Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 3683 ggr
Rafflan
0

Löshoppa?

Nu tänker ni första gången ni ska prova löshoppa hästen? Hur gör ni? :)

Cezanne
0

Jag har ett 20-årigt sto som är en löshoppningsmaskinSkrattande så jag låter helt enkelt hästen som ska lära sig hoppa ihop med henne.

Prinsessornaskaniner
0

Det bästa är nog om man är flera stycken o hjälper till första gången, så en kan släppa hästen och några står på sidorna mm.. men det allra bästa är nog att man löshoppar en erfaren häst tillsammans med den andra nybörjaren och att man inte börjar med för höga hinder! Flört

Glenda
0

Håller med de andra. Börja utan hinder, kanske ett par gånger eller så. Se till att alltid stanna hästen på samma ställe, exempelvis ett hörn, och ha alltid en hink med lite havre eller nått i som den kan få där den stannar så lär den sig snabbt att stanna just där. Det är ju viktgit att den inte bara springer på hindrena igen som den vill, lär den att den ska springa på hindrena efter att du släppt den.

och som sagt, var några stycken och ta gärna hjälp av en erfaren trygg häst.

Cezanne
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Jag tycker tvärtom att man absolut inte ska ge hästen mat som belöning utan lära den utan. Jag har skrivit vid många treårstest och det blir inte en bra visning om hästen är fixerad vid godishinken.

Mitt gamla sto är välutbildad och går på röstkommandon. Så här såg det ut förra veckan när hon visade årets föl och kompisens åring hur man gör. Stoets avkommor lär sig röstkommandona genom atts e vad mamma gör.

Glenda
0

#4 har aldrig tänkt på att en belöning skulle påverka prestationen negativt? hur då menar du?

Cezanne
0

5# unga hästar som är fixerade vid godishinken, smiter vid sidan av hindret eller vänder och slänger sig på hinken. Ger intryck av att ha svårt att koppla att maten är en belöning utan försöker ta enklaste vägen dit. 

Vet inte om det syns på filmen hur roligt mitt gamla sto tycker att det är, hon hoppar för att hon tycker om det och inte för att hon förväntar sig en belöning.

Gronstedt
0

Jag håller med Cezanne och föredrar att träna utan godis. Första gången vi skulle löshoppa hade vi några vana människor med oss som fjantade runt med foderhinkar och skulle göra på sitt sätt, vilket inte gjorde saken lättare. Så kolla att du har samma träningsfilosofi som dina medhjälpare, annars blir det förvirrat.

Min tjej hoppar också för att hon vill och sedan kommer hon till mig för att bekräfta vårt band med gos innan jag skickar iväg henne igen.

Får man lov att läsa vad du skrivit om frågan?

Glenda
0

#6 okej, ja jag har nog bara löshoppat lite äldre hästar som varit vana vid det, och tyckt att det har funkar jätte bra för då har de haft normalt driv på hindrena och sedan saktat av vid rätt plats, helt lugna och nöjda med att få sig en godbit. De har aldrig vänt, men jag har iof haft stora ridhus o ridbanor att löshoppa på och då har det varit lätt att använda ett hörn i den del som är efter hindrena, om du förstår. men självklart är ju det bästa att löshoppa utan godis, men jag tror ändå att det kan vara bra att ge hästen en godbit där den ska stanna som en liten belöning i början, det kan ju förstärka effekten att jag har godis när jag kommer till hästen sas. :) men det är min åsikt

Rafflan
0

Vi ska prova löshoppa mitt vbl och båda shettisarna idag. Blir andra gången för ena shettisen å mitt vbl, deras första gång var bara lite för att dem skulle få känna på.

Vbl hoppa då 50 cm, och shettisen hoppade 30 cm ;)
Idag får vi prova höja lite och se hur dem klarar sig.

Tack för alla tips, råd och ideer :)

Mangis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kör också helt utan godis. Man vet aldrig vilket beteende man förstärker, det gäller ju faktiskt allt utom negativ förstärkning. Mao det enda som funkar är eftergift. Från drivning i det här fallet.

Första gången Stella hoppade fick hon hänga på sin fölkompis och hans mamma.