Medryttarkostnad
Vad tycker ni är ett rimligt pris för medryttaren att betala med dessa förutsättningar 1 gång i veckan? :
*Ridhus , på gården
*Belyst ridbana
*Stall så man kan stå inne och borsta etc.
* Uppvärmd sadelkammare
*Väldigt bra kommunikationer med buss/ stallet ligger mitt i ett centrum
*"oändligt" med ridvägar
* medryttaren får både hoppa, dressyra och rida ut.
* Ligger ca 30 min från stockholms central.
Vad tar ni?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Vad är det för häst och vad kan den?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Och vad vill du att personen ska utföra med din häst egentligen? Vilka krav har du på din medryttare att dom ska kunna sen tidigare?
ställer samma fråga som "#2" vad har du för krav på medryttaren .. ålder, "utbildning", erfarenheter m.m. m.m.
Man brukar ju betala ungefär 1000 kr för 2 ggr i veckan. Jag skulle tro kanske 500 kr/mån :)
#4 jag tycker det låter lite dyrt (men det är ju jag) 400 kr/månad för 1 dag i veckan låter rimmligt

Medryttaren ska ha allmänt hästvett, vara sjysst mot hästen.. Kunna rida i form utan att dra i munnen. Hantera hästen om den blir pigg ute etc. Jag vill eegtnligen inte att medryttaren ska göra något speciellt, typ utbildning eller så, utan mest motionsrida med lite dressyr/hoppning här och var.
Hästen är duktig och väluppfostrad. Kanske LB utbildning i dressyr och hoppar rätt bra också.. Kan vara pigg vid uteritt bara så därför krävs en van ryttare!
#4 Okej :) Hur mycket tror du priset sänks om det ej finns ridhus?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Om det inte finns ridhus så skulle jag sänka till typ 200. Jag tycker att ridhus är ganska viktigt när det är stenhårt ute på vintern och så.
Det beror (enligt mig) hur mycket som du själv måste betala för hästen..Ta den summan du iungerfär måste betala för hästen och dela det på 7. Där har du ett rimligt pris :P
jag betalade 400 kr / 2 dagar iveckan . Och bor i Stockholmstrakterna :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#8 Okej, ja men det var ju smart =D Jag betalar 1000 i månaden bara för att hyra hästen.. :P
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Som någon annan skrev, ta vad hästen kostar dig i månaden och dela det på dagar i månaden, det gör jag.
Och då har jag inget ridhus.
kissmekate.blogg.se
Jag betalar 200:- per dag, alltså stallhyran den dagen jag har honom.
Det blir 800:- månad ungefär.
lovisa

För mig blir det 450 per dag då.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Om man vill räkna ut vad det blir per gång så måste man dela det med 30 (alltså hela månaden) annars blir det ju jätte dyrt :P
Om man delar i 7 så har man den hea summan vad man betalar i månaden, inte per gång 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Man kan ju inte bara dela upp allt på sju och sedan dela in det i hur många dagar man har.
Man måste ju se till hur det är runt omkring, även om den teoretiska kostnaden skulle ligga på 1000 för en dag i veckan, så är det med stor chans inte rimligt i verkligheten.
Inte en chans stt jag eller någon annan jag känner skulle betala det, även om det i teorin är rimligt.
Här uppe är det vanligt att medryttaren betalar 500 kronor för 2 dagar i veckan, men då är det stall som ligger rätt nära stan och normalt utbildade hästar.
#14 klart man inte behöver göra det, men det är ett bra pris att utgå från.
Jag betalar ca 2100 kr för min häst delar jag det i 30 blri det 70 kronor gång. Då har jag en utgång punkt som är rimlig :)
Och om man nu betalar 10.000 kronor för sin häst i månaden (ingen lär ju knappast göra det) men nu tar ja det som exempel, så delar jag det med 30 = ca 330 gång. Och det blir typ 1000 kr för i gång i veckan. men somsagt tror ingen betalar 10.000 kr för en häst i månaden.
/ Emma
jo inne i stan kostar en boxplats runt 9000 och då blir det ju + hovslagare, veterinär och massa annat :/
9000 :O Betalar 2100 och bor 40 min från stockholmsstad.. ;)
Men ja då är ju 300 kr rimligt för en gång :)
/ Emma
#15 om det är 70 kronor per dag han kostar dig, är det då inkluderat försäkring och hovis? Om man då räknar 4 dagar per månad pratar man om en ren kostnad på 280 kronor per månad för dom 4 dagarna, och då tycker jag det känns rimligt att säga 300 per månad som en avrundat summa. Det känns för mig som en trevlig summa om man nu skal vara en betalande medryttare.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

