fortsättning om kolikhästen.
hej
var lite orolig om jag skulle passa på hästen i natt eller inte….men imorse när jag kom ut så hade hon iallafall bajsat 3 gånger och druckit 8 liter vatten.hon hade ränsat allt halm i boxen också…..antagligen för att hon fick svälta igår.har nästan fått i henne all soja också.men hon är trött idag,så allt kanske inte har gått över ändå??men hoppas att hon snart blir bra igen!
mvh anna

Lycka till.
mvh Linda

Vad bra! Men tänk att jag inte fattar vad för soja du menar. Har aldrig hört det. Någon annan som vet?

menar kanske olja
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jo, fast jag har inte heller behövt ge olja efter att hästen fått kolik.
kan det vara att det ska smörja tarmarna då??försökte att läsa på pappret vad veterinären hade skrivit,men det är så slarvigt skrivet..
mvh anna
Lycka till med pållen din , och hoppas att hon piggnar till snart, vet hur oroväckande det kan vara när dom får kolik, var försiktig med fodret några dagar så hon inte får tillbaka koliken, hade en häst i stallet som fick ett nytt anfall 2 dagar efter det första just pga att dom fodrade full giva direkt efter återhämtandet av första kolikanfallet.

Det viktigaste med kolikhästar efteråt är vatten och röra på sig.
jag har fått lära mig att LJUMMET vatten är det bästa för en kolikhäst, det är snällare för magen än kallt 
hur mår din pålle nu?

Skönt att det går frammåt i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

@nn@- När min gamle fick tarmvred trodde vet. att det först var kolik eller förstoppning så hon hällde i honom parafinolja… det kan inte vara det du ger honom fortfarande ??
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
jo det kan det nog vara.veterinären provade ju med en slang genom näsan men det gick inte.hon var för trång i näsan.det var värsta blodbadet här,det värsta jag varit med om i hela mitt liv.det ran precis som när man vrider på vattenkranen.
mvh anna

Åh stackarn….min klarade sig från att blöda men han lyckades hela tiden göra så att slangen kom i luftstrupen isf ner i magen 
Vad skönt att totton mår bättre, man får rejäl hicka när sån här händer !
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
ja det är hemskt.vill inte vara med om det igen,eller nått annat.hon sa bara att det skulle blöda litegran.hela väggen är ful..åh vad synd jag tyckte om min lilla stackare.
mvh anna

Usch, ja. Låter riktigt jobbigt. Hoppas att allt går bra. Tänker på dig.
Audiatur et altera pars
hur går det nu då?

Men det är inget farligt om det blöder mycket från näsan. Det har det gjort från min gobban också. Det var som en hel pöl på golvet. Han blödde som sjutton när dom skulle gå ner och titta i näsan. Han var så snorig och blödde ofta och hostig. Dammallergisk.
ok,nej men det ser så äckligt ut.men idag riktigt hoppar hon i hagen.

Jo, jag blev livrädd när jag såg det. Trodde att han skulle förblöda eller något. Men då berättade vet detta. Ja, nu är det nog ingen fara mer.
Min islänning fick kolik 3 ggr på samma månad. Men han hade varit sjuk och legat inne på Strömsholms Djursjukhus.
ok,min shettis hade kolik som jag hade när jag var liten.men pappa var uppe och gick med honom hela natten.så han blev frisk rätt snabbt.

Har också fått gått ut och gå med mina hästar. Men oftast longerar jag på ridbanan. Tror iaf att det är bäst att trava lite lätt i stället för att gå. Är det riktigt långt gånget koliken så lägger dom ju sig iaf bara. Har fixat några hästar så jag slapp ringa veterinär. Men förra våren fick jag ringa 3 ggr iaf.
ja det blir ju så dyra räkningar när man ringer veterinären.fick min idag….min låg ner i hagen när jag såg henne.hon ligger ju aldrig annars.men efter en halvtimma så var hon bättre,konstigt det med..
mvh anna

Det är ju oftast så man ser att dom har kolik eller början på kolik iaf. Att dom ligger lite väl mycket i hagen. Slutar äta hö eller så. Som tur är. Tänk om man inte såg det då vore det jobbigt. För oftast hos mig iaf har det börjat på kvällen lagom vid insläpp.
här började det vid 9 på morgonen.som tur var så var jag hemma och jobbade kvällen,annars hade det kanske hänt nått otäckt.

Ja, det är ju en mardröm att det ska hända på kvällen när man har nattat dom. Vet ju dom som har dött under natten med hemska plågor. Hu ja.

usch, ja. Men man ska ha tur ibland också. Skönt att det börjar lösa sig nu i alla fall.
Audiatur et altera pars