Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 973 ggr
SarahPeace
0

bett m.m

Ja satt mej o lästa lite på den här sidan http://www.western-ridning.com/utrustning/oevrigt/Bettets-anvaendning-och-verkan.html

Asså de står så här
_"Om hästens kindtänder är det minsta lilla vassa (vilket de är om hästen inte är helt nyraspad) så trycker nosgrimman hästens mjuka kinder mot de vassa kindtänderna. Det kan bli ganska djupa sår och vi ser dem inte eftersom de finns på insidan. "

_ Asså är hästens kindtänder vassa så fort de inte är nyraspad ?   är de sant så vill ja inte ha nosgrimma på mollys träns, de lät ju hemsk ju : O , för man kan ju itne raspa tänderna hela tiden på hästen …

Vad säger ´tycker ni om hela den  "Bettets användning och verkan" artikeln

Lina
0

Min häst tar alltid bettet själv när jag ska tränsa så det var kul att läsa att han förmodligen trivs med bettet:)

Snuttan2
0

Vassa kindtänder behöver ju hästen inte ha alls…

Men det är sant att en hårt spänt nosgrimma trycker in köttet på sidorna vid tänderna och kan klämma.

Jag hinner inte läsa artikeln nu däremot.

SarahPeace
0

#1 de gör molly me : )  va kul ( :

#2 Okeej, ja spänner inte nos grimman hårt så de kanske inte är nå fara så : )

Thinka
0

om din häst är "snäll" och om ni är två så kan ni ju inspektera munnen på hästen. En håller i hästen och tungan. en liten ficklampa att lysa med kan vara bra.

LinaN
0

Jag använder inte nosgrimma för jag vill itne riskera att det skulle råka bli ngt skav.

Du vet själv hur det är när du får en förkylningsblåsa som ligger an mot en tand så att säga, det gör ont när du pratar, när du äter och när du är stilla. Samma sak är det om man spänner nosgrimman hårt elelr felaktigt.

Och jag har varit väldigt länge av filosofin less is moore samt att min häst ska kunna gapa om det är något som itne stämmer i munnen. Därför blir jag så ledsen när man spänt nosremmen på ridskolehästar så man får in 3 fingrar under remmarna och ridläraren komemr frma och spänner åt allt dom orkar och verkligen låser hästens käkar mot varandra pga nosremmen.

Prova om du vill att rida utan nosrem i en vecka, det skadar ju itne. din häst kanske komemr gå ännu bättre, elelr så blir det ignen förändring…. Prova kostar ju inget. 

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sussi
0

Jag har aldrig nosrem just därför, dels också för att jag inte gillar tanken att överhuvudtaget spänna fast munnen.

Som sagt, gapar hästen är det något fel, djurplågeri att spänna åt då.

Luthien89
0

Jag rider utan nosgrimma, har man rätt bett till hästen så ska det inte behövas nån nosgrimma.

[slo]
0

Jag rider alltid utan nosgrimma. Förstår inte varför man ska stänga igen munnen på hästen, trivs den med bettet i munnen så håller den munnen stängd :)

Länken är från en westernsida, och som inom alla dicipliner / sätt att hantera hästar finns det udda idéer, att hästen får vassa hakar så fort den inte är nyraspad tror jag inte gäller alla :)

Snuttan2
0

Håller med Slo & LinaN ang nosgrimmor här. :)

Finns ingen anledning att ha nosgrimma om hästen trivs med utrustningen och du inte stör hästen alltför mkt. Gapar hästen - låt den, det beror nästan jämt på att du gjort något som inte är bekvämt och då borde ju hästen få försvara sig ifrån obehaget.

LinaN
0

Hästar som itne har 100% tandställning får hakar och krokar om tänderna inte slits tillräckligt. Så det är ju sant, men att dom skulel ha det så fort dom inte är nyraspade är litet snicksnack….

har ma nen häst som man vet får mycket hakar o haspar kan man låta raspa tänderna 1-2 gånger om året. Dessa hakar o krokar kan ge sår i munnen, men långtifrån alla hästar får mycket problem av dem.

det är som med canin-tänderna, inte alla hästar har dem, o en del som har dem har inge problem medans andra har så ont i munnen att man inte kan rida dem sålänge tandensitter kvar…..

individuella bedömningar.

[slo]
0

#9 Wow, det var nog första gången… :p

#10 Med canin-tänder, menar du vargtänder då? Eller är det något annat? :)

Snuttan2
0

Canin-tänder är väll tänderna som ligger bakom framtänderna i överkäcken? Jag är rejält dålig på tänderna Generad Men jag har för mig att de iallafall är tänder som växer har jag för mig och behöver slitas ner, slits de inte korrekt kan de bli hakar på dem och hästen få problem med bettet. Har man en häst som inte äter korrekt och inte får rätt slitage på tänderna behöver man raspa… Var det mkt fel?

[slo]
0

Men alla hästar har väl dom tänderna som ligger bakom framkäken… Eller? :P

Snuttan2
0

Ajdå, då har jag både läst fel och blandat ihop saker, någon som har någon anning om vad det är jag pratar om då? Generad

[slo]
0

Läste artikeln nu förresten, och den verkar ju lite lagom befängd… H*n skrev på ett ställe att det är viktigt att hästen förstår ledande tygeltag och i nästa mening hävdar personen att hon absolut inte rider med ledande tygeltag… Och att ett sidepull verkar på samma sätt som ett vanligt tränsbett är inte heller riktigt sant, istället för att bli ett "drag" i mungipan på hästen blir det ett tryck på motsatt sida.

#14 Nja, jag är inte alls säker på att det är så… Bara gissningar ;) 

Titta här, verkar som jag har fel… :) http://web.telia.com/~u11702908/hasten/tand.html funkar inte att länka, så nån kan ju få roa sig :P

mazze
0

Valacker/ Hingstar har ofta canin-tänder om jag tänker på rätt tänder. De tänder som brukar vara emellan framtänderna o kindtänderna. Eller har jag fel?

[slo]
0

#16 det var vad jag fick fram när jag googlade lite också… :)

LinaN
0

Sofizz
0

Inga nosgrimmor här heller!!