4-500 kr i månaden tvivlar jag inte på att någon betalar för 1 gång i veckan faktiskt !
Det är väll typ 125 kr per gång? På ridskolor bruka man väll betala typ 175 och mer tror jag. Och om man är medryttare får man ju i princip göra vad man vill också.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#18 nej jag räknade inte med försäkring och hovis. Men säger inte att man MÅSTE göra så utan det är ett tips istället för att ta en summa från ingenstans. Sen kan man ju lägga på 500 kr till om man vill, inte vet jag ..
#19 hehe , en medryttare som fanns i mitt stall förut betalade 800 kr för en gång i veckan! 
Det är ju sjuuukt mycket ><
/ Emma
Min kompis betalade 1500 kr i månaden för att rida en arabhingst som var 21 år en gång i veckan. Och hon fick rida typ ut i skogen och lätt dressyr.

Jag får betala 500 i månaden för att rida 2 gånger i veckan. Då får jag göra vad jag vill, dom har ridbana och ridhuset kommer vara färdigbyggt i September! :)
min medryttare får betala 300 i månaden och hon rider 3-4 dagar/vecka. Jag Tycker det är sjukt höga priser ni snackar om här inne! O.o jag slulle Aldrig betala över 800 för att rida 2-3 dagar i veckan… Jag tycker vi hästägare ska vara Glada över att vi har någon som hjälper oss och därför inte ta så himla mycket betalt, men men :)

#23 Håller med.
jag tog 400 kr för 2 gånger i veckan på min förra medryttare, och det är 50 kr / gång vilket är sjukt billigt när dom fick göra vad dom nästan ville. Det kostar ändå mer än 150/gång på ridskolan och då börjar hästarna trava av sig själva när läraren säger trav 
/ Emma

Det beror ju på. Ska medryttaren mocka, fodra osv?
Jag ska ev. bli halvfodervärd och dåf år jag rida hur många dagar i veckan jag vill, men jag msåte mocka, sätta upp maten osv. Sen betalar jag mineralerna en gång per år och skoning var åttonde vecka. Annars 500 kr/månaden

Jag står nästan lika dant som du gör #0 ridhus,uppvärmd sadelkamare/fikarum med kyl etc, toalett,tränare på plats,hindermatrial och uppmärkta ridvägar ute belyst utebana, det enda mina tjejer gör är att rida och ge betfor, ena tjejen rider 2 ggr i veckan de betalar hon 1000kr för och den andra rider 1 dag och hon rider för 500 i månan,
visst ska man vara tacksam för att det finns folk som vill "hjälpa" en med sin häst, men för min del är de inte så att jag inte har tid eller ork,utan känner att de KAN va skönt med lite vila från stallet ibland,
Och inget är faktiskt gratis här i världen.. plus att tar man betalt får man OFTAST mer serriösa människor…

Jag är medryttare gratis på en pålle i mitt stall ;p Fast de e för att typ ingen vågar rida han, han har juh lite eget humör å står helst på bakbenen elr bockar när han blir sur :p och så e de typ bara jag som vågar rida han i ganska hög fart på travbanan :p
e tillfällig fodervärd på en fd. travare i mitt stall oxå, rider å sköter om han som min egen + betalar alla hans kostnader, men får betalt från ägaren när hon kmr hem =)
Har juh min egna sak oxå så blir ganska mkt ridning å arbete, men jag är juh hästmänniska med en nästan egen travbana, jag ska va nöjd :p

Är jag en av de få som inte skulle ta betalt om jag hade en medryttare? Haha. Det är ju jag som behöver hjälp och då ska jag inte ha betalt för det :). Funderar lite på skaffa medryttare till hösten på min ena häst. Står i ett lokalt beläget stall med paddock, blivande skrittmaskin och skrittavstånd till ridhus. Men det enda h*n kommer få betala för är väl ridhuskortet om den vill ha det.
Dock förstår jag er som tar betalt. Men vissa priser förstår jag faktiskt inte…

#29 Jag skulle inte ta betalt, då jag bara ser fördelar.
Har aldrig behövt betala något när jag varit medryttare inte ens när jag hade hästen själv i 1år.
Tycker 400:- i månaden verkar vara ett skäligt pris för det som erbjuds.
Skulle jag själv behöva en medryttare någongång så skulle denne få rida gratis.

