Vikt för inridning av liten c-ponny!
Hej!
Hur mycket tycker ni är det rimligt att man får väga när man rider in en liten c-ponny på ca 133 cm av rasen connemara?
Har nämligen en som ska ridas in men blev lite osäker på om jag kan göra det sjäv eller om jag ska be en liten ryttare om hjälp ?

hur lång är du? vad väger du? det är jobbigare för hästen att balansera en lång ryttare, nu rider man ju första gångerna bara i skritt.
Hästen bör väga kring 350 kg så max 70 kg om hästen inte är klen eller över viktig och/eller du för lång lång,
Jag är 163 lång och väger jjust nu 57 kilo :) han är bara 2 år än så länge så ska inte ridas in än men tippar på att han kommer ligga runt 135 när man ska börja.. :)

Det ska nog inte vara några problem, du är lite lång för honom men ni tänker väll inte hoppa så mycket i början 
som höjd på en ordinarie ryttare hade jag satt cm 155cm, men det är bättre med en duktig ryttare som rider in honom så får du det som du vill också.
Inom ponnytravet får man väga max 65 kg med all utrustning, kläder, skor, hjälm, skyddsväst, samt hästens utrustning. Då är russ viktbärande små hästar och trots det rider vi aldrig in någon före 4 års ålder samt att ryttaren inte väger mer än max 60 kg med allt.
Längden på en dukfig ryttare saknar däremot betydelse. Är man orutinerad ska man inte ens rida in en häst/ponny.

ponnytrav då pratar vi väll B-ponny
och russ utvecklas sent
jag tycker detta svaret är bra, skönt att inte vara helt ensam 
# 5 Nu kommer jag inte ihåg namnet på den tyska elitryttare som bl.a. skrivit en bok om från föl till tävlingshäst. I vilket fall kan man läsa om att han anser att ingen hästras bör ridas in förrän vid 4 års ålder. de hinner ändå komma upp i OS-klass menar han. Så gjorde han och i mina öron låter det vettigt.
Om du är så säker på att längden är farlig för hästen så måste du tycka att alla Islandsryttare är djurplågare. De är klart längre och tyngre än ryttare på andra häster som är lika stora. Och även om de är viktbärande så borde även deras balans i så fall störa hästen. Längden är ju så skadlig enligt dig.
nej men jag tror inte det ska vara några problem, har ju ridit in hans mamma som bara är 132 mankhöjd för några år sen och hon hade inga problem med det :) har ju också ridit mycket unghäst så :)
Du kan rida in hästen själv, dessutom är en connemara en redig ponny.
I England är det många vuxna som rider/tävlar med sina Exmoorponnier, det är en liten ras som är viktbärande precis som Islandshästen och Gotlandsusset. Inte tjaffsas det på Island eller i England om att ryttarna är lite långa i förhållande till hästens mankhöjd, men i Sverige ska man helst inte vara över 160 för att rida d-ponny!!!