Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2040 ggr
linasvovvar
0

Hästar ute !?

Hur har ni gjort nu när det snöat och blåst så ruggit mycket, igår va mina hästar inne hela dagen ( för första gånegen) men i dag jag vet inte, vad gör ni ?

[slo]
0

Det beror ju på hur hagarna ser ut… Är det helt platt och pyttiga hagar är det nog snällast att låta dom vara inne. Men i stora hagar med vindskydd i form av skog eller något så ser jag inga problem att ha hästarna ute :)

bebbe
0

Mina har en stor hage och tillgång till lösdriftsbox, men dom väljer att vara ute.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

reddie
0

Igår var hästarna ute en timme på morgonen och en timme på kvällen. Imorse plumsade jag 800m i djupsnö och la hö i skogen så de kunde stå där och äta i skydd från snö och blåst.

gejsa
0

Var sjutton tog mitt inlägg vägen eg???

Nåja, skriver ett nytt då.

Mina fick gå ut kl 9. Dom får ljummet vatten 2 ggr per dag och och hö ute 2 ggr. Blir nog insläpp vid 18- tiden i kväll. Sätter på dom alla varma täcken t o m min islänning fick täcke i går och i dag. Skrattande

davidia
0

igår var mina hästar ute hela dagen,samma idag för nu snöar det nästan ingenting.

E_hjo
0

alla hästar i stallet var ute fast med täcke =)

Faxlin
0

Mina har stora fina träd som skyddar så här är de ute. Tror ärligt talat att de skulle riva stallet om jag inte släppte ut dem. Trots snö och blåst i går var de ute och de bara for och busade omkring när jag skulle ta in dem i går. Inte roligt när man är sjuk. Shettisen skulle absolut inte in. Så där tog det ett tag. Ramsan blev rätt lång när jag muttrade i hagen i går. En fryssen dålig matte med en frisk shettis som inte vill gå in. Dålig kombination.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jen
0

#7 Är Ramsan ett varmblod? känner igen det namnet på ett varmblod nämligen…..

supertramp
0

Vi hade våra inne hela dagen igår men idag är de ute. Vädret är väl kanske lite bättre idag men inte mycket, men jag tyckte de behövde komma ut och röra på benen lite. Tror att jag släpper in dem lite tidigare än vanligt ikväll, de ser inte uta att ha så roligt längre, det var bara kul att busa en stund…

Faxlin
0

#8 Ramsan som jag menade var en men svordommar, inte en häst. Men nu när du nämner det så har nog jag oxå hört om en häst som heter så. Hade dock inte en tanke på det när jag skrev. Var mer ett sätt att beskriva mina svordommar utan att svära.Generad

Audiatur et altera pars

jen
0

HAHA Vad dumt!!!!!!   nu ser jag Generad Hästen blev väl inte lång när du muttrade…

haha, vad dumtSkrattande

Linda
0

Våra hästar gillar snön och vi har stora hagar med möjlighet till både hall och skog så de går ute men får komma in ibland lite tidigare, mestadels pga deras matte tycker att de ska in och få torra täcken och extra mat..Flört

Faxlin
0

Tror nog att det är ett vanligt fenomen. Jag tycker det är kallt och ruskigt. Jag vill inte vara ute nu. Då bör nog hästarna in. Skrattande Jag var alldeles nojig i går och skulle på med fleece täcken på hästarna sa jag innan de kom in. Väl inne borstade jag bort snön från ryggen och kände på pälsen. Oh, alldeles kall. Men så körde jag in fingrarna in i pälsen och då var de alldeles varma och sköna, alla tre.

Audiatur et altera pars

emsems
0

hon får gå ut.. täckar på rejält å ut i snön… bara dom har hö så klarar dom sig gott..!

gejsa
0

I kväll tog jag in hästarna ca 18.30. Vi var rädda för att vattnet skulle frysa i stallet. Inte för att vi trodde att dom frös. Dom var täckade allihop och det blåste ingenting. Tror faktist att dom tycker det är rätt så skönt ute. Fast nu har vi -15 grader. Burr!

lisette
0

idag har samtliga hästar (två är islänningar) varit ute från 10-16. dom stod med gumparna mot vinden. men dom har det bra ute i hagen. jag hade aldrig låtit tosan vara inne under hela dagen. hon har bra täcken och behöver komma ut och rulla sig och få luft!

jag säger det igen lina! du är en hönsmamma! ;) en islänning är gjord för att vara ute. de två uppe i stallet hade hur mkt snö som helst på sig, den smälter inte pga deras päls! jag vet att faxi är klippt. men det finns bra täcken! och jag vet att du har gott om sådana! :)

jo
0

Jodå , vi har allt hästarna ute dagligen även vid dåligt väder men då inte så länge, täckar dom ordentligt och sertill att dom har hö att tugga på, har idag också fått vara ute i det fina vinter vädret och ridit en tur på ca 1,5 tim kanon skönt, det var strålande solsken och vindstilla. visst var det 4minus , men và gör det, hästarna hade lika roligt som vi otroligt pigga och glada.

