Hårdhänt unghäst
Hej!
Jag hjälper en bekant att rida in hennes treåring. Ridningen går framåt utan problem och det är i det stora hela en väldigt snäll häst. Men nu de senaste gångerna jag tagit in honnom och borstat har han knuffat på mig en massa, så fort jag kommer nära hans huvud så slänger han iväg en, samma om jag longerat och ska byta longerlina till tyglar, så ska han slå och svänga med huvudet en massa.
Detta har blivit ett irritationsmoment och jag vet inte riktigt hur jag skall hantera dessa situationer.. Någon som har några råd?
Mvh Sarah

Han försöker antagligen vara dominant mot dig, knuffa bestämt tillbaka hans huvud och flytta honom ett par steg ifrån dig. Att få hästen att flytta ifrån dig och knuffa är dominanta handlingar.
Säger som #1, visa en dominant hållning, tvinga bort hans huvud och tvinga honom att flytta sig.
Det behöver dock inte vara fråga om dominans, det kan helt enkelt vara att det kliar. Gör som ovan och prova sedan att klia honom i ansiktet och ögonen. Min pålle ber numera med en försiktig nosbuff att jag ska knäppa upp nosgrimman och klia efter ridning, eller med en liten pannbuff att jag ska klia hennes ögon.
#1,2 Tack. Så han försöker bestämma? I all annan hantering gör han som han blir tillsagd utan krångel, det är just bara det här med puffandet.
Jag tror att han ibland vill klia men det känns inte ok att göra det på detta sätt.. Efter att jag ridit är han ännu värre men då kliar han sig på mig oxo, jag har ibland flyttat på mig innan han buffar men då kanske jag tänker HELT fel, då får han ju verkligen MIG att flytta på sig. Har aldrig tänkt som så att det kan ha med dominans att göra men vet ej..

Om det är klia han vill så klia han när du vill och inte han, det är jobbigt med hästar som buffar på en för att dem vill bli kliade.

Om det är klia han vill så klia han när du vill och inte han, det är jobbigt med hästar som buffar på en för att dem vill bli kliade.

Nu ser jag er inte ihop, men det kan faktiskt vara så att han har tagit dig till sig och vill vara kompis med dig.
Jag gör så att jag säger AJ och visar att jag inte gillar vad hästen gör om hästen kommer nära med huvudet bara för att få kontakt du sår jag och myser med hästen, skulle den klia putta mig så säger jag AJ och visar mitt ogillande somtidigt som jag slutar vara trevlig till nästa gång hästen närma sig mig och är mjukt nära.
Alltså jag tror inte hästen är domenat, jag tror den inte vet var gränsen går, vi är ju bara 15-20% av vad dom är. Klart att vi inte gillar lika hårda tag som hästar gör och hästen måste som ett barn lära sig att vara försiktig med det som är mindre.
Min ametist var sådan och nu kryper han nära med huvudet och vill bara vara nära för att få kärlek och uppmärksamhet men han kliar inte för då skulle jag säga AJ och gå och inte vara nära längre.
#6 Det där lät som bra, har alltid varit väldigt sällskaplig och go av sig och visst kan vi när han är lugn stå och kela, då sänker han huvudet nästan ner i golvet när jag kliar han i pannan. Ska prova din metod.. ja det kanske är så att han inte riktigt förstår hur hårdhänt han är :P Hoppas på det =)