det är kul och de blir miljötränade. Alla gångarter, dock sparsamt i galoppen och endast så mycket hästen känner för då så att säga.

Hakuna matata!

may-britt
0

ja det samme jag gjör med mine provar nu og trene lite på  venstre galoppen sen den er lite tung och  fatta for honom.

mitt sto  moste jag ta det lungt med och ride mycke ut sen hon blir istadig eller hva det nu  heter

jeg tycker inte det er lett och  vite hvor mycke man kan trene på  en 6 åring sen ner hon gikk for fult fikk hon ont i  ryggen så  nu  er hon bra jag stelte henne inta av men red henne lungt 2 ganger i  veckan och  hon har hatt masör  så  nu moste jag öka på  fra 2 til 4 ganger i  veckan men undrar 20 min 30  eller en time ner jag rider på  banan?

jag trenar galopp med henne nu men bare ner jag rider ut jag trenar bare for at hon skal fatt den så  jag lar henne galoppera typ 10 steg

hon trenger och  strekke ut så  vi  travar mycke på grus vegen