Underlag i lösdrift
Om man har en ligghall men inte betong golv.
Vad har man då? grus?
Blir det inte svårt att mocka?
Hur håller man golvet/marken fräsch?
Sen vad skulle ni betala för att ha er häst på lösdrift
med fri tillgång på hö paddock och manege 15 min skrittväg bra bussförbindelser 15-20 min från centrala GBG?
Skulle nog lägga rejält med grus eller liknande i botten (lite större grus, vad det nu kallas, så vatten rinner ner emellan och inte bara förstör underlaget) och sen ett ordentligt lager halm ovanpå det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Som #1 skriver och jag tror det "stora gruset" kallas singel ;)
jord sen singel o därefter halm, fungerat kanon i 3 år nu..inga problem att mocka
#2 Så heter det ja, tack! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Ok tack alla. Men får man inte med singel ut när man mockar eller försöker man bara krafsa uppe på? (Inte så bra för oss att få med singel på gödselhögen då det ska ut på åkrarna sen) Känns lite svårare att mocka men kanske värt ett försök.
#5 Har du ordentligt med halm behöver du inte gräva så långt ner att du kommer åt singeln.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vi har haft lösdrift i 12 år nu och haft både halm, spån och torv i lösdriften. Spelar ingen roll vad man använder, det går lika bra att mocka ut med vad som. Vi har också jord i botten, sedan större grus och sedan mindre grus. Man mockar aldrig ända ner då lösdriften används.
Varje sommar tömmer vi lösdriften och tar då bort allt så den får torka ur. Då är ju gruset framme man man får inte bort allt runt gruset. Men det gör inget för det förmultnar ändå till jord sedan.
Vissa har betonggolv i sina lösdrifter. Då kräver det en annan skötsel av lösdriften. Mer likt en box med permanentbädd.
Ett vanligt pris här i Eskilstuna för ett russ på lösdrift är 1000 kr i månaden.
har bädd o mockar en gång om året o får itne med ngr stenar ut när jag mockar..