Hur tvättar ni grimmor?
Hur tvättar ni era grimmor? för att de ska bli super rena med bästa effekt och inte för jobbigt?
Tvättmaskinen? går inte den sönder av metallen?
Har typ 20 grimmor jag måste tvätta… tacksam för svar =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Lägger i en hink med hett vatten och tvål där den får ligga en dag, sen tar jag upp och spolar av dem då är dem rätt rena. Vill man ha dem ännu renare tar man flytande tvål på en nagelborste och skrubbar av dem ordentligt och sköljer av dem en sista gång. Sem är dme som nya=) Är grimman ex röd så bleks den lätt av skrubbandet.
Jag tvättar mina i Tvättmaskin å Än så länge har inget gått sönder ;)
Testa att lägga dem i en sådan tvättpåse som man tvättar underkläder i. :)
Tvättar grimmorna i maskin. Är du rädd att spännena ska slå sönder maskinen så passa på att tvätta dom samtidigt som schabrak/vojlockar eller täcken. :)
Tvättmaskinen, men lägger i lakan samtidigt så inte grimman slår så mycket mot trumman.

Vi tvättar våra grimmor i tvättmaskinen, och den har inte gått i sönder. :)
I tvättmaskinen. Lägger de i ett örngott ( som bara används för det) och sätter ihop öppningen med stora säkerhetsnålar så de inte kan åka ut.

lägger först i blöt i en hink. sen skrubbar jag med en borste, skoljer och hänger sen upp i duschen så den torkar. brukar oftast tvätta grimmor på vintern. hänger man ut den då så fryser den. =)
lägger dem i en underklädespåse och slänger in i tvättmaskinen! inget har gått sönder och ser alltid ut som nytt efteråt :)

Tvättmaskinen
lägger dem i blöt i en spann, sen skrubbar jag dem om det behövs, skölja av och sen häng upp för att torka..
Vågar inte tvätta i maskin om de skulle slå sönder trumman..
Slång in dem i tvättmaskinen tillsammans med något annat tyg, t.ex voljlock.
Tejpa spännena några varv med t.ex silvertejp om du vill vara helt säker, annars lägg grimmorna i ett örngott och knyt igen. Vi har bara använt örngott och det har fungerat väldigt bra :)
Men vågar man inte så lägg dem i hett vatten med lite diskmedel, tvätta med någon mindre borste långst med trådarna så att säga. Är de väldigt leriga och ingrodd smuts så är det tyvärr nästan bara maskinen som gäller.
Hakuna matata!