Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5575 ggr
LinneaG
0

Hovar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ska hovarna se ut?

När är de för långa och för korta?
När 'mår' de bra och dåligt?

Hittade ett kort här, ej mitt kort..
Vad säger ni om denna hov?

Hur ofta verkar/skor ni hästarna?

Kiara
0

Någon har ju spikat i denFlört

Jag säger som min hovslagare att hoven sitter ihop med en häst och får man inte se resten av hästen så vet man ju inte om detta är rätt för hästen.

Linda
0

Lite svårt att avgöra vinklarna på det kortet.

Vi skor/verkar var 6-e vecka .

Jag är noga att man korrigerar sneda vinklar osv.

LinneaG
0

Mitt stos hovar växer nästan ingenting.
Hon får oftast gå över 8 veckor, kan de ta skada
om de går för länge? Hovarna är 'normallånga',
men att hon har skorna längre än 8 veckor.

Blev lite konsigt skrivet kanske..

Linda
0

8 veckor brukar vara ok

LinneaG
0

Våran hovslagare sa sista att hon skulle kunna gå någon vecka längre då hennes hovar inte hade växt något alls, han vill kanppt verka de..

Vart går max gränsen? Eller de kanske inte finns?

Linda
0

De växer alltid mindre på vintern och mest när gräset växer.

-Men slarva aldrig med hovvården det kommer alltid igen..

LinneaG
0

okie, jo nu på vintern växer de knappt, men de växer inte så mycket på sommaren heller.

Vilken vård ska hovarna ha varje gång man rider?

Lunascape
1

Jag skor min häst ca var 6:e vecka då hans hovar växer ganska fort (långsammare nu på vintern).

Jag är noga med att hovslagaren skor med korrekta vinklar och lämnar plats för hoven att växa i skon och inte som många hovslagare gör; passar hoven efter skon.. Nu har jag en jättebra hovslagare som verkligen tar sig tid och förklarar allt h*n gör och varför och jag känner att jag kan fråga och få ordentliga svar. Efter att jag bytte hovslagare har jag märkt stor skillnad på min hästs hovkvalitet.

Kiara
1

Ja en bra hovslagare är guld värd, mitt halvblod hon hade perfekta hovar tills jag bytte stall och hovslagare. Det gick fort att förstöra hovarna och det tog lång tid för nästa hovslagare att få ordnig på hovarna och så bra som dom var innan blev dom aldrig igenGråter

Sessan
0

Mina hästar skos med 9-10v mellanrum. Hovslagarn suckar när jag ber honom komma och sko, han menar at det inte finns nåt att verka. men inte kan de väl gå med samma skor längre än 10v heller?? 

Min förra hovslagare gjorde just det att han passade hoven efter skon. De var väldigt trångskodda. Nu har jag dock bytt och han jag har nu sätter alltid på skor som är några millimeter större än själva hoven.

jen
0

min skos var 9,e vecka nu på vintern och var 7-8.e vecka på sommaren. det där kan ju variera från häst till häst

gejsa
0

Det varierar med veckorna. Man måste lära sig att se när det är dags. Om hovarna inte växt så mycket så kan man självklart vänta längre. Men ser det trångt ut så är det bäst att byta skor. Jag vet när jag var nybörjare så tog jag efter veckorna och beställde hovslagare. Han suckade ofta och sa att det behövdes igentligen inte. Men sånt såg inte jag då. Du lär dig varefter. Lyssna på hovslagaren om han är duktig. Fråga om han tyckte det var dags och så. Det är väl förresten hans förra häst om jag inte minns fel?

E_hjo
0

man måste ju också kolla hur slitna själva skorna är oxå! min häst måste skos ungefär var 6:e vecka för att det inte finns nått kvar av skon =)

LinneaG
0

#12 - sist ja skodde henne så hade det säker gått 10 eller 11 veckor. Och han tyckte att de knappt hade växt något.

Sessan
0

#13Ja, det måste man. Min ena häst sliter skorna på bakfötterna något otroligt på sommaren. Hon vrider bakfötterna på nåt vis vilket resulterar i att ena sidan av skon är helt nersliten medan andra sidan har slitits normalt.

eleonor
0

Svårt att säga något om hoven på bilden, kanske finns det en aning tendens till att hovvägarna är lite utflutna, som en trumpet. Hovväggen ska vara rak, man ska kunna lägga en linjal mot hovväggen och hovväggen ska följa linjalen.

När jag hade skor på mitt sto hade jag den fördelen att hon slet oebfintligt på skorna trots ridning. Vinterskorna höll hela vintern och en bit in på vår o sommar, detta trots ridning på grusvägar. Så de sista åren som skodd klarade jag mig med två eller tre omgångar skor på ett år. När min häst var yngre och jag red betydligt mer, ungefär en mil om dagen 5-6 dagar i veckan slets skorna mer.

Hur ofta man behöver verka är väl individuellt, har du en äldre häst? De kan växa lite mindre då, särskilt i trakterna (om jag minns rätt).