Ja egentligen skulle jag vilja att medryttaren ska få rida gratis, men behöver tyvärr pengarna..!
Jag var medryttare på en d ponny förut, fikarum och utevolt var det som fanns ( och stall) 1 timme från city = 1000/2 dagar/vecka
B ponny 1 timme från city= 900/2 dagar/vecka inte belyst ridvolt, bara ett hemmabyggt stall.
På en annan ponny fick jag betala skoningen som låg på 1300 var 7e vecka ca för att rida 1 dag i veckan. Det var en anläggning med ridhus och sånt.
Har varit medryttare på flera hästar men dessa är de senaste.
Det är vad jag betalat unde rmina år som medryttare!
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
min medryttare betalar just nu 800kr i månaden för mellan 2-3 dagar i veckan.. och vi har inget ridhus tillgängligt ännu häller (hon får stå för det själv). Granda har just kommit över promenad häst stadiumet. Så min medryttare för börja rida hårdare dressyr nu. så man kan säga att hon e halvfodervärd just nu.. :)
men om du står i stockholm så tycker jag att 500kr i månaden låter rimmligt för 1 dag i veckan.. :) särskillt om ridhus finns…
Jag betalade 800 kr i månaden för en häst som jag fick rida när jag ville och "hur" jag ville. Varken ridbana eller ridhus fanns men man kunde rida på stallplanen och de hade bra vägar att rida ut på.
Sen betalade jag 200 kr i månaden för at rida 2-3 dagar i veckan och då hjälpte jag till med att göra höpåsar till alla (5 st) hästar vissa dagar och fodra de kvällar jag var där. Det fanns ridbana och super många och långa ridvägar och nära till "Byn".
Nu betalar jag 500 kr och rider 2 ggr i veckan och det är full service så jag behöver bara komma dit och rida i princip och det finns ett litet ridhus på gården. Jag får träna och tävla om jag vill.

#20 knappt två hundra kronor gången det är väll inte så mycket (det är 4,2 veckor på en månad) om man tänker efter, det är ju hovis, veterinärer, stallhyra, foder /extra foder, utrustning mm som kostar.
sen finns ju faktiskt en kapitalkostnad på hästen också och en ökad skaderisk.
Om man seriöst räknade med allt skull 800 kr låta makalöst billigt.
Jag tycker egentligen att en medryttare ska få rida och sköta om hästen gratis! för den gör ju egentligen ett jobb..
Men jag förstår om man ändå vill ha lite betalt, eftersom hästar inte riktigt är gratis!..
Men kanske 300kr/månaden för 1 dag i veckan (tycker jag).
Jag är själv medryttare på några hästar just nu och för dom får jag betala 500kr/månaden för, men då får jag även komma dit och sköta om dom när jag vill och även rida extra när jag frågar eller om dom frågar..

Jag räknar med stallhyra, hovslagare och försäkring, delar på det och dt blir 96 kr /dagen.
Min medryttare rider 2 gg i veckan = 104 gånger på ett år. Så det blir 832 kr/månad, men jag har avrundat det till 800 kr.
Sen tillkommer det alltid utgifter som täckprov, avmaskning, tappskor, trasig utrustning, tvätt av utsrustning osv som då medryttaren inte betalar för.
kissmekate.blogg.se
Jag betalar för att hästen behöver mat för att kunna ridas och det slits på skor och utrustning. Annars tycker jag som #36 att man gör ett jobb åt ägaren. Har man inte råd med hästen och behöver hjälp med betalning kanske man ska fundera på att sälja. Men tar man betalt för utrustning, foder och skor så kan jag förstå, för det slits ju ut när man rider!
D.v.s man behöver inte ta betalt halva stallhyran för att någon ska komma och hjälpa med ens häst som man inte har tid med!
Låter kanske taskigt, men man får ju tänka på att de som väljer att vara medryttare gör det för att de kanske inte har tid eller råd med egen häst och vill rida. Jag förstår ju samtidigt ägaren, det är dyrt med häst! Men som sagt, har man inte råd ska man inte ha någon häst. Så det som slits när man rider och sånt tycker jag är rimligt att ta betalt för; Hovslagare och foder och om man har ridhus kanske en kostnad för det eftersom det kostar att sköta ett ridhus!
#37 Håller helt med dig, bra sätt att räkna.
Ser ingen anledning att låta medryttare rida gratis,
visst de kanske gör ägaren en tjänst, men samtidigt finns det ju ingen som blir medryttare utan att själv vilja det.
Det är ju liksom inget arbete de tar åt sig utan att få något i gengäld. Hästar är dyrt så varför skall en del hålla häst och andra rida gratis på dem.
TS jag skulle räknat som #37 föreslagit.
#39 Därför tyckte jag att det var rimligt att ta betalt för det som sliter…
1000 kronor är egentligen inte speciellt mycket, jag vet flera som betalar så mycket och jag själv har gjort det för flera år sedan när jag hade medryttarhäst. För att ta ett sådant pris är det ju naturligtvis självklart med bra förutsättningar samt att man får rida hästen "som man vill", typ dressyr, hoppning, rida ut, kanske träna någon gång ibland, och inte bara motionsrida för att ägaren inte har tid/lust.
Men med de förutsättningarna du räknade upp tror jag faktiskt inte det är omöjligt att kunna få ut 1000 kr/månad för två-tre dagar i veckan.