Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6106 ggr
Valkyrie
0

Transport

Måste man ha ett speciellt transportgrimskaft när man transporterar?
Eller går det bra med vanligt grimskaft som de sitter fast i?
Vad ska man då göra för knut? säkerhetsknut kan de ju få upp ganska lätt ändå.
Hur lång ska grimskaftet vara i transporten?
Tacksam för hjälp.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Glenda
0

Jag har ett transportgrimskafft i transporten som jag hakar i grimman när hästen står i transporten, som har en panikhake. När jag lastar har jag ett vanligt grimskafft som jag då kopplar av grimman.

thilda-
0

det är väl inget måste att ha ett speciellt grimskaft.. men det underlättar om man har ett "transportgrimskaft" om olyckan skulle vara framme dvs grimskaft med "panikhake" eller va dom nu heter :P och binder upp hästen så han kan stå helt naturligt med huvudet och kan röra sig lite..

när jag transporterar min ponny så har jag en sån där hake grej som löses ut om hon stegrar sig eller nå liknande eller så står hon helt lös men det beror lite på vad hon är på för humör den dagen..
och jag fäster alltid grimskaftet med säkerhets knut i sidan på transporten och sätter fast hon i ringen som är längst upp på grimman för det passar bra till henne då hon oftar står och tittar sig om kring ganska mycket.. skulle jag sätta fast den under hakan på henne så får hon bara panik om hon snurrar fast sig själv dvs få grimskaftet över öronen och hamnar på felsida.. :P

Valkyrie
0

Ja men jag tänkte om man kan ha vanligt grimskaft att sitta fast i, om det inte skulle finnas transportgrimskaft i transporten.

Rest in peace Valkyrie!

thilda-
0

ja det kan du väl ha

WinterPrince
0

Det viktigaste är att du alltid har en vass kniv med dig när du transporterar en häst. Så du om olyckan skulle inträffa kan skära av grimskaftet.

Zahara
0

jag har alltid vanligt grimskaft till mina när jag transporterar och jag har alltid kniv med mig oxå! man tar det man tycker känns bäst själv. Längden ska vara sådan att hästen kan röra sig men inte kommabak och ner och sen fram in  under bommen med huvudet.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

elli-kleo
0

Jag har alltid transportgrimskaft. Tycker det är enklast och kanske säkrast(?) Det är bara att haka på man behöver inte knyta säkerhetsknutar och tänka på vilken längd man ska ha.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Valkyrie
0

allting är löst då transporten hade transportgrimskaft =)

Rest in peace Valkyrie!

Elshira
0

Tänk på att man inte har grimmskaftet för långt bara, man tycker ju att "ju friare destå bättre" men det finns ju av en anledning.

Det ska vara så kort att hästen inte kan få ner huvudet och sätta huvudet under bommen, och även så att hästen inte kan hoppa över lika lätt.

Enklast och bäst tycker jag det är mer två grimmskaft från vardera sida då de känner sig ganska fria men ändå är rätt begränsade.

Hakuna matata!

Valkyrie
0

9# Ja exakt :)

Hur tycker ni med vatten och mat under resan?
Hur ofta vatten och ger ni hö? som de kan äta?

Rest in peace Valkyrie!

elli-kleo
0

#8 vad menar du?

#9 ja, det ska inte vara för långt!

#10 Det beror på hur långt man åker och om hästen behöver stå i transporten under t ex tävling..

thilda-
0

när jag transporterar min ponny så får hon bara hö under resan just för att få något att pilla med under transporttiden och hon blir lite lugnare då :) vatten ger jag inte till min för hon dricker ändå inget :)

Valkyrie
0

Resan är väl runt 5 timmar hon kommer stå i transporten om inte tom 6 då vi ska lämna av en annan häst också.

Måste man ha paddar under benlindorna? tänkte till andra hästen annars får jag sy paddar.

Rest in peace Valkyrie!

Elshira
0

#13 Jag tycker du ska ha hö i transporten, men det är ju givetvis inget tvång. Hästarna klarar sig utan mat den tiden bara de fått ordentligt med mat innan resa.

Vatten tycker jag alltid man ska bjuda på (särskillt då om man har hö) och är det en varm dag är det väldigt bra om de får i sig lite vatten i.af. Betforvatten (eller melass och vatten om man har det) brukar alltid slinka i. Annars är kallt vatten (dvs inte halvljummet) också frestande, stanna på en mack och ta fräscht vatten där.

Har du skor på hästen så tycker i.af jag att någon form av skydd nästan är ett måste. Du kan ha fleecebandage och linda ända ner till hoven (ganska så tjockt). Har du bara vanliga lindor så skyddar det inte särskillt utan en padd under, och den nedre delen (som de oftast trampar sig på) är oskyddad. Då är det nästan bättre men vanliga skydd och ett par boots.

Är hästen inte skodd så är det väll dock inte hela världen om de åker utan skydd, linda på det du har isf.

Hakuna matata!

Lorita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att ha hö i transporten ökar bara risken för olyckor, sen är inte hästar gjorda för att äta i den ställningen, det är faktiskt ganska vanligt att som får foderförtopping när dom får hö under längre resor.

Transport skydd är själkart att man har i någon form och glöm inte att linda svansen, det blir väldiga skador om dom står och trycker den mot baklämmen och får sår, där är ju väldigt mycket skit och markbakterier som direkt ger infektion.

Benen kan du linda eller har samma benskydd som när man rider, dom brukar sitta bättre, boots och senskydd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Valkyrie
0

Problemet är att jag nyss fick veta att vi skulle transportera en till häst så den får åka i lindor + padd men då har jag ingen linda över. då får jag väl köpa en bomullslinda och linda :)
Då ger jag inget hö alls, bara lite när vi stannar och vatten.

hur ofta vatten?

Rest in peace Valkyrie!

Lorita
0

#16 en vild hästdricker vatten en gång per dygn, bjud vid naturliga pauser bara

Valkyrie
0

Tack Lorita :)

Är det viktigt att linda svansen? går det bra med bomullslinda?

Rest in peace Valkyrie!

Lorita
0

#18 bommuslinda går väldigt bra, jag har sett en häst gå ur transporten med ett jätte sår på svansen och jag har sett en häst som amputerat svansen efter ett transport sår. Nu har jag syslat med hästar ganska många år så så vanligt är det nog inte.

Valkyrie
0

19# Okej ska nog köpa då, kostar ju ca 25 kr :)

Rest in peace Valkyrie!

elli-kleo
0

Angående att linda svansen så gör jag det bara om jag ska åka längre än ca 15 minuter. Ibland åker jag och tränar i ridhuset som bara ligger 10 minuters transportresa bort. och lindar inte svnsen då. Anser att det är större risk att det händer något när jag ska ta bort lindan än att det ska hända något under den transportsträckan.

Men som sagt .. om jag åker lite längre lindar jag

Peppe
0

håller med Lorita angående hö i transporten osv.

Lindar svansen gör jag dock inte på Blacky, han har aldrig tryckt bakåt hittills. vi har kamera i transporten så ser dessutom direkt om han skulle börja med det. Peppe lindade jag ibland däremot. har faktiskt börjat fuska med transportskydden också, när jag kört mellan betet och anläggningen, en resa på mindre än en kvart Skäms men har alltid boots på åtminstone. sen som sagt, kamera.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~