Inget om hästar men behöver råd, läs!!
Det är så att jag fick idag ett telefonsamtal från en fotostudio här i närheten som erbjöd sig att sminka och ta kort på mig + fyra kompisar valfri dag. Mitt nummer hade de fått genom en kompis till mig som hade varit där och lämnat ut det för att även jag skulle få möjligheten att göra detta. Detta ska vara helt kostnadsfritt förutom om det är så att vi vill köpa kort, för de kostar.
Det jag vill veta är om de har tillåtelse att använda korten på mig till annat än att sälja dem till mig? Kan det hända helt plötsligt att jag ser mig på en sajt på internet där jag inte vill vara (självklart sker alla kort med kläder på, men ändå)
Min kompis som har varit där hävdar bestämt att allt är lugnt och att hon hade fått möjligheten för att en kompis till henne hade gett ut hennes nummer.
Jag är jättesugen på att göra det här för det verkar jättekul, men är det seriöst?
Jättetacksam för svar innan imorgon då jag måste lämna besked!
/ En Rådvill CarCar
Beror på vad det är för studio. Vissa fotar gratis (och ibland får man foton gratis) bara de får använda dem själva, andra bara fotar för att du förhoppningsvis ska köpa nån bild. Men det borde du kunna ta reda på, eller ja, du borde till och med bli informerad om hur det fungerar innan de fotar. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Om mitt minne inte sviker mig nu så är det deras bilder och de har rätt att göra vad de vill med dem…
Men kan ha fel..

Tror det är som #2 säger .. :)
Du får väl ringa och fråga… :)
#2 Man måste ha tillstånd från personen i fråga för att få publicera ett foto är jag rätt säker på (fast tidningar verkar ha en annan lag, men nu var det ju inte det det gällde)
#5 Jo, men de kan ju ha som villkor att ställer man upp på bilder så ställer man upp på att de får använda dem..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst