Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 3393 ggr
Gulliver-06
0

Lösdrift frågor?

Har precis pratat med våran granne som har en stor grön gräsäng precis utanför våran tomt, om vi får arrendera den marken. Vi har fått ett stort JA till svar av honom och han sa att han inte ville ha betalt för det heller. Han erbjuder sig till och med att ta in hö åt oss också mot att vi betalar bränslet.

Vi tänkte bygga lösdriften på 30kvm med gjuten platta och plåttak. Väggarna är vi lite oense om matrialet en så länge.

Nu till frågorna:

1. Vad skulle ni satsa på för matrial till väggarna?
  2. Hur gör ni med vattnet på vintern?
  3. Har ni dörr på er lösdrift, eller får hästarna gå som dom vill även nattetid?
  4. Skulle ni dela av hagen så ni får 2, en enbart vinter och båda på sommaren?
Lorita
0
  1. trä / plank

2. just nu fyller jag vatten i murar hinkar på vintern men vi ska bygga en tunna som är el-värmd

3. ingen dörr, det är ju vitsen att hästarna själva bestämmer

4. Jag har en vinter hage som sen öppnas till sommarhagen, dom använder lösdriften minst lika mycket på sommaren som skugga.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gulliver-06
0

Fråga 3 skrev jag mest för att en kompis till mig har 2 lösdrifter, var av att den ena stänger hon på natten, varför vet jag inte (har inte frågat heller). Skäms

Frågade min man vad han tyckte om dörr och han sa ordagrant: Nej, är du dum. Då kan vi ju lika gärna bygga stall.

Fråga 4 är precis så jag menade, tycker det verkar smidigt och bra.

Lorita
0

#2 jag tycker du ska lyssna på din man Skrattande vitsen är ju att hästarna själva ska välja Flört

CelsiusT
0

Jag håller med er omd et där med dörr. Men jag tycker iof att det är smart att ha en dörr som står uppställd för då kan man använda det som box om man behöver. Bara för att dte finns en dörr måste man ju inte stänga den. Vi hade dörr på förra lösdriften och det var jättebra, använde den iof bara 2 gånger på 1½ år men dom gågnerna var det bra att ha.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ricko
0

Någon som har en ritning till att bygga ett vindskydd? Måtten, vad det kostar på ett ungefär(vad det kostade för er) etc?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

lisette
0

tänk bara på att få godkänt att du bygger på annans mark och framförallt att du gjuter en platta. väggar/tak är ju relativt lätta att ta bort om det skulle hända något, men en betongplatta är det värre med.

Prinsessornaskaniner
0

1. Träväggar

2. Detta året ställde vi vattentunnan i nått sorts frigolit med trä runt om o den fick stå under tak med lite isolerade trä väggar och det gick faktiskt jätte bra! Skrattande men annars kan man ju också köpa en elvärmd tunna..

3. Vi har inte riktigt dörr men vi har bommar som vi kan dra för,, om det tex skulle hända att någon av hästarna blir sjuka och får inte röra så mycket på sig o måste stå inne eller om vi ska åka på tävling o ska upp tidigt så ställer vi kanskse in dem över natten Flört

O det tycker jag är jätte bra att man kan ställe in dem om man vill även om man har lösdrift!.

4. Vi har två hagar en stor vinter hage och en större sommar hage!Skrattande

AusaBausa
0

jag har dörr på min lösdrift just för att kunna använda den som box om det behövs..

Lorita
0

Man måste ha tillgång till en box som går att värma till plusgrader vinter tid om någon häst skulle bli sjuk (dropp behöver pussgrader)

Att gjuta bottenplattan på lösdrift är inte nödvändigt våran är direkt på marken och det funkar jättebra.

AusaBausa
0

Ja så är det men bra att ha även lösdriften som box ibland;-)