Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 5011 ggr
Rebiz
0

Bristningar pga. ridning?

Jag har ganska mycket bristningar på insidan och utsidan av låren. Har hört att det kan vara på grund av att man rider.

Kan ju säkert vara av någon annan anledning också, men jag undrar ifall någon annan vet om detta påstående stämmer? Om någon har fått bristningar pga. ridningen?

UG
0

Jag känner igen mig! Jag är en smal person och har alltid varit det, 55 kg/172 cm. Jag fick i tonåren FULLT med bristningar utefter hela sidorna och skinkorna, ner på låren, bara yttersidorna. Jag har alltid tyckt att det var så konstigt eftersom jag inte gick upp eller ner hastigt i vikt, vilket annars kan åsamka bristnignar. Jag red regelbundet och ofta från 7 till 16 års ålder.

Nu är bristningarna tack och lov silverstrimmiga och inte röda längre, maken säger att det är mina tigerränder ;-)

Rebiz
0

Hahah ;)

Ja då verkar jag inte vara ensam om det! :)

selfrejection
0

Nu när ni pratar om det så börjar jag fundera på om det är därför jag också har det. Har alltid varit smal, så det kanske är det. Har aldrig tänkt på det förut :p

Klasselover
0

Yes jag har det på utsidan av låren :p

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

elli-kleo
0

jag har också det :P lite iaf

det verkar vara vanligt .. tydligen xD

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

WinterPrince
0

Jag har på insidan av låren, men de kom när jag slutade rida och musklerna blev fett istället…

Birke
0

Jag har bristningar på höfter, bröst, insidan av lår och konstigt nog på baksidan av mina vader, precis under knävecket (ändå är jag smal ><). Bristningar har inget med ridning att göra, det är när kroppen växer så mkt att huden inte hinner töjas ut, och då itället brister/spricker.

elli-kleo
0

Försvinner alldrig bristningar? Om inte - kan dom bli mindre synliga?

viktoria91
0

#8 Dem försvinner aldrig men blir mindre synliga. Tror man kan ta bort dem med laser men dte är dyrt.

Rafflan
0

som #7 säger kommer bristningarna pga att kroppen växer, har inget med ridningen att göra.

Birke
0

#8 Precis som #9 säger försvinner dom aldrig, men bleknar med tiden.

lisette
0

fast, det kan ju faktiskt ha med ridningen att göra med. skaffar man sig nya muskler och huden inte hinner med så kommer ju bristningarna.

elli-kleo
0

Gud vad tråkigt att det inte försvinner Obestämd

Jag har bristningar på brösten (även på insidan av låren) och mår dåligt av det :(

Birke
0

#13 Har jag också gjort :( Men det är så att nästan varenda tjej får det ngn gång under livet, så det är vanligt. Känns trist ändå, men bleknar med tiden.

Rebiz
0

#13: samma här :(

elli-kleo
0

#15 tråkigt :( Men vi får tillsammans hålla tummarna för att det bleknar så mycket det går

ScarletMajesty
0

finns en salva som heter Contrakel på apoteket som ska bleka bristningar bland annat :)

may-britt
0

hva er  bristningar?????????????+

Miikan
0

jag rider också och har det (insidan av låren som är ''nya''), hade förut på brösten. Kan trösta er med att dem faktiskt nästan är helt borta! Det är en jättestor skillnad mot för ett år sen, och jag har inte använt någon kräm eller så. :)
Sen att de är kvar, ja men de syns ju iaf inte!

Alma-G
0

Google.translate till norska (är de det du pratar?) blev "bristning" till "ruptur" :) Kanske är helt fel ute, haha.

Nordqvist
0

Jag har aldrig fått bristningar av ridning och jag vart välmusklad som tusan när jag red som mest! Jag växte ganska fort i muskelmassa och fick inga bristningar! Däremot fick jag det när jag var gravid Skrattande och gick upp 22 kg och när jag ammade!! Hello Dolly Parton! Nu är jag lika spinkig och platt som innan men med massa bristningar på höft och benen ner till knävecken…. Obestämd men jag gillar dom ändå! Påminner om den västa och bästa tiden i mitt liv! ^^

Jag tror att man får det när man växer, som tonåring. kan hända att om man har väldigt känslig hud så kan man få bristningar bara av att svälla lite på sommaren (som alla gör av värmen!) och rör på sig mycket! Bara gissar nu alltså!

may-britt
0

Å ok det er hva man kan få  ner men er gravid ok nei det har jag inte fått verken ved ridning eller da jag var gravid men jag har fårr muskler så  alle mine kleder er trange he he

Nordqvist
0

Jag fick massor med vätska i kroppen p.g.a att jag inte kunde röra mig då jag hade en fruktansvärd foglossning de 4 sista månaderna…. :( Det värsta jag gjort i mitt liv hittils var att vara gravid! Det bästa var att föda barnet! haha!