Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3563 ggr
Bulba
0

Vilken inspänning vid longering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst visade tendens på ryggont nu innan sommaren och tänkte att jag skulle longera honom någon vecka nu när han kommer tillbaka från betet.

Jag letar efter en inspänning som är ganska skonsam fast som ändå hjälper hästen att arbeta på rätt sätt.

Har någon något tips på vilken inspänning jag ska använda?

Alex
0

Halsförlängare skulle jag rekommendera. Får hästen att söka sig framåt-nedåt, då den tar emot när hästen höjer huvudet med ger omedelbar eftergift när den sänker det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Glenda
0

Jag skulle inte rekomendera endast halsförlängare, eftersom hästen ändå inte får något stöd på ytersidan då, vilket är det viktigaste enligt mig vid longering. Longering görs ofta på ganska snäva, relativt små volter och då behövs ett bra starkt ytterstöd för att hästen inte ska falla in och slita på innerbenen.

När jag longerar har jag innspänningstyglar med gummiring. Jag har de inte hårt åtspännda, men tillräckligt för att hästen ska kunna ta stöd av dem. Dessa ska om de e rätt använda fungera exakt som ett par tyglar när man sitter på hästen. Ibland har jag även haft en halsförlängare också, men det är extremt sällan.

hannibal-roll
0

Jag använder alltid vanliga inspänningstyglar. Ibland bara på yttersidan med longerlinan genom bettringen och fäst i gjorden på insidan. Enkelt och fyller sin funktion väl.

Cezanne
0

Jag gör ofta som #3.

Halsförlängare har jag aldrig lyckats se något bra med, uppfattar det som att hästen gör vad som helst för att komma undan trycket alternativt spänner sig och slår emot.