värdera häst?
blev funderasam. hur värderas en häst egentligen? tex försäkringsbolagen, hur värderar de att en häst är värd si och så mycket pengar?

hmm.. vet faktiskt inte men vore ju väldigt intressant att veta!

Jag chansar hej vilt nu…men kan det vara så att de tittar på sånt som exteriör…ras…ålder…till viss del stam ??
Någon som vet för nu blev jag oxå nyfiken…
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Jag vet att vissa raser, tex araber, shettisar och nordsvenskar o fjordingar tror jag det var har sin livförsäkring längre än andra raser hos många företag eftersom de är hästar som anses leve längre och ha bättre hållbarhet…. så ist för att deras livförsäkring börjar droppa vid 15 så håller livförsäkringen till 18 o sen börjar den droppa neråt…. nått sånt är det iaf….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Japp fick knappt vara försäkrad alls i Agria när han var 21, så vi tog bort den..

#3 Folksam har så för bl.a araber och islänningar vet jag ;o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

en sak e lite konstig faktiskt! När jag skulle försäkra Fontane ville de ha in veterinärsintyg på honom, men jag sa jag ej kunde ge de det eftersom han inget var hanterad då och ville ha honom försäkrad över resan hem och om något skulle inträffa m m. Då sa hon att hon skulle komma till stallet och kolla honom honom först INNAN han blev försäkrad, blev bara försäkrad över resan hem MEN….hon har inte kommit än och Fontan är försäkrad…står på mina papper och betalar det gör jag med….märkligt.

calippo har jag ändrat försäkringen på nu till 15000 i liv. det kommer att minska till 10,000 fram till han är 24. sedan tas livförsäkringen bort.
de utgår väl från köpesskillingen. sedan kan mn värdera upp om den får fler meriter osv.

Ja som Ems säger, man får inte försäkra en häst med mer än 5000 över inköpspris (kan skilja mellan bolagen). Man kan sen höja försäkringen med 5000:-/år utan veterinärbesiktning, vill man höja högre så krävs en besiktning.
Ang hur dom värderar hästarna är beroende på ras och användningsområde, alltså ang premien. Ett fullblod är tex dyrare att försäkra än en fjording då dom oftare är mer skadedrabbade.

fattar ingenting. stämmer ju ingenting med mitt eller det jag läst från Dojo. Hon fick ju sin gratis och hade först i 40 000 liv…sen 15 000 elelr nåt..(står i något inlägg) Det kallar ju jag då mer än 5000kr över inköpspris…… känns lite som det beror lite på vem man pratar med på försäkringsbolaget……hmmm