Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 5906 ggr
SandyBell
0

Planka till häst.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla bilderna så förstår ni vad jag menar med planka.

Longerar min häst i bland, inte ofta, Men när jag gör det går hon som hon gör på bilderna, utåtställd och lixom lägger sig.

Har haft ut equuteraput (Stav) som kollat igenom pållen min, Så visade sig att hon hade en väldigt liten hälta, Så vi åkte till homeopat och det visade sig vara en skada, Så vi fick medicin imot det och det har hjälpt, Så har vi tagit ut equuteraputen igen och ingen hälta eller annat fel syns.

Så ja, Jag vet inte vad detta beror på, Ren osmidighet kanske. Men HUR ska jag få henne att gå lite mer stadigt och ställa inåt.

Longerar med grimma, äger ingen kapson. Och jag har inte någon lust att spänna in henne, Men ja, Jag vet inte. Någon som har lite tipps att komma med?

SandyBell
0

Fler bilder

SandyBell
0

Fler bilder

SandyBell
0

Fler bilder

SandyBell
0

Hoppas någon kan hjälpa mig.. Hon går så vilket underlag det än är.

liljegren
0

Går hon likadant när du rider?

Jag hade nog tolkat det som att hästen är stel och inte kan balasera upp sig ordentligt och troligen klampar på för fort för att kunna göra det..

Zaphix
0

På bilderna ser det väldigt springit ut, alltså spänd och pigg häst som bara springer utan att bry sig så mycket om att jobba.

Är det så kan det ju vara bra att först få henne koncentrerad, avslappnad och med fokus på dig. Då går det nog bättre sedan.

Men ser inte riktigt vitsen med longering, lättare att jobba med hästen om du tömkör. Då får du nog de resultat du vill ha.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Juniette]
0

Tror inte hästen orkar bära sig på volt.
Terrängridning med klättring är bra.
Skulle inte longera hellre tumköra eller promeneras.

SandyBell
0

#5 Japp, hon går så även då.

hon springer faktiskt inte så fort, Men hon har rätt långa steg. Fast hon skulle kunna gå lite saktare, Fast vet inte hur jag ska bromsa in henne..

#6 Hon springer med rätt långa steg, Hon flyger lite om man säger så, Hon springer inte så snabbt, men hon skulle ju kunna trava lite långsammare. Men vet inte hur jag ska få henne till det. Hon är 20 år, lite stel kanske, men hon är pigg och ändå rätt fräsch för sin ålder.

Jag är rätt dålig på att hålla reda på tömmarna, Men har tömkört henne någon gång men hon går så ändå, Fast ska ta hjälp av en som kan tömköra så jag lär mig, Troligtvis gör jag fel.

liljegren
0

#8 ta ut en duktig instruktör för att få hjälp. Det är svårt att få ordentlig hjälp via internet..

SandyBell
0

#9 Det blir nog bäst att jag gör det!

Em--ma
0

håller med dom andra longering sliter onödigt mycket på hästen. :)

Gör hon så i båda varven?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

SandyBell
0

#11, Sliter det? Då sliter väl tömkörning lika mycket? Volter över huvudtaget?

Japp, det gör hon

Rita-S
0

vid tömkörning och ridning har du en chans att riktig visa hästen hur den bör gå för att gå rätt, så jag skulle rekomendera tömkörning framföre longering faktisk. Sen är det inte fel att köpa någon bok och ta instruktion från någon som värkligen kan, för det är helt otroligt hur bra du kan jobba en häst på ren tömkörning altså.
det är nog träning hästen behöver så den kan gå lugnt och avslappnad på volt vare sig man longerar, tömkör eller rider. Instruktör är inte dummaste man kan göra då!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

SandyBell
0

Okej, Fast hon går så även när man tömkör och rider. Dock ska jag ta hjälp med tömkörningen. Ridningen ska jag också ha hjälp med lite längre fram.

