Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5019 ggr
Caspianowner
0

Köra andras hästar.

Måste man ha specialtillstånd eller gå kurs för att köra en väns häst 20 mil bort ?

Eller måste hon anlita en dyr hästtransportör till sin häst ?

Hon saknar eget körkort !

Birke
0

Nepp, kör på du.

Lorita
0

#1 är du säker på det?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

elli-kleo
0

nä, jag tror att du kan köra. men är inte 100

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

fridak
0

jag tror du kan köra, tillstånd behövs väl om man gör det som verksamhet?

Lorita
0

Transporterar du dina egna djur med ditt eget fordon och transporten aldrig går längre från gården än 50 kilometer behöver du inte följa de här bestämmelserna. Läs mer om vad som gäller i ditt fall under sidorna för varje djurslag.
Tillstånd för transportörer

För att få transportera djur måste du registrera dig som transportör och få ett transportörstillstånd. Transportföretag med flera anställda chaufförer behöver bara registrera själva företaget. Du kan söka om tillstånd för korta transporter (under åtta timmar) eller för långa transporter (över åtta timmar). Du måste ha ett intyg som visar att det fordon du använder är besiktigat och godkänt av länsstyrelsen. Det ställs ytterligare krav på fordonet för långa transporter. Fordonsintyget ska finnas med i bilen när du transporterar djur. Observera att det finns en särskild blankett som du ska använda om du inte har eget fordon.

Undantag

Om du transporterar egna djur i eget fordon kortare sträckor än 65 kilometer och i mindre omfattning behöver du inte ha något transportörstillstånd. Som en tumregel för mindre omfattning gäller åtta eller färre gånger per år. Undantaget gäller också för dig som transporterar egna djur till veterinär, bete eller om djuren ingår i ett bevarandeprogram.

om du vill läsa mer

och en sida till

thilda-
0

nej det är väl bara o köra???? min pojkvänn skjutsar ju min ponny land och rike runt och det är ju inga problem? och han jobbar till vardags som lastbils chaufför. (kör flis och spån m.m)

Lorita
0

#6 hallå, det är frågan om det är lagligt inte vad du och din pojkvän gör

[Juniette]
0

Det är bara att köra. Tillstånd mm behövs bara om du har någon slags ekonomisk verksamhet.

liljegren
0

#5 vet inte om jag fattat fel nu.. men gäller inte det där bara om man på något vis har en ekonomisk vinst ur det hela?

lisette
0

Här krävs det tillstånd:

*Transportör som tar betalt för transporten.
*Djurtransport till slakt.
*Djurtransport på cirkus och i djurparker.
*Inom professionell trav- och galoppverksamhet, för A-tränare.
*Inom professionell tävlingsryttare/tävlingskuskverksamhet.
*I samband med yrkesmässig avelsverksamhet.
*Djurtransport utförd av djurhandlare och djurbutiker.
*Djurtransport av försöksdjur.

atl

thilda-
0

#6 om jag har fattat allt rätt enligt vad han själv har sagt så måste man fylla i en sån där lapp om man går ekonomiskt vinst med det.. dvs kör nån häst då och då och tar ut en summa idet hela.. då kan det bli "olagligt"… men nu i detta fallet så handlar det bara om en gång.. och då behövs det inte att fylla i såna dära blanketter..

Caspianowner
0

Intressant att se att vi tycks ha olika uppfattningar om den här frågan.

Nä jag har ingen Ekonomisk verksamhet.

Ska bara hjälpa min väns häst att få komma med sin matte till ny stad. Hennes matte ska börja läsa i en annan stad och matte vill ha sin häst med dit. Jag ska bara köra hästen för ens närheten av vad det i bensin kostar.  

Hästens matte fick höra från något håll att hon var tvungen att betala en transportör med tillstånd för att sträckan var över 5 mil. Detta har nära på knäckt tjejen, då hon inte har den typ av pengar, då hon är studerande. Står utan inkomster. 

För henne skulle det medföra att hon skulle tvingas sälja sin häst eller avliva hästen om den inte blev såld i det snarast, om hon nu skulle vara tvungen att ta in en transportör.

Har nu fått svar från en travkusk med A licens.Han säger i vart fall att det bara är för mig att köra hennes häst.  Så jag tutar och kör !

Däremot ska det vara en annan tolkning i Danmark. Där ska man visst ha tillstånd oaktat.