Barbacka-
Heejsan ( : , vad Vet/tror ni , är de lättare att rida me sadel utan stygbyglar lr helt barbacka ?
Och hur kommer man upp på en häst utan hjälp ? alltså barbacka,
ha de bäst ( :
Jag föredrar helt utan sadel. Tycker man får sämre balans i en sadel utan stigbyglar..
Och med en pall så kommer du nog upp.. Jag gör det på islänningarna i alla fall. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Windy är så lugn så om hon står lite lägre än mig (t.ex i sluttning/liten backe) brukar jag backa några meter och sen springa och ta sats och helt enkelt hoppa upp på ryggen på henne. Hon rör knappt på öronen.
Annars funkar ju stenar/stubbar/staket eller pall. :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Okeej tack för svaren båda :D ,
Haha ja kanske var lite otydligen men om man vill komma upp på en häst me bara träns, och de finns INGET att ställa sig på lr nå , och marken är helt jämn utan backar : P , Tips ? ihihih nu vart de lite svårare ; ), ja skulle vilja prova de en gång på molly : P (ja är 166 cm på ett ungefär och molly är 155 mkh : P) haha men de skulle va kul att lära sig : ] , men alltså ja har inte tänkt träna tills molly gå sönder xD utan bara nån gång för attt se om de går ( : derför undrar ja om ni kanske har nå tips ? : P lr om de kanske är oooomöööjligt ?
Springa och hoppa - om hon står still, och inte reagerar (är ju inte det bästa för ryggen..) Men hoppa upp och häng dig över på mage först, och sätt dig sen.
Annars så är det en här i stallet som står framme vid hästens hals, vänd bakåt, tar tag i manen och slänger upp ytterbenet runt och över.. Fråga mig inte hur hon lyckas dock, men upp kommer hon. ;) Jag har försökt ett par gånger med mindre lyckat resultat..;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rider hellre barbacka än med sadel utan stigbyglar och egentligen hellre barbacka än med sadel över huvudtaget. Tycker att jag får honom till att gå bättre barbacka. Upp kommer jag tack vare en pall, bänk, stubbe eller liknande och finns det inget att tillgå får jag helt enkelt stå kvar på marken.

Jag tycker inte om barbacka ridning, eftersom det kräver så jävligt mkt mer utav mig och att man helt enkelt aldrig kan rida lika bra dressyr barbacka som med sadel, eftersom man inte kan få det stöd/den formen som man som människa behöver för att kunna öppna upp, sitta och röra sig rätt.. Handlar helt enkelt om stöd och hur hästens rygg och människor ser ut och hur vi bör sitta när vi rider och ger korrekta hjälper…
Eftersom barabacka ridning bara försvårar det för mig att sitta korrekt och ge korrekta hjälper så gör jag det svårare för hästen och sänker nivån på min ridning varje gång jag gör det och utvecklas därför inte särskilt mkt framåt.
Min extra tränare har även någon underlig teori om att det är onyttigt att rida barbacka för att man får fel slags balans, men jag är inte riktigt med på hur hon tänker där…
#1 - Eller så hissar man upp sig genom att korta stiglädret med foten i stigbygeln.. ;)
#7 Hahaha jaa.. du får filma det den dagen du lyckas. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hahahaha.. Klart jag gör!! Samtidigt som jag säger "Jag ska upp, jag ska upp, jag skaaaaa upp!!" Hahahaha.. Tsssssssssss..
Hahahahahahahahahahaha Juve, jag grinar!! XD
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag står bara brevid Maggan och stutsar lite, sen upp =)

#6 jag rider mackan mkt bättre barbacka vet inte varöfr.. tycker om att känna hans muskler arbeta under mig o att använda lätta lätta hjälper.. jag har hört att man får bättre balans av att rida barbacka! :O d sa dem alltid på ridskolan iaf.. jag gör d inte jätte ofta eftersom d sliter på ryggen.. sen så en sak som inte hör till som jag har funderat länge på.. men vad är en bomlös sadel bra till egentligen???? d e väl samma som en barbakca sadel isf? ni tycker säkert jag e otroligt trög nu..
#10 - Jag ska ju upp.. ^^
#11 Äh, bara för att du är spänstig. :P
#13 Hahahaha
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag tycker att det lättaste bland dom två är att rida utan stigläder fast med sadel, det brukar jag göra ibland=)
#4 Så kan jag me göra :D
Det är ganska enkelt om man är lite vig och har rätt teknik ;) Stå med ryggen mot huvudet, båda händerna i manen, hoppa ifrån med vänster ben och släng över höger… Glöm inte dra ner huvudet, tror jag brukar ha det nästan i höjd med framknäet annars kommer ni aldrig komma upp :)
Och filma alla försök för guds skull :D
#16 Om jag försöker, och filmar, vad får jag av dig då? ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vad vill du ha gumman? ;)
Hmm.. Får jag välja precis vad jag vill..? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Välj på… Men möjligheten (/risken/chansen? :P) att jag inte går med på det finns såklart :p
#19 - Jag vet vad du vill ha.. ;D Det börjar på S och slutar på tian.. ;)
Hahahahahaha jaa.. Kan du fixa honom åt mig, slo?
Jarl vill jag helst ha med också..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Haha, njaa… Det blir nog svårt :p

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hellre barbacka än sadel utan stigbyglar helt klart!
Nått måste du väl kunna hitta som går hoppa upp från?!

för min del har det ingen betydelse om jag rider barbacka eller med sadel utan stigbyglar. problem med att komma upp ändå. ;) är man bara hemma är det lugnt - har en stol att hoppa upp från. det är ju värre om man behöver hoppa av under ridturen, då får man ta hjälp av ett stengärde eller liknande.

Tack för alla svar ( : , Asså de finns ju en massa saker man kan ta hjälp me att komma upp, skulle bara vara kul om man kunnde komma upp utan hjälp ( : hihi ^^ . , Aja, nån gång ska ja nog prova .. ( : , hiih , fast idag lr nån dag så ska ja prova nå nytt ..
ska prova att rida molly i bara grimma
asså med tyglar lr grimskaft fast .. för säkerhetsskull så ska ja ha träns under utefall om hon tänker prova o så hur mkt hon kan springa hahaa xD , vi får se hur de går ( :

Helt barbacka, bara sadeln får mi att tappa balansen… Men jag rider aldrig utan stigbyglar, men däremot barbacka.

#23 langar över mobilnumret 
=D
#30 Vad menar du nu? :P
Jag prövade förresten senast imorse, och jag kommer fortfarande upp barbacka ;)