Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6776 ggr
Rafflan
0

Motion utan ridning?

Kan ni ge mig fler tips hur jag kan motionera hästen utan ridning? dem jag kommit på är longera och tömköra, fler?

Är löshoppa tillräckligt jobbigt för hästen att det räcker som motion för endag eller?

[Juniette]
0

Promenera.

Rafflan
0

#1 då får jag gå i över 4-5h för att han ska bli trött tyvärr, behöver nåt så han verkligen får jobba, i både skitt, trav å galopp ;)

viktoria91
0

Cykla.

Rafflan
1

#3 med häst, går det? :D

haha har aldrig provat men det var ju en idee :P

Gronstedt
0

Löshoppa och lösarbeta - alltså låt hästen trava/galoppera lös på ridbanan utan att hoppa. Om han är van vid röstkommandon kan du förmodligen få honom att växla gångart även om han inte håller sig på en snygg volt runt dig hela tiden.

Rafflan
0

#5 några tips på övningar vi kan göra så? :)

viktoria91
1

#3 Visst går det! Gör det med min ibland.

Gronstedt
0

#6: Det beror ju på hur många röst- och gestkommandon han kan. Bara fantasin sätter gränser! Men börja med att öva övergångar upp och ned mellan skritt, trav och galopp och halt och sedan att byta varv på kommando. Ha honom närmare dig och träna på att följa och på att gå i sidled och backa för gester och röst.

Det tar många träningstillfällen att lära dig och hästen att kommunicera så bra att det här fungerar prickfritt. "Magin" har en tendens att sluta fungera när pålle kommer en bit bort Obestämd. Var inte på för stort utrymme så hästen inte hör dig!

thilda-
0

köra :)

Rafflan
0

Jag funderar på om det finns nåt kul man kan göra med bommar?

Ska även kolla på ideen shettis-agillity fast med stor häst, ev hinderbana :D

viktoria91
0

#10 Det finns! Söp på playground horse på ypoutube, har för mig dte funkar=)

hannibal-roll
0

Jag varierar mellan följande aktiviteter när jag motionerar mina hästar:

• Körning, dressyr på banan eller motionskörning ute.
  • Ridning, dressyr på banan eller motionsridning ute.
  • Tömkörning, på banan eller ute.
  • Longering
  • Ridning eller tömkörning med bommar och cavaletti
  • Löshoppning

Sen tillkommer ju eventuell grenspecifik träning såklart.

Chikkolle
0

Joggingrunda!

ScarletMajesty
0

glöm inte att motionera huvudet också! Det är absolut underskattat! en häst behöver använda huvudet och tänka också.. Ge hästen uppgifter att utföra. Är hästen trött i huvudet är han oftast trött i kroppen också :)

berholten
1

_Longering ska inte användas som motion för en häst!
Viktigt viktigt!
_
Det sliter på leder och försör hästens kropp.
Jag kan rabla upp mängder av nackdelar.
Men max 10 min, en gång i vecka. (att jag ens berättade det där, helst ska man aldrig göra det - för hästens bästa)

_En häst corall är till för att förstärka relationen mellan häst och människa, inte som motion, på tal om longering!
_

Det får bli promenader, bus i skogen, bommar på marken, ett hinder kanske? För hästens bästa!
Sedan kan du ju köra honom också!

Glad

Rafflan
0

Hästen har slitigt ner sina hovar för mycket pga hårt och torrt underlag, dem måste växa ut lite innan vi kan sko honom, men vill fortfarande motionera honom då han blir så himla energisk och uttråkad om han inte får jobba.

Men har bara en volt och en hage där marken är bra där vi kan träna honom, och vill inte rida eller köra för vill inte slita på hovarna.

Gronstedt
0

#15: Varför skulle hästens kroppsrörelser inte ge den motion bara för att man kallar banan för "corall"? Det ena utesluter knappast det andra!

berholten
0

Det finns en rolig liten lek med kroppspråket som man kan göra i hagen!
Den metoden använder man när man inte får tag i hästen i hagen, om den kommer och sedan springer exempelvis!
Nu säger inte jag att du har detta problemet, men det är kul!

Rak och uppsträckt rygg betyder att något häder, och böjd rygg betyger att hästen ska komma ungefär, Många säger det som hög och låg energi!
Men idén är att leka och träna hästen på att komma när du gör nått ljud - eller berättar det med kroppspråket!

Vill du höra mer eller verkar det vara onödigt att veta? ;)

#15: En häst som är ovan och en tränare som är ovan med metoden får en häst som ställer kroppen utåt. Man måste lära sig att se och tyda hästens kropp - när ska man bjuda in hästen och när ska man sluta?
Varv på varv är inte snällt för hästen. Tänk dig själv. Det blir meningslöst för hästen. Och man missar signaler hästen sänder ut när man fokuserar på motionen. Huvudet i första hand.

Glad

Rafflan
0

#18 min häst följer mig som en skugga i hagen, haha svårt att få honom att gå iväg när jag ska ta ut någon annan häst :P

Och tyvärr är det nog inte tillräckligt ut tröttande för honom ;)

Vi brukar rida i 1-3h/ridpass och då varierar vi i skritt, trav och lite galopp :)

Så han har väldigt mycket energi :)

berholten
0

Kul med en sån häst :)

Då har jag inte så många fler idéer att komma med tyvärr ;)

Men lycka till iaf!

Glad

Rafflan
0

#20 tack, ja han ska iaf få skor här snart då hovarna börjar se bättre ut nu så då är det lungt, ev får han bara fram skor då det var där han blev öm i hovarna, får se vad hovslagaren säger när han kollar på fötterna ;)

Klasselover
0

Jobba med huvudet säger jag bara, min häst älskar det! Uttröttande det med.

Annars, som flera sagt, tömkörning, nån gång longering, ut och promenera, cykla, löshoppa, köra.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Rafflan
0

#22 hur ska jag jobba med huvudet då?

ScarletMajesty
0

#23 du ska få hästen att tänka. Gärna 'the seven games', be hästen flytta mellan saker, be hästen flytta saker osv, få hästen att fundera på vad det är Du vill. Det är jättejätte nyttigt för hästen att tänka eftersom det är naturligt för dem att hela tiden lösa problem osv.

Klasselover
0

#23 - 24 gav lite tips, du kan även trickträna, t.ex. lära in buga, yoga, bergsgeten, stanna, inkallning osv. Finns en massa artiklar på NH iFokus!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Rafflan
0

Aha, du menar NH, det har vi redan lekt lite med ;)

ScarletMajesty
0

redan? det är ett jättebra sätt att få hästen att tänka då man behöver få hästen att lugna ned sig då man inte kan rida. så fortsätt lek, ge hästen utmaningar och uppgifter att göra :)