Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4912 ggr
Nordqvist
0

Hyra ponny till dottern?

Nästa sommar tänkte jag och en kompis hyra en ponny en eller två månader till våra döttrar, om de fortfarande tycker att det är kul att rida (De rider på ridskola) då (Vilket jag inte tvivlar på!). Båda är 3 år gamla och ganska så långa för sin ålder, i alla fall min! ^^

Jag funderade på en c-pony först, kanske en viktbärande (Jag är 168 och väger 54 kg) så att jag oxå kan rida så den får lite ordentlig motion!

Eller räcker det med en B-pony om den bara får skritta och trava runt i ridhuset?

Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort?
Barnen är ju inte så duktiga (än!) De kan väl styra lite smått själva och så. Men vi vill ju att de ska lära sig och ha roligt!
SJÄLVKLART kommer vi alltid vara med när de rider och sköter om hästen!

Birke
0

En b-ponny kan mkt välklara av din vikt, men du är för lång tyvärr (åtminstonde för att det ska kännas bra). C-ponny säger jag.

Lorita
0

B-ponny och du kan jobba den med att tömkör mm själv, barnen får mycket roligare på en B-ponny

Ska hästen passa dig så ska du välja en D-ponny

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Nordqvist
0

Ja det är ju främst till barnen! Så en B-ponny kanske blir bäst då! :) Tömköra tänkte jag inte ens på! Hur dum får man bli ibland…? ;)

Peppe
0

hade också valt en större ponny, barnen ska väl ändå inte rida ensamma? de kan lika gärna "åka" på en d-ponny som på en b-ponny, tycker/tror jag. vet inte riktigt hur stor en 3åring är men det låter ju litet i alla fall, hehe

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

bell
0

Eftersom det handlar om så kort tid som ni ska ha ponnyn skulle jag kolla efter en inkörd a- eller b-ponny). Det viktigaste är att ponnyn är rätt storlek för barnen så att de kan fixa mer själva, det är ju inte så roligt att Mamma fixar allt… Om du inte gör som #2 förslog o skaffar en till dig som de kan få "åka" lite på.

Lorita
0

#4 problemet blir när barnen ska borsta och leda och fixa med hästen då är B-ponny mycket roligare för dom, att ha en häst är ju så mycket mer än att rida

#3 jag är vuxen och har tre B-ponny och dom har jag så himla mycket skoj med, det är jättmycket som man kan göra från marken som är roligt Skrattande

Prinsessornaskaniner
0

Jag tycker att en C-ponny skulle passa bra till er, men jag håller även med,, eftersom ni ska vara med hela tiden så skulle ju en D-ponny även gå bra! För då kan ju även du rida den och även kanske hoppa den om du tycker det är skoj!Glad

Kom ihåg att det ska vara en riktig läromästare och att den kanske inte ska vara för ung..

Om inte du ska rida så tycker jag attt en A-ponny eller en B-ponny skulle passa perfekt till din dotter och dessa kan även vara billigare att hyra!Flört..

Lycka till!

Birke
0

Om du vill rida sj så skaffar du en C-D, eftersom ungarna mest åker. När jag var så där liten red jag på morsans stora halvblod, och eftersom så små barn inte kan så mkt mer än tygeltag spelar storleken på hästen mindre roll just för ridningen.  Så länge hästen är snäll och lugn, och du är med, borde inte en c-ponny bli för stort. Jag brukade släpa runt på en pall och klättra runt på när jag inte nådde ändå upp på våran nordis ^^

[Juniette]
0

Om det främst är till barnen hade jag valt en a-b ponny.

Elshira
0

Jag skulle sagt en B-ponny av någon viktbärande ras (typ Russ eller Welsh Mountain) så att den är i lagom storlek till barnen men ändå kan ridas av dig någon gång i veckan. Men sedan går det ju bra att tömköra med, ska du rida på dem så se till att hitta en ordentligt grov och välbenad ponny så går det nog bra. Jag rider själv mina Welsh Mountains då och då mellan "lektionspassen".

Hakuna matata!

kaka1234567
0

Jag är 167 väger 50 och rider B ponny utan problem

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Lorita
0

Läsvärt om man nu tänker köpa/hyra ponny

Alma-G
0

#12 Varför skulle d ponny passa henne? Jag tror hon lika bra skulle kunna rida en c ponny, om det är vikten som är problemet klarar min c/d ponny 70+ lätt.

Lorita
0

#13 om du läser länken så är det längden inte vikten som ger problem för hästen. Jag tycker inte hon ska rida B-ponny utan jobba den från marken med tex tömkörning och jag tror barnen kommer trivas bättre med en B-ponny

liljegren
0

Jag vet inte hur lång din dotter är, men en a-ponny (shetland) borde, med tanke på ålder, vara mer lagom. Risken om du väljer en för stor ponny är att hon kan bli rädd.

Don efter person…

Em--ma
0

Om ni (antagligen) bara ska ha hästen i en månad, så spelar det inte så stor roll vad ni tar . Om ni tar en B-ponny så kan även du rida den för det är under så kort period att det inte tar skada av hästen.

Men ska ni ha kvar den längre så bör du/ni satsa på en större ponny som kan balansera upp din längd Glad

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

ehefo
0

Det bästa för att barnen ska tycka det är roligtär en häst som först och främst passar dem. Som de känner att de skulle kunna hantera själv.

ett tips är att verkligen TA VARA på att barnet ser fram emot att få ha en nästan aldeles egen häst! Kanske tom vänta ett till år så att hon/han verkligen får en chans att längta och känna att äntligen är det dags när stunden väl är inne och att känna att "jusst jag ska få den här chansen".

Sen att uppfylla alla förväntningar (som är rimliga att uppfylla ;) ).

Om hon/han drömmer om att få galoppera runt runt så varför inte? Även om du känner att det kanske är lite tidigt för barnet så kan du ju välja en pålitlig häst som har en trevlig galopp osv och så kan ju du vara bredvid och ha kontrollen ;)

Chikkolle
0

JAg hade nog satsat på en B-ponny som du sen kan tömköra och lite sådant, så hästen får komma utanför ridhuset ^^ Jag har en shetlandsponny och hennes huvudsyssla är tömkörning. Det kan man ju ut i skog och mark och göra och hoppa gå utmärkt det med ^^ Så kör på B-ponny och motionera den ute ordentligen genom tömkörning och promenader. :)

Nordqvist
0

Ja jag har ju nästan ett år på mig att fundera! ;) Men det lutar åt B-ponny i alla fall!

thilda-
0

låna ett gotlandsruss som är lagomt grov och som är över 1.25.. dom orkar bära upp dig plätt lätt!

Nordqvist
0

Jo jag har funderat på det med!