Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3627 ggr
Loa-bg
1

Provridning, hur tänker ni?

Vad tycker ni man ska tänka på när man provrider hästar?

Snuttan2
0

Det beror ju på vad man provrider dem för, vad man förväntar sig utav hästen och om man har chans att prova den flera gånger och vad man har tillgång till…

Jag kan bara svara på vad jag gjort för fel och bra saker ifrån mina erfarenheter när jag provridit antinge privathästar att rida som medryttarhästar eller liknande, hyrhästar eller hästar ifrån stora salustall till ridskola, och så som jag upplevt det & mina erfarenheter säger mig att beroende på ovanstående saker i första stycket, så är det bäst att man provar olika saker/går tillväga olika…

Ska man på en timmas tid prova runt 12hästar så får man göra på ett sätt, ska man bara prova en häst privat så gör man ju på ett sätt…

emsems
0

kolla efter vad du tycker är viktigt med hästen.. att den är snäll, gör som du vill, verkar frisk och kry. trevlig att hantera, inte smiter ur hagen, om den krubbbiter eller så…

NinaToy
0

När jag provred min så kollade jag på exteriören och benställningen, frågade om sjukdomar osv… Kom in i stallet och såg lilla Bino stå och halvsova i en box, så tänkte jag vad är detta för häst.. :P haha men såfort man sätter på honom sadeln så vaknar han till, och när man sätter foten i stigbygeln är det bara till att hålla i sig. :P Han var lite för pigg på provridningen men blev tipsad till att köpa honom av en av sveriges duktigaste ryttare… Så tipsad kadn man oxå bli. Men det gick bra för övrigt och det ända jag la märke till var att han hade lite gallor på hasorna som många hästar har, men det är obetydligt.

reddie
0

Har inga egna erfarenheter tyvär, har inte provridigt mina hästar vid köp (2 st).

Men som det nämts tidigare, vad ska du ha hästen till? Hoppning- fammåtbjudning, orädd.. dressyr- lyhörd mm

Zadeira
0

Det beror ju på, provrider du för att köpa häst eller för att bli medryttare? I princip borde du ju ändå känna efter på samma sätt hur hästen är, men vid köp av häst är det ju viktigare att vara ännu mer nogrann så att allt verkligen blir rätt.

Se till att gärna provrida den mer än en gång, se hur den fungerar från marken och hur den är när man sitter i sadel. Att allt känns bra, att hästen har det humöret du är ute efter (pigg, lite "trögare") att den är på den kunskapsnivån som du är ute efter. Framför allt att ni trivs tillsammans och fungerar ihop, det är iallafall det första jag tänker på när jag provrider, för om man inte trivs med hästen, eller hästen inte trivs med dig, brukar det vara väldigt svårt att hitta något att bygga vidare på.

My_08
0

Jag tycker man ska försöka hålla sig så känslolös som möjligt och betrakta hästen ur ett så opartiskt perspektiv som möjligt så att man inte faller pladask för hästens utstrålning eller snygga yttre. Man ska heller inte stirra sig blind på hästens utbildningsnivå eller tidigare prestationer, eftersom det inte ger någon garanti för att du kommer att lyckas med just den hästen. Självklart ska man provrida en häst som motsvarar ens önskan om utbildningsnivå, men jag är övertygad om att det är kemin som är viktigast för att man ska kunna gå så långt som möjligt. Anser att alldeles för många köper häst för att den går/har gått MSV och tro att man själv kan nå det bara därför. Om man inte kommer överens med hästen kommer man aldrig komma långt, oavsett hästens förutsättningar.

Loa-bg
0

#6 Jag gillar det du skrev. Låter förnuftigt att inte tänka så känslomässigt och inte gå bara efter utbildningsnivå etc.

Jag letar efter ponny att köpa, en som jag kan få mera rutin på då då min egen är ung och oerfaren. Mina tränare vill att jag ska ha en häst som hoppat minst LA, min dressyrtränare tycker inte att den ska var het (eftersom den jag har är det) och att hästen ska vara stabil och röra sig trevligt. Samtidigt tycker alla att det ska vara en häst som jag kan få tillbaka pengar när jag säljer den sen igen. Och efter mina krav på ålder osv. är vi uppe i 100.000 och mer.

Men jag har aldrig tävlat högre än LB hopp, och varför ska jag då köpa en häst som gått mkt mer än så? Och dessutom får tillbaka mer pengar el. iaf lika mkt som när jag köpte den, blir det ett stort krav på mig…

Ville se om ni kunde komma på nå't nytt att tänka på, nåt annat att fråga. Eller nåt man bör testa.

