Säkerhetsutrustning
När vi körde min ponny till betet gick allt jättebra tills vi skulle lasta av, han fick då lite panik när dem tog ner bakluckan och kastade sig bakåt i transporten. Men transportgrimskaftets säkerhetshake öppnade sig inte! Som tur var gick spännet på hans lädergrimma upp så att han kom loss. Detta hände på några sekunder och sen var allt som vanligt, han blev bara lite förvånad av att bakluckan fälldes ner.
Men att säkerhetshaken inte gick upp! Han kunde ju fått ännu mer panik om han nu inte fått av sig grimman, jätteirriterande när man köper säkerhetsprodukter och så funkar dem inte?
Någon annan som har varit med om liknande och hur bra är säkerhetsutrustning i helhet?
Det har hänt för mig också, att panikhaken inte löstet ut, istället så gick fästet till grimskaftet sönder. Dumt, för då var jag tvungen att byta ut hela spännet, hade den löst ut så hade det ju bara varit att stänga igen.
Det finns två olika typer av panikhalar; en som löser ut sig själv när hästen drar bak huvudet hårt och en som bara utlöses när man själv "drar ner" spännet. Kolla vilken ni har!

Hur ser den sorten som man inte drar ner ut?
jag är osäker, men jag tror de ser likadana ut? Du får helt enkelt testa dem i affären innan du köper, om de inte har skrivit tydligt vilken sort det är.
Jag har aldrig ens sätt några hakar som går upp vid drag
Jag har bara sett "säkerhetshakar/panikhakar" som denna och de har aldrig löst ut när någon häst dragit. Har inte ens vetat att det finns sådana som skulle utlösa.
Hur som helst så har jag däremot ett gäng grimmor som gått sönder pga att de dragit, spännena går sönder ganska lätt, särskillt de som är lite tjockare och gjutna (till skillnad från de vanliga som är tunna och platta).
Så har aldrig haft problem med det ändå. Men personligen så gillar jag inte självutlösande saker. Antingen sätter jag bara fast dem löst med ett vanligt grimmskaft som går upp om de drar eller så vill jag att de sitter fast ordentligt. Tänker bara vad som skulle kunna hända om de reste sig, spännena löste ut och hästen landar baklänges på huvudet t.ex… Men i transporter vore det ju väldigt bra.
Men hur testar man dem? De lär ju inte gå med vanlig handkraft att få upp dem, då skulle de väll lösa ut stup i ett. Men vart hittar man sådana som faktiskt ska lösa ut då? 
Hakuna matata!

fast en panikhake är inte till för att hästen ska kunna komma loss när den drar utan det är ledaren som ska dra i den så den utlöser. hade varit livrädd att gå med grimskaft där den kan utlösa själv när som…
Skulle heller aldrig vilja ha grimskaft som löser ut sig själv.
För det första skulle unghästarna ganska fort lära sig att drar /rycker de fört kommer de loss.
Sen är det ju inte så kul om de kommer loss för lätt över huvud taget. Även där är det ju en säkerhets risk.
Det skulle ju i så fall vara i transporten möjligtvis det skulle vara en fördel om något händer.

håller med #5 och 7
Jag själv gillar inte sådana hakar som löser ut sig själva.
Jag vet att de finns men vet inte vart man får tag på dem, tyvärr.
Vill man ändå ha något som går sönder vid för stort tryck så kan man faktiskt göra det själv på de platserna där det behövs.
Jag har bruna balsnören (altså inte de i plast) vilka man kan knyta fast mellan häst och grimmskaft eller liknande. Dock får man nog klippa sönder dem lite först (1/3 kanske?) efter som de trots allt är ganska så hållbara.
Hakuna matata!
#10 Jag håller med, balsnören är bäst! Vi har det i stallgången och ibland på grimmorna.
Nu var det så att jag inte fick tag att dra upp den i paniken eftersom han kastade sig bakåt. Jag hade gärna haft en som löser upp sig i transporten eftersom min ponny står blickstilla hela tiden.