Högergalopp, mer tips tack!
Nu har vi tagit ett skutt frammåt i rätt riktning. Får in honom på volten och kan arbeta honom i högergalopp. I vänstern går han som en klocka. Men jag behöver mer tips och hjälp nu! Gärna på mer övningar.
Viking tycker det är lite jobbigt att galoppera på volten i höger och kickar gärna bakut ett antal gånger under tiden. Försöker göra volten så stor som möjligt så det blir lättare för honom.
Övar på fattningarna och det tar han klockrent med en gång men att ställa sig rätt och arbeta på böjt spår blir lite svårare.
Nu som sagt får jag in honom på volt men jag måste sitta och driva och driva och då blir han arg och kickar. Kommer det falla på plats tillslut eller gör jag fel? Jobbat med hans jobbiga högergalopp i över ett år nu.
testa att börja med jobb från marken, tömökrning, longering osv.
Annars ut och galoppera i det fria, brukar vara lättare. På en stor äng kan du fås törre svängrum. Annars är det svårt att ge tips när jag inte vet problemet eller hur han går i övrigt, men jobba mycket med den sidan öht, typ mycket lösgörande ex skänkelvikningar, öpppnor/slutor osv.