Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 696 ggr
PimTheGreat
0

Wintec sadel

vad tycker folk här om Wintec Isabell Cair sadel?

DojoKelder
0

trivs inte alls i den…

PimTheGreat
0

gäller det dressyr med?

MiaMaria
0

Den klart bästa av alla syntetssadlar! Klår inte Röösli osv men Isabellen ät underbar! =)

Snuttan2
0

Håller med MiaMaria, att för ryttaren så tycker jag att det nog är den bästa sytetsadeln för dressyrarbete jag suttit i.

Däremot så gillar jag den inte emot hästen, mest för att den har kilbossor och som de flesta biligare sadlar har rätt rak bom :p

PimTheGreat
0

#4 går den som billigare sadel?

Snuttan2
0

Det beror väll på vad man anser är biligt…

Tror du tänker på det jag skrev i en annan tråd om lågprissadlar?

Efersom syntetsadlar är biligare att ta fram och Wintec kommer ifrån ett företag som tillverkar även dyrare sadlar så snor de grunden och forskningen tillsammans, vilket drar ner rätt mkt på kostnaderna = väldigt mkt sadel för inte så mkt pris.

PimTheGreat
0

#6 oki. undrade bara. vet inte så mkt om detta med sadlar och vad som är bra märke osv…därför jag undrar. Mitt varmblod fick ju svullnader bakom där bossorna ligger…vet inte om det är pga sadeln.. ridit honom nu i den men inte lika mkt och han har ingen svullnad nu. Hade sadeln iväg för kontroll och den är riktig, fått intyg på det…..och sadeln är utprovad för hästen. Är de bl a såna här problem som kan bli av kilbossor eller varför gillas inte dem? *många frågor i skallen…*

MiaMaria
0

Men snuttan, vissa hästar behöver ju en rakare bom. Men håller med dig om kilbossorna, dom gillar inte jag heller

Snuttan2
0

Jag gillar inte kilbosssor, för att de sticker ut och lämnar inte utrymme för att ryggen ska kunna komma upp. Ska hästen runda ryggen behöver den lite utrymme, och kilbossorna kommer ligga an och trycka ner ryggen, är väldigt få hästar som faktiskt passar med kilbossor… Men endå är det ultra-mode att göra kilbossor och det är nästan svårt att hitta sadlar som inte har det, absolut om man kollar på sadlar i låg eller mellan-prisklass… 

Jag vet ;) Men just nu letar jag en sadel med rätt böjd bom åt en häst och det är förjävligt svårt om man inte vill köpa någon utav de riktigt dyra sadlarna i stort sett eller något märke jag inte tycker har sköna sitsar för mig :p  Får nog bli att jag köper en med kilbossor och så får de opereras bort…

PimTheGreat
0

man kan alltså ta bort kilbossor??? Även på en sadel med luftbossor??? *garvar åt min okunskap…*

Snuttan2
0

På luftstoppad sadel är jag inte så säker, det beror nog på vad för luftstoppning du har. Och då är det nog inte så många som klarar av att göra det…

På sadel med vanlig stoppning är det inte alltför svårt att ta bort kilbossorna, men för säkerhetsskull bör man låta duktig sadelmakare göra det, så att stoppningen kommer in rätt och det blir snyggt gjort.

DojoKelder
0

Pim! Har ju ridit i din sadel på pimmen och jag trivs inget vidare i den.. men trivs inget vidare i syntetsadlar över huvud taget..

PimTheGreat
0

#12..hahaha…*glömsk*

DojoKelder
0

#13 tihi.. lite kanske.. ;)

emsems
0

#0 jag har en wintec dressyr cair, men inte isabell. den är bra att rida i och är snygg. funkar super. har dock bara haft den i ca 1 månad

PimTheGreat
0

#15 har din kilbossor?