Hur får hästen långa man?
Hejhej!
Jag har en frieser som inte har exem eller allergi. Men mina hästar kliar hos varandra och har kliat bort det mesta av manen -.- jag använder en sådan där cräm så det smakar bittert. Det hjälper, men de skurar också mot träd…
Hur gör ni för att få långa man på era hästar?
Tacksam för svar!

Om de kliar sig så mycket att manen trillar av eller inte växer så har dom troligtvis ganska stora problem med insekter. Då får du skaffa nån typ av medel som håller insekterna borta.
Min ponny har kliat av sig mycket av sin man och han går med exemtäcke nu, har dock ingen luva men det behöver han för han har stora sår i pannluggen så mycket av den har också trillat av. Jag smörjer in pannluggen (huden) med tjärsalva för att hålla insekterna borta därifrån. Är lite svårare med sån salva om det är hela manen som ska smörjas.
Skynda långsamt så går det fortare.
vi brukar spraya hästarna med ett medel (som jag tycker luktar gott, men inte flugorna, hehe). Det hjälper mot kroppen. Men min mamma såg att insekterna kryper in i manen :S blää. Iaf så har vi inte det så hemskt som att det tillochmed är vid pannluggen. Det är bara just i mitten av mankammen. Inte vid manken eller vid öronen.

Så var det för min häst också tills jag satte på täcket. Dom små krypen tar det dom kommer åt.. Finns olika klådstillande medel att köpa eller tillverka själv, det verkar som att dina hästar behöver det.
Skynda långsamt så går det fortare.
Okej! :)