Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 2807 ggr
hetman
0

HJÄLP!

Jag är tränare åt en häst som vissa dagar totalt VÄGRAR att komma in från hagen och  har provat med allt känns det som… Han går på bete nu i en väldigt stor hage tillsammans med 2 unghästar och han är högst i rang. Vissa dagar är han hur lätt som helst att ta in men då är det oftast väldigt varmt ute så han orkar helt inte springa ifrån då. Men när det är sämre väder ute så springer han bara ifrån och använder dom andra 2 hästar för att försöka få bort mig han liksom manar dom mot mig så dom kommer i världens galopp och då tror han att jag ska bli rädd och gå därifrån. Jag har oxå provat med att locka han med äpple/morot som han älskar men han går inte på det. NÅGON DÄR UTE SOM KAN HJÄLPA MIG?

Linnea
0

Det är enklast om du kan låta hästen gå ensam medans du tränar den att komma till dig. Försök att få hästen att skritta och inget annat. Ex om du kommer mot den och den går iväg, gå lugnt efter den, stressa inte. Driv den framåt genom att gå snett bakom den. Om den vänder huvudet och tittar på dig - stanna. Att du stannat funkar i detta fallet som en eftergift. Hästen förstår att det är stanna den ska. Om den inte kommer till dig, driv på den igen. Du kan behöva göra detta flera gånger om.

Satsa på att lära den att alltid bli fångad innan du fortsätter med ridningen. Visst, kommer den själv så rid men om den krånglar, strunta i ridning den dagen. Fokusera på infångandet. När du väl fångat den, gör nåt den tycker om, bli ryktad, gå en promenad eller bara klia den i manen och ge en morot. Allt infångande behöver inte betyda arbete och den ska den lära sig.

Skynda långsamt så går det fortare.

Zaphix
0

Skrivit här hur jag fått lära mig att lösa det problemet, och det fungerar jättebra på de hästar jag använt det på och sett andra använda det på.

http://naturalhorsemanship.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=30187a8d-0193-4dc8-8167-c0b719f40829&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

KallaMigMimmi
0

Går det att ta in dom andra två hästarna? om det är ledar hästen så vill den ju ha koll på sin flock.  

Att öva träna så att den kommer till dig som tidigare sagt kan vara en väldigt bra ide. Även andra ledarövningar som gör att du blir ledaren. Mitt råd är att inte göra det i hagen, du kan bli ledare utanför hagen men inte ledare i hagen då kan hästen bli agresiv mot dig, Så träna alltid i padocken.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

hetman
0

Problemen är att jag inte kan ta ut dom andra hästarna för att finns ingenstans jag kan ställa dom då det är för långt till stallet från hagen och  det andra problemet är att för att komma dit så lär jag åka 1½ mil med moppen och bensin är ju inte det billigaste så vill helst ha något sätt då jag får in honom utan att behöva träna upp det.

ScarletMajesty
0

tror inte du kommer kunna få in honom utan att träna upp det. isf locka med godis kanske..

hetman
0

eh jo. typ alla sätt utan att muta hästen är att träna upp de

hetman
0

haha oj läste fel, jo det har du rätt i