Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: tidningsurklipp
Läst 2156 ggr
gejsa
0

Stor bussolycka flera döda!

Usch! Minst 6 personer är döda nu. Fler mycket svårt skadade.

http://www.aftonbladet.se/

Är det den du åker Lyrik?

bubbelbubbel
0

åååh herregud, det är ju så man nästan börjar gråta.
vilken tragedi. åååh stackars alla människor…

Lyrik
0

Nä. Min buss går åt andra hållet. Väg 55 mot Enköping, bussnr 877 eller 895.

gejsa
0

Ja, visst är det grymt otäckt. Vägen var plogad och saltad en timma innan olyckan står det.

Ok lyrik 811 var visst det här. Tur för dig.

kemikal
0

Kaos på akuten… Visste inget förrän taxichauffören berättade för oss på väg ner dit, då jag blivit kattbiten.

Eve
0

Fy, det är inte så långt ifrån mig…

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

CBA
0

Jag såg detta på nyheterna på tv i morse…så otroligt tragiskt, jag satt med en klump i magen och gråt i ögonen.

Undrar vad haverikomisionen kommer fram till…vägen var ju öppen, rak och fin…bara inte det visar sig att det var någon av chaufförerna som är orsaken?! Bussarna hade ju nästan frontalkrockat och hur lyckas man med det på en spikrak bred väg om man håller sig nykter och vaken ?

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Eve
0

CBA - tycker så.. okej att vägen kanske var smal, men är man nykter och vaken så bör man kunna handla bra i alla fall..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Maja
0

Jag var så otroligt rädd i morse, i.o.m. att mina kompisar åker där.. :/ Men som tur var så var de inte med på den bussen.. Usch, jag kunde inte släppa det innan jag hade hört att de var okej från alla jag känner.. Jag lider med alla de som förlorade någon..

September -05 så körde en buss (min buss) av vägen i.o.m. att chauffören körde så himla fort.. Istället för att svänga i en kurva, så körde den rakt ut i åkern och välte.. Tre av mina kompisar åkte med den bussen den dagen, men de klarade sig bra och fick bara blåmärken, skrubbsår och dyl. Själv så låg jag inne på sjukhus just då, annars hade jag också suttit på den bussen..

#6 - De har ju sagt att det KAN ha varit en bil inblandad också, men att den körde iväg när bussarna krockade.. :/

Martin
0

Det är ju omöjligt att spekulera i vad som är orsaken, så det tänker jag inte göra. Men det kan faktiskt vara så att det är en ren olycka, ingens fel. Ett sjukdomsfall hos en chaufför t.ex.

Vi hade en sådan olycka i Malmö för ett par dagar sedan, en chaffis till en sopbil drabbades av sjukdom och krossade en 6-7 bilar, ett par elskåp och någon lyktstolpe innan sopbilen stannade. Tack och lov inga personskador - utöver sjukdomsfallet som jag inte vet hur det gick med.

Men, självklart, oavsett orsak - tragiskt för alla inblandade.

mvh Martin

Alex
0

Så vidrigt hemskt. :( Man brukar ju faktiskt känna sig rätt trygg när man sitter i en buss annars..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jill_Niss
0

Usch läskigt :O Och jag som ska åka buss till Skavsta inatt … =/

Maja
0

OBS!! - VARNING FÖR OTÄCK BILD - VARNING FÖR OTÄCK BILD -

Ville bara säga det om någon är känslig för sådant här, men så här såg bussen ut:

http://img.unt.se/Article_Images/510_02271608Berthagen1.jpg

Alex
0

#12 Liknande bild finns på aftonbladets hemsida.. Vidrigt. :/

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

ääääh, försökte göra en länk åt juve, men det funkade inte..=/

Alex
0

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Den äldsta som dog var 60 år. Fem kvinnor och en man dog.

Martin
0

Samtidigt är det en bra påminnare, om att använda bälten i de bussar som finns. Det är tyvärr inte så många bussar än, men det finns i en del - och då bör man använda dem.

mvh Martin

Mangis
0

Jag jobbade därute i två år, mina kollegor och flera elever brukade åka den sträckan. Men man brukar inte få ta 811 om man "bara" ska till Rasbo på morgonen, då gäller 886.

gejsa
0

#17# Nu var ju faktist bussarna nästan nya från 2005 och det fanns bälten i dom. Men en buss blev ju helt avskalad på ena sidan. Det var bl a där som dom flesta dödsoffren fanns. Så att ha bälten i detta läge hade nog inte gjort någon skillnad tyvärr. Usch jag lider med deras anhöriga. Tänk att i går kväll var dom hemma och anade ingenting. Nu är dom borta. Så snabbt det kan gå.

Sussi
0

Uach det påminner om Finlands värsta trafikolycka 2005 där 23 ungdomar dog när ett lastbilssläp körde in i en buss. Så sluta deras skidresa…

Hemskt hur snabbt det kan gå, i ena sekunden lever man inget ont anande och i andra är man död.

Martin
0

#19 Nej, sådant är svårt att värja sig mot. Men det är inte bara de som gick bort jag tänkte på - det var även de som skadades. Några skador hade kanske kunnat undvikas om alla hade bälten på sig, nu kanske rent av alla hade bälten - och att det är tack vara dem som det inte var fler dödsoffer.

Jag ville bara belysa att för många är det självklart med bilbälte i personbilar, men man använder inte det när man nyttjar kollektivtrafiken.

mvh Martin

NinaToy
0

Ja sånt e sjukt , en bra kompis till mig, hans bror dog ju i österrike för en typ 1½ vecka sen…

bubbelbubbel
0

nina, i en lavin ? hörde nått om det på radion att det var några som dog i en lavin…för nån vecka sen..

hörde ni på radion igår då, att dom tror en lastbil var inblandad ? att den ena bussen väjde för en lastbil och sen kolliderade med den andra, gud så läskigt..

__iE
0

Usch, lider med deras anhöriga ! Hemskt jue :(

PimTheGreat
0

läste det i tidningen…fruktansvärt. Först stod det att ena bussen körde om en lastbil och hann inte få in bussen i sin fil igen utan fick sladd…..sen stod det längre fram att man vet inte om det var omkörning eller om det var att lastbilen stod parkerad i en ficka och att bussen väjde ut lite mot mittlinjen undan passagen, men sen fick sladd…så man vet inte vilket…..

Tänker på alla deras anhöriga…måste vara fruktansvärt…lika så för chaufförerna…vilken skuld de måste känna……*lider med de*