Em--ma
0

En häst som longeras springer med huvudet uppåt och med sänkt rygg. Den använder inte ryggen och bygger fel muskler som man kan jämföra med att om man skulle sitta på hästen i det fallet så sitter man rakt PÅ ryggraden och inte på musklerna som framträder vid sidorna om ryggraden när den höjer ryggen och går i form.
Och det är skadligt för hästens rygg och leder.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Rita-S
0

ja, att hon går så i tömkörningen med, samt ridningen, har nog sammanhang med bristen på träning. Hon kanske inte har dom rätt tränade muskler för att gå rätt i volten än :) Men det kan räta till sig. Du har ju kollat upp att hon inte har nån skada nu iaf! nu är det 'bara' träningen kvar :) Det kommer nog bli toppen med lite instruktörhjälp!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

SandyBell
0

#15, Är det omöjligt för hästen att gå i form när den longeras? :O

#16, Jo, Det är säkert så, att hon är väldigt otränad i de musklerna som ska användas på voltspår. Har kontaktat en tränare nyss, väntar på svar när hon kan hjälpa mig :)

Em--ma
0

#17 omöjligt är det nog inte.. ;)

Min häst går utåtställd i höger varv i trav, precis som din men när jag rider. Försöker jag ställa honom inåt så saktar han av eller börjar ''tölta'' sjuukt irriterande!
Det jag försökte eller skabörja försöka med är att ÖVERDRIVA ställning i skritten, och göra mycket lösgörande arbete, så han blir mjuk. För ju mjukare han är detso lättare har han att slappna av och faktiskt kunna ställa sig inåt :)

/ Emma

SandyBell
0

#18 Förstår att det är jobbigt.

När jag ska börja rida igen så får jag nog testa det också =)

Just nu rider jag inte eftersom att homeopaten ville att jag skulle markarbeta henne några veckor innan jag sitter upp. :)

Em--ma
0

#19 har inte testat det ännu men tror att min ''teori'' håller. För man kände det innan han blev skadad att mycket lösgörande så skulle han kunna slappna av :)

/ Emma

SandyBell
0

#20 okej :) Man kan ju alltid testa :) Vad hände med din häst om man får fråga?

Em--ma
0

#21 Det var en böjd på gaffelbandet. Så han var lite oren och svullen :) men nu är det nästan borta (eller han kommer få ett överben där) så får börja skritta om 2 dagar.. Och då kan jag börja sätta igång honom efter han har stått i 5 veckot :D

/ Emma

SandyBell
0

# Okej, Tur iaf att det blir bra :)

Glenda
0

Jag tycker att det är helt okej att longera med inspänningstyglar, sitter dessa på rätt sätt fungerar de som tyglar, det är inte någon större skillnad. Däremot är det klart att vid longering ska man inte ha för långa pass eller longera för ofta.

Jag brukar longera min häst någon gång i veckan. Då lägger jag upp passet med några minuter i varje varv först utan inspänningstyglar i skritt o trav. Sedan sätter jag på inspänningstyglarna och longerar totalt ca 5-10 min i varje varv och byter ofta. Sedan leder jag henne utan ett tag igen.

Jag håller helt med er andra att tömkörning är bättre, men för mig som är bättre på longering än tömkörningn (har lite svårt för att hålla koll på tömmar och häst och form och annat när jag tömkör) anser jag att longeringen är bättre för då är både hästen och jag lugna och mer samspelta.

SandyBell
0

#24 Men jag tror inte att inspänningstyglarna skulle hjälpa mig och min häst… Jag longerar inte så ofta, ca 1-2 gånger i månaden, och då longerar jag ungefär 15 minuter, Jag låter henne skritta fram henne runt 10 minuter och varierar mellan lite till skritt och trav (ibland galopp) i ca 5 minuter, Sen kopplar jag loss henne och leder henne en liten runda på 1 km så hon får skritta av sig.

Jag har också svårt att hålla koll på en häst samt tömmarna, Fast det ska jag få hjälp med. =) Hoppas bara jag kan lära mig.

Glenda
0

Det som är bra med inspänningstyglar när man longerar är att då får hästen samma stöd som vid ridning eller tömkörning. har man inget stöd alls när man longerar, blir det som med din häst, den springer bara runt runt (om det inte är en väldigt vältränad och självgående häst, säger mao inte att alla hästar behöver inspänningstyglar :) ). Den får då stöd och förtroende för att söka sig nedåt, ta stöd i bettet, och höja ryggen, vilket är hela poängen. Om man inte får hästen att bära sig ordentligt sliter man rejält på hästens ben då den lutar sig på dem inått.