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Jag tycker man ska försöka hålla sig så känslolös som möjligt och betrakta hästen ur ett så opartiskt perspektiv som möjligt så att man inte faller pladask för hästens utstrålning eller snygga yttre." Hehe, precis det jag gjorde när jag köpte min. ;)

Snuttan2
0

Varför inte försöka få med dig din tränare när du åker och provrider hästar?

Köper du en häst som gått mer än du, så har den ju rutin och vet vad den gör, blir mkt lättare för dig att lära dig göra rätt då.

LA är inte särskilt mkt mer än LB heller :P

Snuttan2
0

Jag tycker inte man ska vara helt opartisk, men man ska tänka klart och vaket.

Man ska ju trots alls Gilla hästen och komma bra överens med den, och hästen ska ju utrstråla något som passar en själv och se Bra ut…

Jag har själv flera gånger tittat hästar för mkt i ögonen och bara sett hur söta de är, och totalt glömt bort att bry mig om hur bra hästen faktiskt är riden/hanterad och hämtat hem hyrhästar som knappt går att hantera, men är oh, so sweet!

Aourora
0

jag är lite emot att provrida. Jag tycker att man ska arbeta sig nerifrån och upp på hästen. När man litar på varandra nerifrån kan man sitta upp. Annars kommer jag en helt främmande person och ställer krav bara,och då kan jag inte veta hur hästen skulle ha varit om den kände mig.

Ta hästen på prov/foder ett tag för att veta…

Snuttan2
0

Aourora; Men om det är en utbildad häst, bör inte andra personer som kan rida kunna rida den då?

Och du behöver ju inte ställa alltför höga krav på hästen?

Hur gör du när du rider främmande hästar? Eller gör du inte det eftersom du först vill bygga upp en bekantskap med hästen ifrån marken?

Loa-bg
0

#11 Folk går sällan med på en provtid, och än mindre i den här prisklassen. Dessutom söker jag en häst som är "klar" eftersom de senaste två hästarna, nej, t.o.m de senaste tre hästarna har jag utbildat, ridit in och tävlat upp själv. Den här gången behöver jag ha rutin.

Loa-bg
0

#9 min tränare ska faktsikt följa med imorgon, men hon är stenhård på att jag ska ha en jättefin häst, och jag misstänker att hon inte tycker det om denna. Men om jag förklarar och hon godkänner så är jag ganska säker på att jag tar den här piggelinen. Dessutom kan vi nog pruta :)

Nej, det tycker inte jag heller att det är. Men samtidigt blir det en ganska stor skillnad på LB lokalt och LA regionalt… Men om hästen har rutin upp till LB men kap. för LA är det ju nästan "same-shit".

PimTheGreat
0

ska jag kolla på en häst kollar jag mest hur den ser ut i välmåendet, stl, exteriör, hovar,benställning osv, provrider gör jag inte…. vill markträna hästen innan jag rider. Hanterar jag inte hästen från marken gör jag det inte från ryggen heller. Så ser jag på det. Visst rida kan jag göra men mest för skoj skull då och "känna" av hästen men inte något viktigare…. "slipper" jag rida e jag glad för helst vill jag ha lugn och ro omkring mig och lärt känna hästen lite

lisette
0

jag tycker att det är bra ni tar med tränaren, men bara som ytterligare en person som ger sin åsikt. tycker ni att hästen är bra (låter ju som det på bettan) så är det ju ändå NI som ska köpa hästen.

Loa-bg
0

#16 mm, precis. Och tränare kan ju se sånt som kanske är helgalet, eller att den haltar eller går ojämnt på nåt jäkla vänster.

lisette
0

lycka till idag ;)

Loa-bg
0

Tyvärr blir det iinte idag.. :( det går inte att rida ut och det är träning i ridhuset.. :/ Blir förmodligen på söndag istället. Ingen annan hinner provrida iaf :)

Aourora
0

det är så jag tkr. Men självklart har jag Provridit/ridit hästar påen gång förr. Men jag anser att det inte är smart att ställa krav på en häst innan man känner varandra. Ganska stort krav att bära någon…

men, en välutb. häst ja det skulle jsg nog kunna rida på en gång. men jag har ändå kvar kännslan att det igentligen är fel. Hästar är inga maskiner.

Aourora
0

(jag har ridit många hästar i mina dagar och provridit en hel del)