Midalover
0

min häst går ut varje dag oavsett väder… hon får täcke på

Faxlin
0

#11 hihi, jag tycker det är lite roligt när det blir sådana där små missar. förgyller vardagen liksom, med ett gott skratt.

Audiatur et altera pars

jen
0

Jag bjuder på detSkrattande

emsems
0

#17 haha! härligt att folk tycker det är kallt när det är -4 grader… vi hade -27 här om dan! då är det kallt på riktigt.. mins en gång var det -39 grader… jisses…

...P...
0

vad tycker ni om att ut o rida nu när det är -20? är lite tveksam till att anstränga hästarna (och mig) i kylan. Har hört att man inte ska träna så man svettas ute vid -10 om man är människa!

davidia
0

jag har varit ute och ridit när det varit 15 minus.men då blev det en lugn ridtur.

linasvovvar
0

#16 hehe  jo jag vet, jag är kanske lite i hönsigaste laget. Men iaf Faxi och Yrsa va ute igår, men dom stod och tryckte vid grinden och ville in, fast dom hade hö osv. Men dom va iaf ute 7 timmar. Sen kom dom in till varma fleece täcken och ny halmade boxar mat och ljummet vatten. Så jag tror dom klarar sig !

miziis
0

Hejsan!! Ny här, första "inlägget"!!!!! Min häst ser mycket mer harmonisk ut en riktig kall vinterdag än en gassande varm sommar dag med knott, flugor,blinnigar mm mm. Jag ser bara till att han har fri tillgång till mat just när det är som kallast så han håller sej varm (+ täcke) och ett skjul eller dyl att gå under. Men så många timmar som möjligt ute alltså.//Miziis

Sessan
0

Jag skulle aldrig fara ut o rida i -20. Det skall vara under -8 för att jag ska våga ge mig ut. I dag var det -25, jag fick typ lirka loss mina fingrar från skitgrepen.

Brr, hatar kylan och vintern, även om hästarna ser ut att gilla det bättre.

gejsa
0

I dag var vi ute och red fast det var -15 grader. Men vi tog den lilla rundan. Blev lite kallt om ansiktet faktist i galoppen. Men det är ju så mjuk snö nu så man kan ju inte låta bli.

Nej, en islänning är väl den som klarar kylan bäst av alla hästar eg. Jag riktigt ser hur min njuter av snön likadant med min fjording. Fast nu har min islänning täcke på sig.

Sessan
0

Usch, jag ryser bara av tanken. Börjar du inte frysa om fingrar och tår? Det är dem som är mitt stora problem om vintrarna.

Ja islänningar verkar älska snön. Varje vintern när första snön kommer blir min isis knäpp. Hon har två gånger slitit sig när jag skulle föra ut henne när hon såg att det hade snöat under natten. Då blir det ju omöjligt att hålla kvar finnen så vips har man två hästar på rymmen som vägrar komma fast.Skrikandes Då brukar de få höra ramsor om slaktbilenFlört

lisette
0

red idag. stelfrusen om fötterna. ingen höjdare..

gejsa
0

Jo, det är lite kallt om fötter och händer, knän och ansiktet. Men det är häääärligt att rida i mjuk snö på någon dm. När jag tar in  mina hästar på kvällen så har dom is runt mulen. Det ser så mysigt ut. Dom trivs ute det syns. Allra helst min fjording och islänningen. Dom har ju sådana pälsar.

lisette
0

# 30. min fyraåring fick skritta/trava i 3-4 dm snö. ändå var hon så frisk att hon började bocka och ville galoppera.. skojsigt!

gejsa
0

Nja skojsigt vet jag inte om det är när dom bockar och så. Men visst blir dom piggare av snön inget snack om annat. Flört

Behöver inte ha sporrar eller pisk med mig på vintern inte..

lisette
0

hehe. det är ju mjukt om man skulle ramla av. det har jag som tröst! :)

gejsa
0

Jo det är klart. Men mycket kan ju hända ändå. Jag är gammal och stel jag. Skrattande