Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3391 ggr
Lorita
0

skönt att läsa

efter många längd  diskussioner så känns det skönt att jag får lite med håll, från någon som borde veta länk

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Birke
0

Jag förstår inte riktigt vad det är du har fått svar på? Att hästen får problem med en lång ryttrae vet de flesta, då hästen lätt¨hamnar ur balans om inte ryttaren är mkt duktigpå att hålla sig sj i balans.

Lorita
0

#1 det är en del som påstår tvärt om att längden inte betyder något och det är inte min erfarenhet utan att man kan bli förlång till hästen.

Birke
0

32 Jaha :O Det är snarare så att vikten inte har ngn betydelse (inom rimliga mått).

Lorita
0

#3 det kände bra att läsa att ett proffs tycker som jag, är du för lång byt upp dig men stirra inte så hårt på vikten hästen orkar dig.

Jag förstår att det är jobbigt att växa ifrån sin ponny men det finns alltid en liten ny ryttare som kan få glädje av den Skrattande

Alex
0

Klart att man kan bli för lång för sin häst. Kan tänka mig att man blir för lång snabbare om man hoppar också, vilket det väl stod i artikeln med. Men jag anser att balansen har väldigt stor betydelse i det hela också, då främst ryttarens balans såklart. För om man tänker rent hypotetiskt, om något befinner sig precis mitt på tyngdpunkten, rakt upp från hästens rygg, så skulle det kvitta om det var tre cm långt eller två meter, så länge det är helt stabilt. Det skulle ju inte märkas nån skillnad. Nu kan ju ingen ryttare sitta precis så stilla, men med en riktigt bra balans kan man ju komma undan med en lite längre längd än om man har dålig balans. Så i dressyrridning, där man ska sitta stilla och rakt över hästen, så lär man ju kunna ha lite längre längd än i hoppning, där man måste röra på sig över hästryggen, för det är ju först vid rörelse som balansen rubbas.

Om nån hänger med på hur jag tänker? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ricko
0

Oj, ja det har jag inte tänkt på. Förutom på Shettisar då.

Finns det någon maxlängd hos Fjordingar?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Lorita
0

#5 själklart  hänger jag med på hur du tänker, sen rider man ju med viktshjälper också och det kan bli förmycket om man är lång.

ibland måste man som det också stod ta hjälp av aningen för långa ryttare vid tex inridning av hästen men hästens huvud ryttare bör inte vara för lång då är det dags att byta häst.

Sen rids ju tex islandshästar vad jag kan se lite annorlunda, mer rakt fram och mindre vikter skänkelviningar mm men det kanse bara är så som grannarna rider och med den ridingen bör man kunna vara lite längre också.

När jag rider dressyr är det mycket sidvärsröreler, volter och vikten som förflyttar hästen och det är ju så man rider dressyr man sitter inte passivt rakt på en häst.

Alex
0

#7 Självklart sitter man inte helt rakt eller stilla, var mest jämförelsen dressyr - hoppning, att det borde gå bättre med lite mer längd i dressyr. Men det är rena spekulationer från min sida, med mina 158 cm har jag aldrig suttit på en häst jag blivit för lång för, så hur det känns vet jag inte. Flört Men jo, vikthjälper och en hel del annan "dressyrridning" används även på islandshäst.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

OK det jag ser det är när dom tuntar (förlåt tultar) förbi här i fullfart så man hoppas att dom inte möter en bil i kurvan Oskyldig

Någonstans hoppas jag och trodde jag att man rider dressyr även på islandshästar. Jag är 164 och rider inte dom minta ponnys men fortfarande ponny så jag har ju inte heller stött på problemet.

men jag har några gånger (i mitt lättare liv) satt mig på B-ponny för att rida till och det blir inte riktigt bra, hästen blir vingligare och ridingen fel. Men jag har ändå ansett att jag visat hästen mer än vad jag kan skada.

Men som huvud häst vill jag ha en D-ponny det är lagom för mig, för jag trivs inte på höga hästar heller.

Alex
0

#9 Haha jo, det gör man absolut. Sen finns det ju självklart de som inte gör det, precis som det finns de som inte gör det på tregångare heller… Har ju till och med dressyr med som tävlingsgren bland islandshästar så. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport