Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 697 ggr
elin
0

Nisse e förskyld =/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gör man åt förskyldning på häst?
Nisse hade 38.2 igår när jag tempa henne innan jag red.
Jag red lite för att känna hur hon kändes o hon va som vanligt.
Hon är väldigt o snorig och har varit i kanske 2 dagar. Frustar mkt.
Tips åt mig o min lille nissse?

/Elin

Rita-S
0

först: Så länge hon inte hostar tror jag inte det skadar att rida skrittpromenad iaf, så länge det inte är aldeles för kallt och febern inte går upp. 38,2 är vad jag vet inte direkt jättehög feber, men håll koll på det du :)

Sen hittade jag et recept på hostmedisin för hästar ;)

Sen läste jag nånstans:

" Echinacea är bra, du kan köpa samma som till människor. Honung lenar, vitlök stärker immunsystemet. Lakritsrot kan hjälpa."

Jag vet inte om jag skulle rekomendera vitlök själv, jag fick veta från min veterinär att hästar saknar nåt ensym för att bryta ned ett visst stoff i vitlöken, som igjen leder till att stora doseringar kan ge blodbrist host hästen. Vissa hästar reagerar med att bli anemisk på låga mängder med, men en forskningsrapport jag hittade  berättade att forskning hadde visat at hästar som fick en hekto om dagen i längre perioder blev anemiska (forsöket blev ju stoppat innan dom blev skadelidande självklart, som veterinär med målningsaparater hit och dit behöver inte hästen bli sjuk för att dom skall se att blodvärdet går ned som tur är). Men sen vet jag även hur många hästar som helst som fått vitlök varje dag utan att bli sjuka överhuvudtaget. Själva studien hittar man här för dom som är intreserat :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

carolz_84
0

Vitlök fungerar mot det mesta. Mitt hjärta brukar få sig en släng av förkylning när näsan rinner och hon frustar mycket också. Det brukar komma på våren/sommaren. Jag brukar ge henne en salig blandning av vitaminer som jag har hemma, mest C-vitamin. Men nu har hon börjat hosta… Men det är nog kanske pga att höet e väldigt dammigt i år, så då har jag börjat ge henne lite vitlök och hostan har släppt, så nu mår hon bra igen…

emsems
0

tova fick vitlök när hon var förkyld. hon blev alltid genast bättre. men inte i närheten av ett hekto, utan den rekomenderade dosen som stod på paketet.

för överigt är ju 38.2 inte feber i flesta fall. brukar ju ligga i som högst 38.2 utan feber.. men det beror ju på vad hon brukar ha… så det blir ingen tävling imorgon då eller ska du tävla ändå?

[slo]
0

Jag säger skit i naturpreparaten, åk till veterinären och försök få Acetylcystein utskrivet… Slemlösande brustabletter, och det bästa är att det funkar kanonbra mot människoförkylning också :D

gejsa
0

Men nu är hon nog inte sjuk. Hon ska ju tävla i helgen. *ler*

PimTheGreat
0

en fråga….hur märker man om hästen har blodbrist? Fattade inte riktigt det där med anemiskt som stod i #1..vad e det???

Mangis
0

Det kan möjligtvis märkas på trötthet. Jag har valt att låta bli att ge vitlök till Mangis nu p.g.a. den forskningsrapporten.