Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 751 ggr
Lillianna
0

Vikt på ryttaren?

Har blivit tillfrågad om jag vill rida ut med en väninna, på en av hennes hästar. Hon frågade i samma stund lite fint vad jag väger. Min motfråga blev då hur mycket klarar hästen? Hennes hästar går oskodda och ute.

Vad tror ni? Det är en häst i 162cm höjd. Var går gränsen för hur mycket en ryttare får väga? Jag kan rida även om det var några år sedan sist, men jag har några bonuskilon.

/Lillianna

~ Lillianna ~

reddie
0

Det beror lite på vad det är för ras. Min vbl kille är 165 och kraftig, vill nog inte ha ryttare på som väger mer än 80kg.
Visst, han klarar garanterat mkt mer…

Vad är det för ras och hur pass vältränad är den?

Lillianna
0

Oj, du det har jag ingen aning om. Hon rider bara ut med dem i skogen vad jag vet. Gissar på att hon själv ligger runt 80kg ca, men jag 80+. Jag har bara sett dem genom ett fönster så jag vet faktiskt inget alls, tyckte de såg rätt små och smäckra ut….gissar på halvblod?

/Lillianna

~ Lillianna ~

Sara
0

Ett halvblod borde kunna bära upp en ryttare på 80-90 kg om den är frisk. Många män rider ju halvblod.

Långa galopper och höga hinder kanske inte är något att köra med i början men en vanlig tur i skogen är nog inga problem.

Sara

fridak
0

det beror ju också på hur länge ni ska rida och vad det är för ridning.

Snuttan2
0

Att tänka på: hur hästen är bygd, är hästen frisk, är hästen i kondition och välmusklad?

Sådant ifrån dig som påverkar: hur hårt du rider och om du klarar av att balansera dig själv rätt så att du hela tiden är med hästen. Har du vikten hela tiden med hästen bör det inte göra något om du är överviktig, eftersom du då hela tiden har vikten rätt. Men tyvärr så blir det ju änn svårare att ha med sig sin kropp när man är övervitkig och det är ju rätt svårt redan som det är…

halludu
0

en i skåne(vill inte näma va hon heter) hon har araber och hon väger 100kg..men araber ä väldigt viktbäranade

så d ä nog inga problem