har jag aldrig sett!?! *hjälp*
Idag berättade en stallkompis att hon känt "en stor bula" på min pålla mellan frambenen, då hon skötte om henne i helgen. - Kära nån, tänkte jag.. vi kikade på Yrla i boxen och mycket riktigt kände jag på höger sida en stor, halvmjuk "bula". Större än på andra sidan. Man känner ju som två "halvor". Den kändes rätt fast men inte hård - någon som känner igen detta, kan det vara en muskel? och varför skulle den vara större på ena sidan?
hmm, mycket skumma saker händer just nu, kanske tur ändå att vi planerar att åka till klinik
Mvh Tessan
förstår inte riktigt vart du menar?
Jag förklarar dåligt.. =) När man känner precis mellan frambenen på hästen, strax innan bringan börjar, har ju hästen somt vå "utbuktningar" på vardera sida - gissar att detta är muskler? På min häst upptäckte vi att ena sidan av detta område mellan frambenen är större, än andra denna/sidan. Om detta är muskler, skulle det ju innebära att den ena sidans muskel/muskler är mkt större än den andra…
Förstår du nu vad jag menar? Kika gärna på bilden, där jag ritat två små röda pilar.

Kan inte så mycket om sånt där. Men kan det inte vara att dom är olika stora pga hästar har ju olika sidor. Alltså som dom är starkare i än den andra. När man hoppar upp på hästen så får den parera med sina ben. Eller menar du en bula i muskeln?
Jag funderar också på om det är så att det är den ena muskeln som är större pga träning/ridning osv.. men "bulan" är alltså ingen knöl eller liknande utan ÄR i sådana fall hela muskeln. Som bara kändes rätt mkt större än den andra sidan.
Fy vad svårt det är att förklara =)

Kanske har ramlat till i hagen du vet fläkt sig lite så den är mer överansträngd eller så.

Just där du pekar ligger två yttliga rejälare muskler.
(Om du orkat läsa mina inlägg om min travhäst så är det en av dem på ena sidan som är totalt förstörd)
Kan mkt väll vara som så att hon använder frambenen och kroppen ojämnt och ena sidan därför är starkare än den andra.
Men känns det som en muskel? Eller känns det som en bula?
Snuttan: menar du att det är en av dessa muskler som är förstörda på din travare? på vilket sätt, i sådana fall? *nyfiken*
Jag tycker att det känns som en muskel. Det är ingen förhårdnad och heller inget "dallrigt" utan känns "jämnfast" och relativt stor, ca 2 händer stor.. (tror jag).
Det kan ju vara bröstmusklerna som är olika stora elelr att hon har en vätskeansamling (bursa) men det låter ju itne som det när ud beskriver det.
jag kan titta efter om jag får följa med ut till stallet nåndag…. *hint hint* :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
bröstmuskler heter det ja, tack!´fast jag vet ju fortfarande inte om det är dessa jag menar.. =)
Sure, du får jättegärna komma ut någon dag, det vet du. - Bara att hojta till när det passar dig - jag är ju alltid där (känns det som iaf) =)
Vad är en vätskeansamling - bursa? eller ja, jag förstår ju på ordet vad det är men är det farligt och vad beror det på?
Är det varmt/svullet eller ömt? Kläm och känn, har hon inte ont är det nog ingen fara… Men går det inte över på en vecka eller två hade nog jag frågat veterinär iaf :)

Hon har lyckats sträcka och skada ett par muskler ordentligt, så hon kan inte sträcka eller röra på dem alls nu, gör att hon ibland inte får med sig benen och inte kan röra så mkt på frambenen.. Får se om det går att mjuka upp musklerna, jag är inte så optemistisk även om ägarn är det…
Vätske fyllnader i kroppen låter inte som något bra (även om jag inte vet säkert)… Låter som att något är fel någonannastans då för att vätskan ska samlas upp där…
Var emd om en travare som fick en bursa över bröstmusklerna framtill, vetten visste itne varför men vi skulle hålla koll på det. en vecka senare hade den försvunnit, och vi antog att hon var allergisk mot något i den hagen för när hon släpptes ut i samma hage så blev hon likadan igen….
tänk på att vid sårskador o liknande högt up pså rinner vätska o anant neråt… det rä därför ma naldrig ska massera hästarnas ben neråt utan uppåt….. (iaf den förklaring jag fått)
men sålänge det itne är ömt o svullet tror jag itne det rä ngra problem….
är du där imorrn? vi ska ändå ut o vifta på våra lurviga en sväng imorrn…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe får så ibland på sommrarna men de har jag alltid antagit att de e bett av nåt slag. märks ingen skillnad på honom alls på nåt vis ( t ex stel eller ömm)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~