Kraniosakral terapi
Har era hästar någon gång behandlats utav Kraniosakral terapi?
Min häst blev behandlad igår av denna sortens terapi, eftersom hon vart halt av och till hela sommaren. Hon verkade tycka det var otroligt skönt, och höll på att ramla omkull flera gånger.
Om dom blivit behandlad, har detta hjälpt bra?
Japp, tagit ut en KS-terapeut vmassor med gånger till min förra delfoderhäst. Han hade inga större problem, men tog ut henne i förebyggande syfte, och för att hästen tyckte att det var så skönt. Och det är ju aldrig fel med djup avslappning, släpper spänningar bara det.
Det resultat vi märkte var en mjukare och mer harmonisk häst att rida och hålla på med.
Hon har även hjälpt andra hästar i samma stall som haft problem, blivit bättre efter ett par behandlingar.
Ska ta ut henne till min nya häst nästa vecka för att se om hon hittar något som inte stämmer.
Jag tror definitivt på att KS-terapi är bra, det går in en nivå djupare än massage. Men som all annan sån behandling, massage, kiropraktit och sånt så botar de bara symptomen, inte grundorsaken till problemen.
#1: Där håller jag inte alls med, massage, kiropraktik med mera är i många, många fall botande, inte bara behandlande. Varför tycker du motsatsen?
#0: Just kraniosakralterapi har jag inte provat, men det funkar ju uppenbarligen på den här hästen. Om din häst reagerar så starkt på det, så var försiktig! Det händer massor både i kropp och sinne efter en sådan behandling och det vill till att man bygger upp kroppen, sinnet och känslorna försiktigt och genomtänkt efteråt.
#2: För att ett problem alltid uppstår av en orsak.
Om du tillexempel har ont i nacken, går till massören och den fixar så du inte har ont längre, då är ju fortfarande orsaken till att du fick ont i nacken kvar.
Du har botat symptomet på orsaken, alltså nackontet, men orsaken har ju inte försvunnit.
Utan för att inte bara bora symptomen utan ta bort orsaken så måste man granska sitt liv och ta bort det som orsakar nackontet, annars kommer det tillbaka. En anledning kan vara att man sitter i fel arbetsställning när man jobbar, då måste man ändra på det för att få bort orsaken.
Så har hästen ont i ryggen, massören kommer och masserar och hästen sedan inte har ont, då kommer hästen med allra största chans få tillbaka rynngontet ändå, för man har inte tagit itu med orsaken.
Om du förstår..
#3: Det där stämmer ibland, men långt ifrån alltid. Man kan lika gärna säga att det omvända gäller. Om hästen (eller jag) till exempel har ont i ryggen på grund av en skada som orsakat ett kroniskt spänningstillstånd i en muskel, och massören tar bort spänningstillståndet, så är det borta. Både akuta och kroniska spänningstillstånd och cirkulationsstörningar kan avhjälpas med massage. På samma sätt kan massage och stretching av en muskel göra att muskeln slutar felbelasta skelettet och därmed avlägsna smärttillstånd i andra delar av kroppen. I fråga om skador efter till exempel fall eller till följd av en sadel som bytts ut för länge sedan finns ju ingen orsak som kan åtgärdas.
Om hästen fått ont i ryggen av en illasittande sadel är chansen stor att det inte försvinner bara för att sadeln passas in korrekt. Problemen kan också ha spritt sig till andra delar av kroppen och blivit kroniska. Om tandproblem har orsakat gallor i bakkotorna försvinner gallorna sannolikt inte för att tandläkaren kommer på besök. Men de kan försvinna om en massör löser upp spänningarna rygg och bakben.
#4: Fast det jag menar är att massage inte tar bort orsaken, utan symptomen.
Har hästen ont i ryggen av sadeln är sadeln orsaken och ryggontet symptomen. Förstår du vad jag menar?
Då måste man ta bort orsaken, sadeln för att inte få tillbaka symptomen.
Skador som läkt och lämnat efter spänningar, då är orsaken redan borta, medan symptomen på skadan är kvar. Då tar man alltså bort de kvarvarande symptomen från skadan.