Ute eller inne?
Nu börjar höstterminen med 1-2 timmars rejält arbete varje dag. Det är inte speciellt varmt, det regnar ofta och blåser snålt, det mest näringsrika gräset är uppätet och hästen är svårfödd. Hennes hagkompis har inga svårigheter att hålla hullet men är seg och kinkig på ridlektionerna efter att ha sovit med ett öga i taget i hagen.
Är det verkligen rätt att låta dem vara ute dygnet runt utom några timmar före och efter arbete?
Å andra sidan ser jag att min pålle mår i bra kroppen av rörelsefriheten i hagen. Är det mer värt än att hon är varm och torr och kan sova ordentligt? Det är ju inte så att hon blir stel och svag av att stå inne, bara det att hon fått en helt ny balans i kroppen av att ha gått ute. Hagkompisens ägare vill helst stalla in och låter sin vara ute bara för att h*n är skyldig mig en tjänst.
Detta är ridhästar som inte ska sätta tjock vinterpäls eller ha vintervila, utan som kommer att jobba ganska hårt hela året. Min pålle fryser så hon skakar när hon är våt och det blåser, men det finns några träd i hagen att huka bakom.
Känner mig som en skurk antingen jag stallar in eller inte …

Jag ska nog inte svara på detta eftersom du vet vad jag tycker 
Varför inte komplettera med hö i hagen till dom, då får dom något att göra och håller värmen bättre och håller hullet bättre.
När det gäller att sova så hinner hon säker med att få sin fyra timmars skönhetsömn, framförallt som hästar inte sover allt på samma gång under dygnet.
Jag hade haft kvar ute och stödfodrat med hö och satt på regntäcke.
Tja, om det bara var min som gick i hagen skulle jag nog göra just det, men hagkompisens ägare/markägaren är inte med på det. De vill verkligen ha in alla sina pållar och få på dem täcken nu, så de är rena och fina när eleverna kommer. Det får man ju förstå, för annars klagar eleverna. Det är en massa jobb med att ha pållarna ute när lektionerna börjar - de ska ledas kilometervis ut och in genom ett järnvägsbygge, de ska stödfordras med mera - och ridskolehästarna jobbar ju hårdare än de flesta privathästar.
Jag vill ha en lösdrift hemma vid stallet! Jag ska lobba för det i vinter, men det känns inte som om det kommer att lyckas. Och nej, jag tänker inte byta stall på ett par säsonger ännu, ifall någon tänkte tipsa om det
! Stallet där jag står har ALLT man kan önska sig, utom att hästarna borde vara ute mer. Ändå är de ute väldigt mycket där för att vara vid en ridskola …
Den här veckan klarar det sig, men nästa vecka finns det ingen som kan ta in dem i tid heller, så då får jag smita från jobbet för att fixa det.
Klarar hagkompisen av att bli stödfodrad utan att bli tjock skulle jag definitivt stödfodrat. Och fryser hästen så den skakar så behöver den definitivt stödfodras och kanske även ett täcke?
Men klarar inte hagkompisen av att bli stödfodrad utan att bli för tjock skulle jag låtit dom gå i olika hagar eller ta in dom ett par timmar om dygnet så din häst får äta.
Min häst går ute dygnet runt nu, men finns inte mycket kvar att äta ute nu utan mest småplock. Han ska iofs banta rätt rejält så det är väl mest positivt, men försöker ändå¨ta in honom och låta honom äta ett par kilo hö om dagen.

för mig är juni, juli och augusti sommarmånader 
Stöd hö behöver du bara lägga ut en gång per dygn men då riktigt ordenligt, det är synd att ridskola och naturlig hästhållning inte går att kombinera. Mycket för att nästa och nästa och nästa generation ryttare inte lär sig det naturliga utan ser fabriks-hållingen som det sätt man håller hästar.
Du kan få låna en B-ponny av mig som sällskap till din madam om ingen annan vill vara ute med henne och leka 
De blir ute i alla fall till och med onsdag nästa vecka, och varje dag är en vinst tycker jag. Augusti ut hoppas jag att de ska kunna bli, sedan blir det stall på natten och rasthage på dagen, tyvärr. Så länge det finns gräs brukar jag försöka gå och beta med henne någon timme om dagen, och det är ju alltid något. För att vara på en ridskola har hästarna det ovanligt bra ändå, 7-8 veckor om året går de ute och betar på nätterna och 4 av de veckorna går de ute dygnet runt. De har också rejäla rasthagar med utrymme för bus och ett och annat grönt strå att roa sig med.
Det tråkiga är att ridskolans ägare verkligen vet vad som skulle vara bäst för hästarna, men h*n lever i en ekonomisk verklighet där eleverna vill ha torra, släta, rena, korthåriga hästar som står och väntar i väl upplysta boxar, precis lagom energiska för att bjuda men inte busa - naturligtvis utan att det kostar för mycket. Det går helt enkelt inte att hålla både lösdrift och boxplatser (en box per häst och elev måste man ha av säkerhetsskäl), och det går inte att hålla personal som tar in från lösdrift, spolar ben och borstar lera.
Drömmen vore att vi kunde bli några privathästägare som slår oss ihop och fixar en lösdrift för 4-6 hästar i anslutning till ridskolestallet, så kunde man få alla fördelar på samma ställe.