En gummisnodd/halsförlängare kan tyckas vara bra, men då får hästen fortfarande inget stöd i yttersidan vilket är det som är det viktiga när man longerar eller tömkör eller rider på volt.

SandyBell
0

#26 Men hon springer så även vid ridning och tömkörning, Och då har hon ju stöd.

Glenda
0

ja nu vet inte jag hur du rider, men kan det vara så att det är ett för svagt stöd? :) måste nog se mer när du rider för att kunna uttala mig ytterligare hur pass bra stöd hon får då… Ta hjälp av en instruktör eller någon kunnig person i din närhet som kan hjälpa dig med att se hur pass bra ditt stöd är för henne, och som kan hjälpa dig att förbättra det, om det nu skulle vara så att det är där som problemet är.

Gronstedt
0

#0: Vid longering i grimma går de ställda utåt och i obalans, de har inget att välja på - de måste för att bära upp linans tyngd. Longera i träns i stället och dra linan genom inre bettringen, över nacken och knäpp i den yttre ringen, så blir viktfördelningen bättre.

Om hon är lika stel vid ridning så arbeta lösgörande, mycket sidvärts och använd skänklarna för att böja henne. Om det är svårt att böja så ställ utåt och böj inåt, då kan de inte vika halsen och släppa ut ytterbogen.

Stretcha både sidor och rygg också.

SandyBell
0

#28 Kan hända, Ska ta hjälp! =)

#29 Longerade med träns förut, Inte för att hon gick bättre då, Men så fick jag veta att det skulle vara farligt att longera med träns, Ska spara i hop till en kapson i stället.

Men jag ska testa att ställa utåt och böja inåt, hon är en aningen svårställd. Jag brukar stretcha henne.

Aribigga
0

Om hon springer likadant när du tömkör, rider och longerar så låter det som du måste jobba henne lite mer. Lösgörande övningar och igångsättningar så hon lossnar i sidorna och trampar under sig. Som så många andra har sagt ta hjälp av en instruktör! :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
0

#30: Varför skulle det vara farligt?

Em--ma
0

FAkta text om longering men det är inte mer än vad som tagits upp här Flört

/ Emma

Glenda
0

#30 jag tror inte att det är skadligt att longera i specifikt ett träns, snarare tvärtom. Däremot tror jag som sagt att det är skadligt genrellt att longera för mycket, oavsett vasd man har för huvudlag på hästen. har du träns har du lättare att få ett stöd ifrån hästen, än om du har grimma, det är min åsikt.

SandyBell
0

#31 Ja det kan ju hända att hon är stel i sidorna. Ska ta hjälp =)

#32 När vi fick lära oss longera på ridskolan fick vi inte göra det med träns, Ridläraren sa att om hästen gör något ryck eller liknande kan munnen ligga riktigt illa till.

#33 Okej, Men tack iaf :)

#34 Jag har fått lära mig att det är farligt och att det ger massa onödiga signaler att longera med bett.

Glenda
0

#35 ja det gälelr ju att man som linförare är observant på sin häst så att det inte blir några sådana drag. Jag försöker vara följsam i linan, inte ha den för spännd men absolut inte ha den så lång så den riskerar att släpa i marken.

med felaktiga signaler kan jag förstå det om man bara spänner linan i ena bettringen, men låter man den gå igenom den inre, över nacken och hakar i den yttre blir det en mycket bättre belastning.

SandyBell
0

#36 Okej, Då får jag väl testa det i alla fall =)

Gronstedt
0

Du kan jobba i grimma med att lösgöra om du vill, genom att till exempel föra hästen sidvärts från marken eller göra en liten öppna genom att gå nära en vägg och leda in bogen samtidigt som din hand får vara "skänkel" och forma hästen. Eller bara genom att leda på en lite volt och låta handen vara "skänkel". Det gör nog bättre nytta på "plankigheten" än att longera, om hon ändå inte böjer sig.

SandyBell
0

#39 Tack för tippset, Det ska jag testa :)