Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 4389 ggr
[Theriss]
0

Gravid och rida islandshäst

Jag är sugen på turridning med islandshäst, men är gravid. Jag kommer vara i v 22 (alltså inne på femte månaden) i så fall. Turen är på fyra timmar. Hur kan detta påverka kroppen? Meningen är ju att man ska sitta mycket… Jag skulle få en häst jag ridit innan som jag satt mycket bekvämt på, bra tölt och så. Man pausar säkert två gånger kan jag tänka mig, fika ingår iaf.

Jag rider dressyr regelbundet (har medryttarhäst) så är helt van vid att rida "vanligt" så att säga, men nu rider jag ju inte så hårt och sitter knappt ner alls.
Kommer allt sittande på islandshästen i fyra timmar påverka barnet och min kropp negativt? Vad kan hända?

Alex
0

Sittandet eller ridandet i sig är ju inga problem, jag vet många som ridit (och då ofta flera hästar om dagen) fram till förlossningen, utan problem… Faran kommer ju om det händer något, för ramlar du av finns ju risken att barnet kan ta skada, om du slår i magen då framför allt. Men själva ridningen i sig är absolut ingen fara.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
0

Kan kanske tillägga att även om du skulle slå i magen (vilket är rätt ovanligt då man t.ex faller av en häst) så är barnet väldigt väl skyddat av dina bukmuskler, livmoder (som också är en muskel) samt fostervattnet. I vecka 22 är det fortfarande rätt gott om plats för barnet så den risken är väl minimal.
Vad som ev kan hända om man har otur och ovan attt rida är att livmoderhalsen inte orkar hålla ihop men det brukar inte vara själva ridningen som utlöser det utan att hormonerna får tokspel. Men det kan ju ske när som helst under graviditenten och man kan nog inte skylla på ridningen i det fallet.
 Rid du på med gott samvete. Ditt barn ligger väl inpackat i din mage,Glad

[Theriss]
0

Tack för svaren =) Kommer rida denna turridning om två veckor och känner jag mig då som jag gör nu kommer det inte vara några problem. Det jag tänkte mest på var att turen är fyra timmar lång, men som sagt så känns det ingenting efter att jag ridit hittills på min medryttarhäst. Rider henne flera gånger i veckan i alla gångarter än så länge =)