Noriker ett vackert kallblod
Jag och min sambo har länge letat efter en lite tyngre häst, men inte hittat den rätta bland våra kallblod här i sverige.. Nordsvenskar är lite för små och Ardenner är för tunga så något mitt i mellan vore kanon ! Så av en händelse så fick vi se Noriker och blev så förtjust i den rasen att vi började söka på salu hästar.. i sverige finns ett tjugotal så det blev att importera en från Österrike.. Idag är hon två år och tömkörningen är påbörjad hon ska bli runt 163 mankhöjd. Vacker ras eller hur ! //johan

Tycker dom är jättefina hästar!
Skynda långsamt så går det fortare.
Otroligt vacker!

Snygg. Visste inte ens att det fanns en sådan ras. Hur höga blir dom?

Aldrig hört talas om innan! Jättefin!
Kanske skulle passa mig framöver, min pappa vill ha en ardenner, men jag tycker att de är lite för tunga då jag även kommer träna mycket dressyr med den. Nordsvensken är lite liten för pappa så detta vore ju en perfekt ras! ;) Men undrar som #3, hur höga blir dom?
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#3 o #4 det står att hästen kommer bli ca 163 cm

Men detta kan ju vara en "outsider" att den är betydligt mindre eller större än vad dom brukar :) Om de brukar sluta på mellan 160-165 eller så
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#6 Precis. Vill veta genomsnittet för rasen, inte hur hög just denna häst blir.

googlade.
Mankhöjd cirka 160-170 cm

#8 Tack :)

Åh det är den rasen jag var förälskad i i hästrasböckerna när jag var mindre!
Där var det bilder på en mörk leverfux med lingul man och svans.
Eran var jättevacker, gillar verkligen färgen!

känns som det borde vara haflinger inblandat långt bak. får norikern se ut hur som helst?

Jag och min sambo har planer på att börja importera fler Noriker vi har kontakt med flera stuterier i Österrike och håller på att undersöka om det går att få fryst semin då det nu finns flest ston i sverige. priser varierar stort men våran kostade 8000 (1 åring) medan hästtransportören begärde 9000.
Jag läste i länken till Wikipedia och slogs av en sak. Benen har tydligen ofta exteriöra fel och slängiga, slarviga rörelser, vilket man arbetar på att avla bort. Samtidigt är benen otroligt starka och hästarna "blir inte sjuka i första taget". Är det verkligen fel på hästens exteriör rörelser om hästen är stark och hållbar? Eller är det bara för det mänskliga ögat det är "fel"?

#15 Mkt möjligt. Människan har en märklig förmåga att vilja ha saker som är sköna för ögat, inte först och främst funktionella.

Wikipedia är som det är.. Finns mer tillförlitliga källor.. Ska se om jag hittar boken från pollux nån dag.
Skynda långsamt så går det fortare.

Detta bör vara samma ras men en gammal bok
Tjusig häst! Kan tänka mig att denna kommer dra blickarna till sig om ni åker ut och tävlar i framtiden! 

En salu sida: http://www.pferde.de/pferderasse-Noriker.html/1

#22 Vilken snygging!